Z7011 Geografické kurikulum

Přírodovědecká fakulta
podzim 2007 - akreditace
Rozsah
1/2/0. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Alois Hynek, CSc. (přednášející)
Garance
RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Alois Hynek, CSc.
Předpoklady
PROGRAM(N-GK) || PROGRAM(N-BI) || PROGRAM(N-MA) || PROGRAM(N-CH)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Geografické kurikulum bude perspektivně v praxi škol navazovat na vzdělávací program pro učební předmět zeměpis na střední škole. Tím bude naplněna praxe vyspělých demokratických zemí, které ponechávají větší prostor školám pro určení postupů ve splnění požadavků označovaných jako standardy geografického vzdělávání. Současná praxe dominance učebních osnov a vybrané učebnice zeměpisu není perspektivní, proto se klade v tomto přemětu důraz na vypracování vlastního geografického kurikula (veškerá zkušenost žáka s učebním předmětem zeměpis na střední škole). Zahrnuje geografické národní standardy, kulturu vzdělávání dané školy, její vybavení, kvalitu personálu a okolí školy ( sociální, kulturní, politické atd.)Respektuje jak požadavky na národní úrovni, tak realitu školy a je permanentně podrobováno revizi a změnám.
Osnova
  • 1 úvod 2 co je geografické kurikulum 3 fyzická geografie 4 humánní geografie 5 lokální geografie 6 regionální geografie 7 environment, sustainability and security, citizenship 8 Země a svět: krajiny a regiony 9 geografie ČR 10 geografie Evropy 11 mimoevropské regiony 12 geografie kultur 13 shrnutí
Literatura
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • Rámcový vzdělávací program. www.msmt.cz
  • LAMBERT, David a David BALDERSTONE. Learning to teach geography in the secondary school : a companion to school experience. 1st pub. London: Routledge, 2000, xxiii, 479. ISBN 0415156769. info
  • Teaching geography in secondary schools : a reader. Edited by Maggie Smith. 1st publ. London: RoutledgeFalmer, 2002, xx, 330 s. ISBN 0-415-26079-5. info
  • Aspects of teaching secondary geography : prespectives on practice. Edited by Maggie Smith. 1st pub. London: RoutledgeFalmer, 2002, ixx, 361. ISBN 0415260868. info
Metody hodnocení
kolokvium Hodnotí se 10 cvičení – 1-5 bodů za přípravu + 1-5 bodů za prezentaci Bodové maximum = 100 bodů, bodové minimum pro zápočet = 60 bodů pondělní cvičení bude rozděleno do 14 částí podle počtu zapsaných studentů
Informace učitele
Podmínkou úspěšného završení předmětu je předložení reálného kurikula pro zvolenou střední školu. Zahrnuje především lokální geografii v grafické podobě, např. posteru, leporelu s uvedením jak věcného, tak přístupového řešení. Rozehrává pestrou škálu prostředků (re)prezentace lokální geografie nezbytné jako referenční základ pro výuku jiných regionů, jak českých, tak evropských a mimoevropských. Je založena na složkových geografických disciplinách (přírodní složky, lidské aktivity), integruje je do konceptů krajiny a regionu, především pak tematizuje lokálně geografickou realitu nejen v reflexním pojetí, nýbrž i sociálně konstruktivním.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010 - akreditace, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2011 - akreditace, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.