PdF:ZS1MK_SP2P Specializace: Specifické poruc - Informace o předmětu
ZS1MK_SP2P Specializace: Specifické poruchy učení
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/0/.2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 21. 10. 7:30–14:40 učebna 50, Pá 25. 11. 7:30–14:40 učebna 50, Pá 2. 12. 7:30–14:40 učebna 50
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základních škol (program PdF, C-CV)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Speciální pedagogika 2 - Hlavním cílem předmětu je seznámit se s problematikou specifických poruch učení u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých typů specifických poruch učení. Možnosti nápravy. Metodiky, didaktiky. Systém speciálních zařízení pro péči o žáky se specifickými poruchami učení. Prevence, inkluze, poradenství. Po absolvování předmětu bude student schopen: vysvětlit problematiku specifických poruch učení. Dokáže jednotlivé druhy poruch charakterizovat. Dokáže navrhnout spolupráci s odbornými poradenskými zařízeními. Je schopen provést speciálně pedagogickou diagnostiku specifických poruch učení.
- Osnova
- Obsah a podmínky vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení a chování: - předmět, etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých dysporuch; - poruchy chování se zaměřením na LMD, ADD, ADHD; - systém péče o žáky se SPU, poradenství, vzdělávání žáků se SPU; - legislativní rámec vzdělávání žáků s SPU; - speciálně-pedagogická diagnostika:charakteristika, oblasti diagnostiky, přehled diagnostických metod; - deficity dílčích funkcí a jejích rozvoj; - reedukace, kompenzace; - specifika vzdělávání a hodnocení žáků se specifickými poruchami učení na 1. stupni ZŠ.
- Literatura
- BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD. ISBN 80-86633-38-1.
- ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Vyd. 11. Praha: Portál, 2009. 264 s. ISBN 978-80-7367-514-1.
- POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 240 s. ISBN 978-80-7367-773-2.
- POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. 336 s. ISBN 978-80-7367-817-3.
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení : text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 237 s. ISBN 9788073152321. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou teoretické přípravy, je doplněna praktickými ukázkami.
- Metody hodnocení
- Zkouška formou písemného testu. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí v testu. Účast na přednáškách nutná (rozsah stanoví na začátku výuky vyučující).
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Podrobné informace budou doplněny učitelem na začátku semestru s doporučením na další literární zdroje. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/ZS1MK_SP2P