Konkrétní hudba je označení pro francouzskou větev vývoje elektroakustické hudby po druhé světové válce. Zároveň se jedná o nejstarší institucionalizovaný typ EAH. Jejím zakladatelem byl Pierre Schaeffer (1910–1995) při Radio Télévision Française (RTF) v Paříži.
Schaeffer pojímal konkrétní hudbu jako oblast hudby mezi světem akustického experimentu a světem estetické zkušenosti, respektive mezi vědou a uměním. Konkrétní hudba čerpá svou metodologii z akustiky, fonetiky, hudební vědy a filosofie. Kromě občasných vlivů existencionalismu Schaeffer využívá metodu fenomenologické redukce. Zvuky získané buď nahrávkami událostí přirozeného světa, nebo studiovými nahrávkami redukuje na čisté zvukové podstaty (objekty), zbavené všech případných sémantických významů a souvislostí.
Termín konkrétní hudba si Schaeffer zapsal do svého výzkumného deníku 18. dubna 1948. Je spojen se jmény Pierra Schaeffera a Pierra Henryho a studiem francouzského rozhlasu a televize od konce 40. let.
„Nazvali jsme naši hudbu ‚konkrétní‘, protože vychází z předem daných prvků, čerpaných z jakéhokoliv zvukového materiálu, ať už surového nebo ze zvuku hudebního, potom se komponuje experimentálně přímo konstrukcí, vyúsťující v realizaci kompozičního záměru bez pomoci obvyklé hudební notace, která je zde nemožná.“
(Schaeffer, P. Konkrétní hudba. Praha: Editio Supraphon, 1971, s. 11)
Naproti tomu tradiční hudbu Schaeffer chápe jako myšlenkový koncept, který je posléze zaznamenán notací a nakonec realizován při živém provedení. Tyto dva druhy hudby tvoří protichůdné procesy: tradiční abstraktní hudba směřuje ke své konkrétní realizaci, zatímco konkrétní hudba míří k produkci abstraktního zvuku.
Francouzský model poprvé výrazně upozornil na nutnost spolupráce technika a hudebního skladatele při vytváření EAH.
Tato technika se rozvíjela v kubismu a dadaismu. Např. G. Apollinaire používal fragmenty konverzace v poesii od r. 1912, P. Picasso a G. Braque využívali ve svých malbách zobrazení skutečných předmětů jako komentáře vztahů mezi realitou, reprezentací a iluzí.
Existující objekt přírodního nebo umělého původu použitý jako součást nebo přímo umělecké dílo. Často použitý jako hrubý materiál při vytváření asambláží.
Surrealisté a dadaisté jako Hans Arp či Kurt Schwitters používali poškozené a vadné materiály k zobrazení marnosti 1. světové války.
Člověkem vyrobený předmět prezentovaný sám o sobě, často ve funkci umění. Např. Marcel Duchamp: Fontána či Sušák na lahve apod.
V hudbě byli předchůdci italští futuristé, francouzsko-americký skladatel Edgard Varèse či Američan John Cage.
Vliv abstraktního/experimentálního filmu; film jako lineární záznamové médium s možností střihu. Dále rozhlas jako instituce, místo s patřičným technologickým vybavením a vlastními distribučními cestami (např. rozhlasové vysílání).
(Nancy, France, 1910 – Aix-en-Provence, France, 1995)
Pierre Schaeffer je znám především jako vynálezce konkrétní hudby a odborník na masmédia. Pocházel z rodiny s hudební tradicí, byl inženýr, ale také spisovatel, skladatel a zakladatel institucí jako Studio d’essai RTF (Experimentální studio RTF, 1943), Groupe de recherches musicales (GRM, 1958).
Prvním významným cyklem byly Les études de bruit (5 hlukových etud z r. 1948):
Byly provedeny 20. června 1948 v pařížském rozhlasu v rámci Concert de bruits.
Využívají jednoduché metody koláže (vertikálního vrstvení) a montáže (horizontálního řazení) zvukových objektů.
Další kompozice už následovaly ve spolupráci se skladatelem Pierrem Henrym.
(Symfonie pro osamělého člověka; 1949–50) byla označována jako báseň vytvořená z hluků a tónů, zrozená v rozhlasovém vysílání.
Ukázka: SCHAEFFER, HENRY, Symphonie pour un homme seul : EroticaNázev téměř půlhodinové kompozice lze s obtížemi přeložit jako Symfonie pro osamělého člověka, doslova ale „Symfonie pro člověka sólo“. Slovní hříčka v názvu je založena na paradoxu představy mohutného symfonického obsazení nahrazeného jedním člověkem, protože autoři pracovali se zvukovým materiálem, který obklopuje lidské individuum. Označení „symfonie“ je zde tedy užito ve smyslu řeckého výrazu syn+fóniá, tedy smyslu juxtapozice zvukového materiálu.
„[Symfonie pro osamělého člověka] je ve skutečnosti operou pro slepé, jednáním bez děje, básní vytvořenou z hluků a tónů, z výbuchů textu, mluveného nebo hudebního.“
(P. Schaeffer: Konkrétní hudba, 1971)
Kromě toho má paradox obsažený v názvu vystihnout existenciální situaci individua čelícího masám. V průvodním slovu Pierre Schaeffer píše:
„Jak odpovědět na křik davů? Houslemi? Hobojem? A který orchestr se může chlubit tím, že dokáže vyvážit křik davů, který člověk ve své osamělosti nedokáže vydat? […] Zřekněme se akcentů violoncella, příliš mdlých pro současného člověka, jeho každodenní pouť a jeho kolektivní úzkost. Kroky, hlasy a známé hluky postačí. […] Kroky jej tíží, hlasy milujících nebo bojujících, hvízdání bomb či melodie písně jej protínají.“
(Překlad M. F.)
První „konkrétní“ opera pro Dny Nové hudby v Donaueschingen. Skandální premiéra r. 1953 byla vypískána, autor ji nazval „bitvou v Donauaeschingenu“, resp. „Waterloo konkrétní hudby“.
Schaeffer umožnil zájemcům stáž „Stage de musique concrète“ ve studiu, s možností pracovat na vlastních projektech. V r. 1958 vznikly jako didaktický materiál pro mladší generaci vzorová skladba Schaeffera Etude aux allures (Studie zvukových průběhů), Etudes aux sons animés (Studie zvuků v pohybu), Etude aux objets (Studie zvukových objektů).
(Paříž 1927)
Studoval na Pařížské konzervatoři u Oliviera Messiaena harmonii a Nadi Boulangerové skladbu. V r. 1949 se setkal s Pierrem Schaefferem, společně založili Groupe de recherches musicales (GRM).
Po založení vlastního studia Apsomé (1958), navázal spolupráci s choreografem Mauricem Béjartem (Messe pour le temps présent). Nejprve pracoval v jistém smyslu na očištění prostředků – balet Le Voyage (1962, podle Tibetské knihy mrtvých) a na slavných Variations pour une porte et un soupir (1963).
Pak se navrátil k jakémusi barokizujícímu stylu v Messe de Liverpool (1967–68) a Apocalypse de Jean (1968) a rozměrných dílech jako Desátá symfonie (1979), gigantické koláži úryvků z devíti Beethovenových symfonií nebo v díle Chemická svatba (1980), kde působil jako skladatel a režisér.
V r. 1943 bylo založeno Studio d’essai de la Radio Télévision Française (Experimentální studio RTF). První společný koncert Groupe de Recherches Musicales (GRM) se konal 18. března 1950 v síni École Normale de Musique:
„18. března 1950 se sešli stálí hosté ‚Triptychu‘ ve vznešené síni École Normale de Musique u příležitosti ‚Prvního koncertu konkrétní hudby‘. Byli prvními posluchači hudební produkce pořádané bez přítomnosti hudebníků. Jako první též podstoupili zkoušku něčeho, co ještě nikdy neslyšeli: nejen zvuků, s nimiž se nikdy nesetkali, ale i zvukových seskupení, o nichž nebylo možné rozhodnout, odpovídají-li zákonitostem, s nimiž autoři předem počítali, anebo jsou-li prostě nahodilé. I když byla tato nová mluva podmaňující, působila podivně, ba cize. Šlo vůbec ještě o mluvu?
Vyděšeni nebyli ani tak posluchači, kteří ihned shledali, že to je podnik zajímavý, poučný, nový, ale spíše původci této ‚premiéry‘, přinejmenším její hlavní inspirátor. Byli jsme tři, Pierre Henry, Jacques Poullin a já, kteří jsme se už po dva roky pouštěli v Studio ďessai de la R. T. F. (Pokusné studio francouzského rozhlasu a televize) do zcela nového hudebního dobrodružství, jehož jediným nástrojem tenkrát byl gramofon. Měl-li Jacques Poullin obavy toliko z technických poruch, které se vždy mohou přihodit, osoboval-li si rozený hudebník Pierre Henry všechna práva, jen když ‚to běží‘ – málem zklamaný, že nevyprovokoval skandál-, tak pokud jde o mne, nebyl jsem nikterak pyšný na svůj výkon a přes sympatii obecenstva jsem před sebou samým neobstál. ‚Běda tomu, skrze něhož přichází pohoršení.‘ Tato výstraha platila mně osobně: pohoršil jsem sám sebe.
Musel jsem pak po dvacet let pykat za tento prvotní poklesek, za hřích spáchaný na ztraceném ráji hudby. Snad není namístě svěřit informativní knížce taková důvěrná sdělení? Ptáte-li se mě však, co vím o konkrétní hudbě, mohu o ní říci jen to, co mě naučilo přísné, trpělivé, pracné napravování tohoto naivního zločinu.
Méně subjektivně jsem jinde [Traité des objets musicaux. Paris: Ed. du Seuil, 1966] vylíčil tutéž cestu úplněji, ‚vědečtěji‘, ukázal jsem, jak se v osudovém okamžiku dějin hudby objevuje trhlina, nastává zlom, jak se najednou hroutí systém, který byl posvátný, ale jejž čas opotřeboval ke zděšení jedněch, k údivu druhých, zatímco několik rozvášněných avantgardistů ujišťuje, že už všechno vyřešili.
Vskutku se hudba řítila do dvojí revoluce, a to technické a estetické, s prudkostí, vysvětlitelnou dlouhým zachováváním tradic. Z hlediska dějin je moje vlastní odpovědnost za koncert Triptychu zajisté hodně nepatrná: co nejdříve by byli jiní místo nás porušili obřad koncertu, nahradili hudební podívanou reprodukcí zvukových záznamů, otevřeli stavidla ‚oceánu zvuků‘. Někteří ostatně už začali různými způsoby: naivně jako italští futuristé, osamoceně jako Varèse, podivně jako Cage. Jiní skoro současně s námi útočili na jiných frontách: německá škola po exportu Schönberga a Weberna se chystala od r. 1950 hodit na hudební trh hudbu elektronickou.
Ve spojení s dvěma aspekty tohoto převratu vznikla a od té doby trvají dvě nedorozumění, k jejichž rozptýlení bychom si přáli přispět tímto svazečkem: jedno se týká estetiky, druhé techniky. Objevují se v běžných diskusích kolem pojmů hudba a akustika na jedné straně, abstraktní a konkrétní na straně druhé, a dokazují, že jde vskutku o diskusi základní, vzrušující a vášnivou.
Přináší technická revoluce zasahující hudbu nové prostředky jak ‚dělat hudbu‘, tedy něco, co se stávalo i v dřívějších dobách, anebo nás tato revoluce vede k objevování nové hudby, kterou ještě nedovedeme dělat a tím méně poslouchat? Jinými slovy, jakým způsobem se prostředky podřizují cílům? Existoval duch hudby ještě před zvuky, jak říkal Hoffmann, a je hudebník výsadním prostředníkem věčné harmonie sfér? Anebo naopak, může hudba vznikat, tříbit a obnovovat se na základě jisté praxe se zvuky, na základě jejich osvojení jak na úrovni zvukové představivosti, tak na úrovni hudebního jazyka?
Není to tedy znovu přemílaný konflikt mezi starými a moderními, do čeho nás zatahuje konkrétní hudba. Jakožto hudba ‚naší doby‘ zabrala tato hudba zatím jen krátký historický úsek. Její podstatný přínos je v něčem jiném než ve vynalézání technickém na jedné straně a v repertoáru děl na straně druhé. Tento přínos se v jednom i v druhém občas vyskytuje, a pak záleží v tom, že vnuká novotářský způsob chopit se hudebního jevu v teorii i v praxi. Opouští přejaté ideje, spojuje tvoření s nasloucháním, vyvažuje abstraktnost konkrétností, spojuje s tvůrčí uměleckou činností obor nového způsobu poznání, který je bezpochyby ještě chápán nedokonale.“
(Schaeffer, P. Konkrétní hudba. Praha: Editio Supraphon, 1971. Úvod)
V komentáři k programu tohoto koncertu napsal Serge Moreux následující:
„Materiálem konkrétní hudby je zvuk ve stavu zrodu, jak nám ho poskytuje příroda, jak ho zachycují stroje a upravují vlastní manipulací.
Mezi těmito částicemi a jejich zmnožením není jiných vztahů, psychických či akustických, než ty, které platí v rozptýleném a jiskřivém vesmíru fyzikálním. Prostor naplněný konkrétní hudbou je prostor, v němž vládne stroj a jeho protějšek, svět vibrací, barev, objemů ještě neznámých našemu hudebnickému sluchu, které jsou ještě v zajetí mechanismů. Udivuje, že se našel člověk, který z nich chce stavět díla ducha. Přes četné nedokonalosti prvních výtvorů se nám však vnucují tato díla svou vlastní logikou, svým psychismem […], svou dialektikou náhody.
Byl kdysi středověk kamene: ztvárnili ho v sochy. Dnes je středověk vln: zachycují se zvukovým záznamem. Umělec nemá výběr jiné avantgardy. Mezi subtilní skladebnou hrou a návratem k zapomenutým anebo vyschlým pramenům může se moderní hudebník pokusit, podle výroku Pierra Schaeffera, nalézt průlom v hradbách kolem hudby, jež nás občas oklopují jako tvrz.“
(Ibid., s. 8)
P. Schaeffer v úvodu ke koncertu:
„A nechť obecenstvo nespěchá s předčasným soudem, ani kladným, ani záporným. Musí se nejdřív znovu zaposlouchat. Jednou slyšet nestačí. Nejde nám též tolik o to, abychom se vyjádřili před posluchačstvem, ale abychom je přiměli zkoumat objekt. Snad právě objekt nám má co říci.“
(Ibid., s. 9)
V počátcích vývoje konkrétní hudby šlo zejména o zkoumání zvuků přírodních materiálů (špalky ze dřeva a kovu, rachotící zrníčka apod.) i kulturních produktů (píšťaly od varhan, rendlíky apod.). Evidentní byla snaha překlenout mentální bariéru mezi nástroji hudebními a nehudebními. Docházelo k překonání dichotomie kulturní-přírodní (podle C. Léviho-Strausse: Syrové a vařené) čtyřmi základními metodami:
Později dochází k rozvíjení technologického vybavení studia a zejména přechodu z gramofonové desky na magnetofonový pás.
(Zdroj: www.ina.fr/grm)
– je hudební entita (znějící jsoucno), které se vyznačuje objektivně přiznatelnými vlastnostmi jako: popsatelnost, opětovná rozpoznatelnost a objektivní platnost.
Morfologie zvukových objektů nazvaná caractérologie sonore, později typomorphologie. (In Traité des objets musicaux, 1966). Představuje charakteristické rysy zvukových objektů v projekci na tři roviny: harmonickou (témbrovou), dynamickou (formální) a melodickou (texturální). Tyto roviny jsou definovány osami H (výška, frekvence), I (intenzita, úroveň v dB), T (trvání, čas).
Použití zvuků a hluků jako hudebních prostředků. Snaha vytěžit hluky znamená postup od extrahování zvuků z jejich přirozeného prostředí, zbavení sémantické zátěže (původního významu) a jejich rekontextualizaci v nové syntaxi znaků. Základním principem je zde fenomenologická redukce, tedy očištění zvukových objektů na jejich podstatu zbavenou sémantických konotací.
Dva komplementární procesy:
Pozorování a vynalézání původních objektů, hledání vhodných objektů z hudebního hlediska.
Metody montáže, koláže, mixáže, transpozice, střihu atd.
Schaeffer odmítá kombinatorické (matematické) metody kompozice (× německý serialismus) a varuje před redukcí hudby na její fyzikální parametry (výšky, délka atd.).
(P. Schaeffer, časopis Polyphonie 1949)
abstraktní hudba × konkrétní hudba
tradiční hudba; nejprve koncipována v mysli, poté zaznamenána v notách a pak živě realizována. Proces konkretizace, uskutečňování abstraktní ideje, evoluční princip.
nová hudba, vychází z předem daných prvků jakéhokoliv zvukového materiálu, dále se komponuje experimentálně či konstrukcí, pak realizace kompozičního záměru bez zachycení v notaci. Postup od konkrétního materiálu k výslednému abstraktnímu tvaru kompozice.
Oba typy jsou ovšem chápány ve vzájemné dialektické jednotě, koloběhu. Jedním z důsledků tohoto chápání vzájemného vztahu je funkce KH jako prostředku obnovy AH.
(P. Schaeffer. Revue musicale, 1957)
Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041