Z7011 Geograhical curriculum

Faculty of Science
Autumn 2007 - for the purpose of the accreditation
Extent and Intensity
1/2/0. 3 credit(s) (plus extra credits for completion). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. RNDr. Alois Hynek, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Department of Geography – Earth Sciences Section – Faculty of Science
Contact Person: doc. RNDr. Alois Hynek, CSc.
Prerequisites (in Czech)
PROGRAM(N-GK) || PROGRAM(N-BI) || PROGRAM(N-MA) || PROGRAM(N-CH)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Geografické kurikulum bude perspektivně v praxi škol navazovat na vzdělávací program pro učební předmět zeměpis na střední škole. Tím bude naplněna praxe vyspělých demokratických zemí, které ponechávají větší prostor školám pro určení postupů ve splnění požadavků označovaných jako standardy geografického vzdělávání. Současná praxe dominance učebních osnov a vybrané učebnice zeměpisu není perspektivní, proto se klade v tomto přemětu důraz na vypracování vlastního geografického kurikula (veškerá zkušenost žáka s učebním předmětem zeměpis na střední škole). Zahrnuje geografické národní standardy, kulturu vzdělávání dané školy, její vybavení, kvalitu personálu a okolí školy ( sociální, kulturní, politické atd.)Respektuje jak požadavky na národní úrovni, tak realitu školy a je permanentně podrobováno revizi a změnám.
Syllabus (in Czech)
  • 1 úvod 2 co je geografické kurikulum 3 fyzická geografie 4 humánní geografie 5 lokální geografie 6 regionální geografie 7 environment, sustainability and security, citizenship 8 Země a svět: krajiny a regiony 9 geografie ČR 10 geografie Evropy 11 mimoevropské regiony 12 geografie kultur 13 shrnutí
Literature
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK and Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • Rámcový vzdělávací program. www.msmt.cz
  • LAMBERT, David and David BALDERSTONE. Learning to teach geography in the secondary school : a companion to school experience. 1st pub. London: Routledge, 2000, xxiii, 479. ISBN 0415156769. info
  • Teaching geography in secondary schools : a reader. Edited by Maggie Smith. 1st publ. London: RoutledgeFalmer, 2002, xx, 330 s. ISBN 0-415-26079-5. info
  • Aspects of teaching secondary geography : prespectives on practice. Edited by Maggie Smith. 1st pub. London: RoutledgeFalmer, 2002, ixx, 361. ISBN 0415260868. info
Assessment methods (in Czech)
kolokvium Hodnotí se 10 cvičení – 1-5 bodů za přípravu + 1-5 bodů za prezentaci Bodové maximum = 100 bodů, bodové minimum pro zápočet = 60 bodů pondělní cvičení bude rozděleno do 14 částí podle počtu zapsaných studentů
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Autumn 2010 - only for the accreditation, Autumn 2000, Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2011 - acreditation, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, Autumn 2020, autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023, Autumn 2024.