ZS1MK_SP2P Specializace: Specifické poruchy učení

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/0/.2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 21. 10. 7:30–14:40 učebna 50, Pá 25. 11. 7:30–14:40 učebna 50, Pá 2. 12. 7:30–14:40 učebna 50
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Speciální pedagogika 2 - Hlavním cílem předmětu je seznámit se s problematikou specifických poruch učení u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých typů specifických poruch učení. Možnosti nápravy. Metodiky, didaktiky. Systém speciálních zařízení pro péči o žáky se specifickými poruchami učení. Prevence, inkluze, poradenství. Po absolvování předmětu bude student schopen: vysvětlit problematiku specifických poruch učení. Dokáže jednotlivé druhy poruch charakterizovat. Dokáže navrhnout spolupráci s odbornými poradenskými zařízeními. Je schopen provést speciálně pedagogickou diagnostiku specifických poruch učení.
Osnova
  • Obsah a podmínky vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení a chování: - předmět, etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých dysporuch; - poruchy chování se zaměřením na LMD, ADD, ADHD; - systém péče o žáky se SPU, poradenství, vzdělávání žáků se SPU; - legislativní rámec vzdělávání žáků s SPU; - speciálně-pedagogická diagnostika:charakteristika, oblasti diagnostiky, přehled diagnostických metod; - deficity dílčích funkcí a jejích rozvoj; - reedukace, kompenzace; - specifika vzdělávání a hodnocení žáků se specifickými poruchami učení na 1. stupni ZŠ.
Literatura
  • BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD. ISBN 80-86633-38-1.
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Vyd. 11. Praha: Portál, 2009. 264 s. ISBN 978-80-7367-514-1.
  • POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 240 s. ISBN 978-80-7367-773-2.
  • POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. 336 s. ISBN 978-80-7367-817-3.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení : text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 237 s. ISBN 9788073152321. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou teoretické přípravy, je doplněna praktickými ukázkami.
Metody hodnocení
Zkouška formou písemného testu. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí v testu. Účast na přednáškách nutná (rozsah stanoví na začátku výuky vyučující).
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Podrobné informace budou doplněny učitelem na začátku semestru s doporučením na další literární zdroje.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.