PřF:Z7011 Geografické kurikulum - Informace o předmětu
Z7011 Geografické kurikulum
Přírodovědecká fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 1/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Vladimír Herber, CSc. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Po 19. 9. až Ne 18. 12. Pá 10:00–10:50 Z2,01032
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- PROGRAM(N-BI) || PROGRAM(N-EB) || PROGRAM(N-MA) || PROGRAM(N-CH) || PROGRAM(N-GK)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-BI)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-EB)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-GK)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-CH)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-MA)
- Cíle předmětu
- Geografické kurikulum je určeno pro praxi škol, představuje vzdělávací program pro učební předmět zeměpis na střední škole. Tím je naplněna praxe vyspělých demokratických zemí, které ponechávají větší prostor školám pro určení postupů ve splnění požadavků označovaných jako standardy geografického vzdělávání. Současná praxe dominance učebních osnov a vybraných učebnic zeměpisu končí, proto se klade v tomto předmětu důraz na vypracování vlastního geografického kurikula (veškerá zkušenost žáka s učebním předmětem zeměpis na střední škole). Zahrnuje geografické národní standardy, kulturu vzdělávání dané školy, její vybavení, kvalitu personálu a okolí školy ( sociální, kulturní, politické atd.)Respektuje jak požadavky na národní úrovni, tak realitu školy a je permanentně podrobováno revizi a změnám. Jde především o dnes velmi žádaný školský vzdělávací plán/program zeměpisu pro gymnázia.
- Osnova
- 1 úvod
- 2 co je geografické kurikulum
- 3 fyzická geografie
- 4 humánní geografie
- 5 lokální geografie
- 6 regionální geografie
- 7 environment, sustainability and security, citizenship
- 8 Země a svět: krajiny a regiony
- 9 geografie ČR
- 10 geografie Evropy
- 11 mimoevropské regiony
- 12 geografie kultur
- 13 shrnutí
- Literatura
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
- LAMBERT, David a David BALDERSTONE. Learning to teach geography in the secondary school : a companion to school experience. 2nd ed. New York, N.Y.: Routledge, 2010, xxiii, 455. ISBN 9780415437868. info
- LAMBERT, David a John MORGAN. Teaching geography 11-18 : a conceptual approach. 1st pub. Maidenhead: McGraw-Hill/Open University Press, 2010, xii, 180. ISBN 9780335234479. info
- Teaching geography in secondary schools : a reader. Edited by Maggie Smith. 1st publ. London: RoutledgeFalmer, 2002, xx, 330 s. ISBN 0-415-26079-5. info
- Aspects of teaching secondary geography : prespectives on practice. Edited by Maggie Smith. 1st pub. London: RoutledgeFalmer, 2002, ixx, 361. ISBN 0415260868. info
- Rámcový vzdělávací program (msmt.cz)
- Anderson, L. W., Krathwohl, D. R ., Bloom B.S. eds. A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives, Complete, Longman Publishing Group, 2000, ISBN-13: 978-0321084057, 352 pp.
- Curriculum Development: Judith Howard, Department of Education, Elon University, Summer 2007 http://org.elon.edu/catl/documents/Curriculum Development.pdf
- Výukové metody
- přednášky, skupinové učení, diskuse/debata, mikrovýstupy, prezentace domácích úkolů, interaktivní tabule, dokumentace školního vzdělávacího plánu
- Metody hodnocení
- kolokvium
- Informace učitele
- Podmínkou úspěšného završení předmětu je předložení reálného geografického kurikula pro zvolenou střední školu (ŠVP. Zahrnuje především lokální geografii v grafické podobě, např. posteru, leporelu s uvedením jak věcného, tak přístupového řešení. Rozehrává pestrou škálu prostředků (re)prezentace lokální geografie nezbytné jako referenční základ pro výuku jiných regionů, jak českých, tak evropských a mimoevropských. Je založena na složkových geografických disciplinách (přírodní složky, lidské aktivity), integruje je do konceptů krajiny a regionu, především pak tematizuje lokálně geografickou realitu nejen v reflexním pojetí, nýbrž i sociálně konstruktivním.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Z0012 Vedení geografické výuky
Z7011 - Z7150 ICT v geografickém vzdělávání
Z7011 || NOW(Z7011) - Z9001 Pedagogická praxe ze zeměpisu 1
Z7011 && NOW(Z0012) && (XS330 || NOW(XS430))
- Z0012 Vedení geografické výuky
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2016/Z7011