FF:PSA_011 Duševní hygiena - Informace o předmětu
PSA_011 Duševní hygiena
Filozofická fakultajaro 2004
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. PhDr. Libor Míček, CSc. (přednášející), doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (zástupce)
PhDr. Zdeněk Stránský (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová - Rozvrh
- St 7:30–9:05 7
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Osnova
- Cílem kurzu je poskytnout studentům poznatky o psychické zátěži v různých životních situacích, které snižují nejen jejich výkonnost, ale ohrožují i jejich zdraví. Současně nabídnout některá psychohygienická doporučení, včetně relaxačně aktivačních metod, kte- ré mohou přispět k udržení nebo prohloubení duševního zdraví. Obsah - téze: 1. Duševní hygiena v životě člověka z hlediska historického a v současnosti. Základní zásady duševní hygieny. 2. Stres, stresogenní faktory: náročné životní situace - podstata stresu - pestrost stresogenních faktorů 3. Symptomatologie stresu: symptomy: somatické, nutkavé a zachvacující, nepřátelské, podrážděnosti - projevy stresu v oblasti emoční,kognitivní, fyziologické - ztížená adaptace na prostředí v neurotických poruchách - syndrom vyhoření - posttraumatické stresové poruchy - poruchy psychosomatické 4. Individuální projevy stresu v citlivosti a náchylnosti ke stresům: re- pro- aktivní základní postoj; základní typy reagování na stresy /bezmocně závislý - hypervzrušený - ambivalentní - autonomní 5. Člověk stresorem sám sobě: mechanismy psychické obrany; jak si starostmi nedělat starosti; význam pozitivního myšlení 6. Typ osobnosti "A" /predispozice k ISCHS/: charakteristika, hostilita, možnosti a obtíže eliminace chování - metody obecné a specifické 7. Mezilidské vztahy: umění jednat s lidmi - komunikační styl 8. Psychohygiena ve vzdělávacím a pracovním procesu: některé aspekty optimální organizace vyučovacího procesu /studijní režim/; organizace a plánování práce - předcházení stresu v pracovní činnosti 9. Partnerské vztahy: partnerské a intimní soužití - příčiny a průběh manželských krizí - konstruktivní hádka - předpoklady partnerského souladu 10.Zátěžové situace a jejich prožívání v životě vysokoškolských studentů, možnosti a způsoby jejich eliminace, příp. zmírnění jejich dopadu na psychiku i somatiku 11. Relaxačně aktivační metody: podstata a principy relaxačních metod - způsoby a techniky psychického uvolnění - ukázky a nácvik RAM /AT, Progresivní relaxace../ 12. Jak získat imunitu vůči stresovým situacím: strategie imunizace; různé autoregulační metody: relaxace dýchání; relaxace v přírodě, při hudbě, meditace... Doporučená literatura: Míček,L.: Duševní hygiena, SPN, Praha 1986 Míček,L.: Sebevýchova a duševní zdraví, SPN Praha 1988 Míček, L.: Učitel a stres, MU FF Brno 1997 Charvát,J.: Život, adaptace a stres, Avicenum, Praha 1969 Křivohlavý,J.: Já a Ty - o zdravých vztazích mezi lidmi, Avicenum, Praha 1986 Selye,H.: Život a stres, Obzor, Bratislava 1966
- Statistika zápisu (jaro 2004, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2004/PSA_011