PSA_035 Pedagogická psychologie II

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Kateřina Bartošová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 9:10–10:45 C33
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška && PSA_022 Pedagogická psychologie I
PSA_022 Pedagogická psychologie I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogická psychologie zkoumá psychologické zákonitosti změn, které v subjektu působí výchovný a vzdělávací proces. Studenti se seznámí se základními a nejnovějšími poznatky této speciální psychologické vědní disciplíny a s možnostmi aplikace jejích teoretických poznatků v každodenním procesu učení, výchovy a sebevýchovy jedince. Předpokládá se zlepšení sebepoznání a poznání žáků, zkvalitnění vlastních metod úspěšného učení, poznání vlastního stylu učení a jeho korekce, zlepšení dovednosti sociálního kontaktu se žáky, dovednost výběru a využívání adekvátních metod výchovy a sebevýchovy. Pozornost bude věnována také specifikům vzdělávání dospělých osob, seniorů a specifických skupin.
Osnova
  • 1. Pedagogicko-psychologická charakteristika žáka. Zásady a doporučení pro vypracování.
  • 2. Psychologie osobnosti učitele - požadavky na osobnost učitele, osobnost učitele z pohledu žáků, některé typologie učitelských osobností, vývoj a utváření osobnosti učitele, úskalí ve vývoji osobnosti učitele.
  • 3. Otázky a otazníky ve škole. Jak u žáků podnítit schopnost klást si otázky a samostatně uvažovat.
  • 4. Vyučovací styly učitelů - facilitační, exekutivní, liberální. Vztahy mezi učiteli a žáky a jejich utváření. Složky zastoupené ve vztahu mezi učitelem a žákem.
  • 5. Volný čas žáků. Metody analýzy, aplikace.
  • 6. Klima školní třídy. Sociální klima školy. Přístupy ke zkoumání klimatu; využití poznatků o klimatu školní třídy, ovlivňování klimatu třídy.
  • 7. Předzkouškové a zkouškové stavy – tréma (definice trémy, činitelé spolupůsobící při vzniku trémy, příznaky trémy, následky trémy, redukce trémy ze strany učitele a žáka, metody zjišťování trémy).
  • 8. Psychologický rozbor výchovných obtíží.
  • Lhaní, podvody, neposlušnost, neukázněnost, záškoláctví, toulavost, krádeže, kouření, alkoholismus, zneužívání drog, sexuální přestupky, agresivita. Šikana a kyberšikana.
  • 9. Metody aktivního vyučování.
  • 10. Odlišné dítě ve třídě - otázky integrace, inkluze, specifických potřeb, národnosti a etnika.
  • 11. Psychologie výchovy a sebevýchovy. Rozvoj silných stránek charakteru a morálního vědomí žáků.
  • 12. Pedagogická psychologie ve školní praxi - etický kodex, legislativa, spolupráce s institucemi.
Literatura
    povinná literatura
  • ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • BOURCET, Stéphane a Isabelle GRAVILLON. Šikana ve škole, na ulici, doma : jak bránit své dítě... : praktický průvodce pro rodiče, pedagogy a vychovatele. Translated by Martina Vančurová. 1. vydání. Praha: Albatros, 2006, 71 stran. ISBN 8000015528. info
  • KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 151 stran. ISBN 8071789453. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
    doporučená literatura
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
  • Ďurič, L., Grác, J., Štefanovič, J.: Pedagogická psychológia. SPN, Bratislava 1988, 1990, 1991.
  • ĎURIČ, Ladislav a Jozef ŠTEFANOVIČ. Psychológia pre učitel'ov. 2. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1977, 592 s. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
  • DAŘÍLEK, Pavel a Pavel KUSÁK. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 234 s. ISBN 8070678372. info
  • KUSÁK, Pavel a Pavel DAŘÍLEK. Pedagogická psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 234 s. ISBN 8024402947. info
  • PRŮCHA, Jan a Roman ŠVAŘÍČEK. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu. Pedagogická orientace. Brno: ČSPd - Konvoj, 2009, roč. 19, č. 2, s. 89-105, 12 s. ISSN 1211-4669. Fulltext info
  • SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Vydání první. Praha: Portál, 2009, 150 stran. ISBN 9788073672461. info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 395 s. ISBN 9788073676476. info
  • FENSTERMACHER, Gary D. a Jonas F. SOLTIS. Vyučovací styly učitelů. Translated by Karel Starý. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 124 stran. ISBN 9788073674717. info
  • AUGER, Marie-Thérèse a Christiane BOUCHARLAT. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Translated by Lucie Hučínová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 121 s. ISBN 8071789070. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
    neurčeno
  • ĎURIČ, Ladislav a Mária BRATSKÁ. Pedagogická psychológia : terminologický a výkladový slovník. Edited by Viliam S. Hotár - Jozef Pastier. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1997, 463 s. ISBN 8008024984. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 8071844888. info
Výukové metody
Přednášky a diskuze ve skupině, referáty.
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška a seminář, střídavě 2 hodiny jednou za 14 dní Typ zkoušky: ústní zkouška (zahrnuje tematické okruhy předmětu Pedagogická psychologie I a II, součástí hodnocení je úroveň zpracování seminární práce) Požadavky k ukončení: u prezenčního studia aktivní účast na seminářích (min. 80 %), u kombinovaného studia aktivní účast na konzultacích, u obou forem studia zpracování seminární práce: pedagogicko-psychologická charakteristika žáka základní nebo střední školy
Informace učitele
Poslední úprava 31.10. 2011. Alena Slezáčková
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.