PdF:ZS1MK_SP2P Specializace: Specifické poruc - Informace o předmětu
ZS1MK_SP2P Specializace: Specifické poruchy učení
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Alena Sedláčková, DiS., Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 25. 9. 7:30–14:40 učebna 1, Pá 2. 10. 7:30–14:40 učebna 35, So 14. 11. 14:50–18:20 učebna 50, So 5. 12. 14:50–18:20 učebna 50
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základních škol (program PdF, C-CV)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Speciální pedagogika 2 - Hlavním cílem předmětu je seznámit se s problematikou SPU u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých typů SPU. Možnosti nápravy. Metodiky, didaktiky. Systém speciálních zařízení pro péči o žáky se SPU. Prevence, integrace, poradenství. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: vysvětlit problematiku specifických poruch učení. Dokáže jednotlivé druhy poruch charakterizovat. Dokáže navrhnout spolupráci s odbornými poradenskými zařízeními. Je schopen provést speciálně pedagogickou diagnostiku SPU.
- Osnova
- Obsah a podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: Specifické poruchy učení a chování: předmět, etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých dysporuch; LMD, ADD, ADHD; systém péče o žáky se SPU, poradenství; vzdělávání žáků se SPU – zásady přístupu, hodnocení; reedukace SPU. Speciálněpedagogická diagnostika - Charakteristika, oblasti diagnostiky - Přehled diagnostických metod - Nápravné metody speciální pedagogiky – reedukace, kompenzace, rehabilitace
- Literatura
- povinná literatura
- BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3613-3.
- BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3822-5.
- BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD. ISBN 80-86633-38-1.
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou teoretické přípravy, je doplněna dokumentárními filmy, případně přednáškou odborníka z praxe.
- Metody hodnocení
- Seminární práce - kazuistika žáka se speciálními vzdělávacími potřebami - rozsah práce 3 strany A4; zkouška formou písemného testu. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí v testu.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Přednášejí na začátku výuky tohoto předmětu upřesní způsob výuky a metody hodnocení. Zadá případné úkoly studentům. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/ZS1MK_SP2P