PřF:Z7011 Geografické kurikulum - Informace o předmětu
Z7011 Geografické kurikulum
Přírodovědecká fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 1/1. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Vladimír Herber, CSc. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Po 10:00–10:50 Z3,02045
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Geografické kurikulum je určeno pro praxi škol, představuje vzdělávací program pro učební předmět zeměpis na střední škole. Tím je naplněna praxe vyspělých demokratických zemí, které ponechávají větší prostor školám pro určení postupů ve splnění požadavků označovaných jako standardy geografického vzdělávání. Současná praxe dominance učebních osnov a vybraných učebnic zeměpisu končí, proto se klade v tomto předmětu důraz na vypracování vlastního geografického kurikula (veškerá zkušenost žáka s učebním předmětem zeměpis na střední škole). Zahrnuje geografické národní standardy, kulturu vzdělávání dané školy, její vybavení, kvalitu personálu a okolí školy (sociální, kulturní, politické atd.). Respektuje jak požadavky na národní úrovni, tak realitu školy a je permanentně podrobováno revizi a změnám. Jde především o dnes velmi žádaný školní vzdělávací program pro výuku zeměpisu pro gymnázia.
- Výstupy z učení
- - rozumí učebnímu plánu jako identifikaci požadovaných výsledků
- zvládne tvorbu školního kurikula pro zeměpis
- je vybaven aktivitami pro dosažení potřebných znalostí a dovedností u vyučovaných žáků
- umí používat materiály a zdroje, které jsou nejvhodnější pro dosažení výukových cílů - Osnova
- 1 úvod
- 2 co je geografické kurikulum
- 3 fyzická geografie
- 4 humánní geografie
- 5 lokální geografie
- 6 regionální geografie
- 7 environment, sustainability and security, citizenship
- 8 Země a svět: krajiny a regiony
- 9 geografie ČR
- 10 geografie Evropy
- 11 mimoevropské regiony
- 12 geografie kultur
- 13 shrnutí
- Literatura
- BALADA, Jan. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia : RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 100 s. ISBN 9788087000113. info
- PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- LAMBERT, David a David BALDERSTONE. Learning to teach geography in the secondary school : a companion to school experience. 2nd ed. New York, N.Y.: Routledge, 2010, xxiii, 455. ISBN 9780415437868. info
- MARADA, M. a kol. (2017): Koncepce geografického vzdělávání: certifikovaná metodika : www.eGeografie.cz. Praha, Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, 103 s.
- VÁVRA, Jaroslav. Didaktika geografie 1 : od vzdělávacího programu k vyučovací hodině v zeměpisu na ZŠ, na příkladu tématu Světový oceán. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006, 92 s. ISBN 8073720833. info
- LAMBERT, David a John MORGAN. Teaching geography 11-18 : a conceptual approach. 1st pub. Maidenhead: McGraw-Hill/Open University Press, 2010, xii, 180. ISBN 9780335234479. info
- Anderson, L. W., Krathwohl, D. R ., Bloom B.S. eds. A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives, Complete, Longman Publishing Group, 2000, ISBN-13: 978-0321084057, 352 pp.
- STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, Martin BÍLEK, Karla BRÜCKNEROVÁ, Miroslava ČERNOCHOVÁ, Věra ČÍŽKOVÁ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Kateřina DYTRTOVÁ, Blažena GRACOVÁ, Ondřej HNÍK, Martina KEKULE, Klára KOSTKOVÁ, Milan KUBIATKO, Michal NEDĚLKA, Jarmila NOVOTNÁ, Miroslav PAPÁČEK, Jan PETR, Michaela PÍŠOVÁ, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Jan SLAVÍK, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Marie TICHÁ, Josef VALENTA, Jiří VANÍČEK, Naďa VONDROVÁ, Radka ZÁVODSKÁ a Vojtěch ŽÁK. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 465 s. ISBN 978-80-210-7769-0. info
- Výukové metody
- přednášky, skupinové učení, diskuse/debata, mikrovýstupy, prezentace domácích úkolů, interaktivní tabule, dokumentace školního vzdělávacího plánu
- Metody hodnocení
- kolokvium
- Informace učitele
- Podmínkou úspěšného završení předmětu je předložení reálného geografického kurikula pro zvolenou střední školu (ŠVP).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Z0012 Vedení geografické výuky
Z7011 - Z7150 ICT v geografickém vzdělávání
Z7011 || NOW(Z7011) - Z9001 Pedagogická praxe ze zeměpisu 1
Z7011 && NOW(Z0012) && (XS330 || NOW(XS430))
- Z0012 Vedení geografické výuky
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2019/Z7011