PdF:IAJk01 Fonetika a fonologie 1A - AJ - Informace o předmětu
IAJk01 Fonetika a fonologie 1A - AJ
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Šárka Dohnalová (cvičící)
Mgr. Eva Minaříková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Pašalov (cvičící)
Mgr. Barbora Veselá (cvičící)
Mgr. Žaneta Voldánová (cvičící) - Garance
- Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IAJk01/Kombi01: Pá 22. 9. 15:00–16:50 učebna 64, So 30. 9. 10:00–11:50 učebna 56, So 14. 10. 10:00–11:50 učebna 56, Pá 3. 11. 15:00–16:50 učebna 64, So 25. 11. 10:00–11:50 učebna 56, Pá 8. 12. 15:00–16:50 učebna 64, B. Veselá
IAJk01/Kombi02: Pá 22. 9. 13:00–14:50 učebna 7, So 30. 9. 8:00–9:50 učebna 56, So 14. 10. 8:00–9:50 učebna 56, Pá 3. 11. 13:00–14:50 učebna 7, So 25. 11. 8:00–9:50 učebna 56, Pá 8. 12. 13:00–14:50 učebna 7, B. Veselá
IAJk01/Prez01: Po 16:00–17:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Ž. Voldánová
IAJk01/Prez02: St 16:00–17:50 učebna 62, Ž. Voldánová
IAJk01/Prez03: Út 18:00–19:50 učebna 54, P. Pašalov
IAJk01/Prez04: St 18:00–19:50 učebna 12, P. Pašalov
IAJk01/Prez05: Po 16:00–17:50 učebna 5, P. Pašalov - Předpoklady
- NOW( IAJk02 Jazyková cvičení 1A - AJ )||( IAJk02 Jazyková cvičení 1A - AJ )
B1 according to SERRJ - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Students will be able to transcribe basic words and phrases, to read transcription and to pronounce sounds in native-like way. Students are also trained to transcribe heard and seen text, and to enhance their ability to transfer our classroom materials to the primary school environment. Learning how "to practise self-study" is a crucial part of this course. Throughout the semester students are encouraged to link theory in the classroom to practice at schools via practical tasks.
- Výstupy z učení
- The student: - is able to transcribe basic words and phrases; - is able to read transcription and to pronounce sounds based on IPA; - is able to transfer classroom materials to the primary school environment - is able to self-study and reflect on her/his pronunciation Learning about phonetics and phonology can help students become better pronunciation models, get familiar with teaching English pronunciation and prepare better for possible opportunities of teaching English to their future pupils.
- Osnova
- Topics: 1. Phonemic chart 2. Vowels 3. Diphthongs 4. Consonants 5. Word stress 6. Linking 7. Poems and how to prepare reading these 8. Jazz Chants and how to create them 9. Children´s books and how to prepare reading these 10. How to transfer our classroom materials to the primary school environment
- Literatura
- doporučená literatura
- HANCOCK, Mark. English Pronunciation In Use: Intermediate. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-00185-4. info
- BAKER, Ann. Ship or sheep? : an intermediate pronunciation course. Illustrated by Leslie Marshall. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1981, v, 168. ISBN 052128354X. info
- ROACH, Peter. English phonetics and phonology : a practical course. Fourth edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2009, xi, 231. ISBN 9780521888820. info
- ASHTON, Helen a Sarah SHEPHERD. Work on your accent. First edition. London: Collins, 2012, iii, 151. ISBN 9780007462919. info
- WELLS, J. C. Longman pronunciation dictionary. 1st ed. Harlow: Longman, 1990, xxviii, 80. ISBN 0582964113. info
- GRAHAM, Carolyn. Jazz chants for children. Illustrated by Anna Veltfort. Oxford: Oxford University Press, 1979, xi, 84. ISBN 0195024966. info
- neurčeno
- VAUGHAN-REES, Michael. Test your pronunciation. Essex: Penguin English, 2002, 90 s. ISBN 058246904X. info
- Výukové metody
- Pairwork and group work, homestudy, drills, listening & repetition, individual projects, one-to-one consultations.
- Metody hodnocení
- Requirements: 1) reading progress (1 - try out; 2 - min 80%) 2) vocabulary cards - words that you found you had learnt wrong (min 20) 3) test (min 70%)
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/IAJk01