ZS1MK_SP2P Speciální pedagogika 2

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 4. 11. 11:00–12:20 učebna 36, Pá 25. 11. 13:00–14:20 učebna 36, Pá 9. 12. 9:30–10:50 učebna 36, Pá 16. 12. 9:30–10:50 učebna 35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Speciální pedagogika 2 - Hlavním cílem předmětu je seznámit se s problematikou SPU u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: Etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých typů SPU. Možnosti nápravy. Metodiky, didaktiky. Systém speciálních zařízení pro péči o žáky se SPU. Prevence, integrace, poradenství. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: vysvětlit problematiku specifických poruch učení. Dokáže jednotlivé druhy poruch charakterizovat. Dokáže navrhnout spolupráci s odbornými poradenskými zařízeními. Je schopen provést speciálně pedagogickou diagnostiku SPU.
Osnova
  • Obsah a podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: Specifické poruchy učení a chování: předmět, etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých dysporuch; LMD, ADD, ADHD; systém péče o žáky se SPU, poradenství; vzdělávání žáků se SPU – zásady přístupu, hodnocení; reedukace SPU. Speciálněpedagogická diagnostika - Charakteristika, oblasti diagnostiky - Přehled diagnostických metod - Nápravné metody speciální pedagogiky – reedukace, kompenzace, rehabilitace
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3613-3.
  • BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3822-5.
  • BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD. ISBN 80-86633-38-1.
Výukové metody
Výuka probíhá formou teoretické přípravy, je doplněna dokumentárními filmy, případně přednáškou odborníka z praxe.
Metody hodnocení
Seminární práce - kazuistika žáka se speciálními vzdělávacími potřebami - rozsah práce 5 stran A4; zkouška formou písemného testu. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí v testu.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Přednášejí na začátku výuky tohoto předmětu upřesní způsob výuky a metody hodnocení. Zadá případné úkoly studentům.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.