Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Použitá literatura

Elektroakustická hudba (EAH) – definice, typologie

  • Dohnalová, Lenka. Estetické modely evropské elektroakustické hudby a elektroakustická hudba v ČR. Praha : UK v Praze PedF 2001.

  • Forró, Daniel. Musitronika I-IV. Brno: JAMU, 2001-2007.

  • HOLMES, Thom. Electronic and experimental music: technology, music, and culture. 3rd ed. New York: Routledge, 2008.

  • KADUCH, Miroslav. Česká a slovenská elektroakustická hudba 1964-1994: skladatelé, programátoři, technici, muzikologové, hudební kritici, publicisté: osobní slovník. Ostrava: Miroslav Kaduch, 1994.

  • KADUCH, Miroslav. Vývojové aspekty české a slovenské elektroakustické hudby. 1. vyd. Ostrava: Miroslav Kaduch, 1997.

  • Lébl, Vladimír. Elektronická hudba. Praha: Státní hudební vydavatelství 1966.

  • Navrátil, Miloš. Nástin vývoje evropské hudby 20. století. Ostrava: Montanex 1996.

  • RATAJ, Michal. Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu: problematika vymezování tvůrčích pozic v prostředí akustických umění z pohledu domácí scény radioartu. 1. vyd. V Praze: Kant - Karel Kerlický pro AMU, 2007.

  • Ungeheuer, Elena (ed.). Elektroakustische Musik. Laaber: Laaber 2002.

Generace průkopníků – F. Busoni a italští futuristé

  • AMZOLL, Stefan. Ich bin das Ohr. Zum 100. Geburtstag des Klangpioniers. In: Neue Zeitschrift für Musik, Jan./Feb. 1996, s. 50–53.

  • BALILLA PRATELLA, Francesco. Manifesto of Futurist Musicians [online]. [Cit. 2. 4. 2009]. Dostupné z: <http://www.unknown.nu/futurism/musicians.html>.

  • BUSONI, Feruccio. Návrh nové estetiky hudebního umění. Přeložila Marie Raabová. Rytmus, roč. 5, 1940, s. 10-11, 22-24, 30, 39-40, 49-55.

  • FLAŠAR, Martin. Poème électronique, 1958: Le Corbusier, E. Varèse, I. Xenakis. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2012.

  • FÖLLMER, G. - GERLACH, J. Audiovisionen: Musik als intermediale Kunstform [online]. [Cit. 2. 4. 2009]. Dostupné z: <www.medienkunstnetz.de>.

  • Futurism: Manifestos and Other Resources. [online].[Cit. 13. 11. 2014]. Dostupné z:<http://www.unknown.nu/futurism/>.

  • LÉBL, Vladimír. Elektronická hudba. 1. vyd. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1966.

Konkrétní Hudba (musique concrète)

Francouzská EAH – E. Varèse, I. Xenakis, P. Boulez

  • FLAŠAR, Martin. Poème électronique, 1958: Le Corbusier, E. Varèse, I. Xenakis. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 162 s.

  • GERZSO, Andrew. DG 20/21 liner notes, IRCAM. [online]. [cit. 2. 10. 2012]. Dotupné z: <http://www.themodernword.com/joyce/music/boulez_repons.html>.

  • LÉBL, Vladimír. Elektronická hudba. Praha: SHV, 1966.

  • MEYER, Felix – ZIMMERMANN, Heidy. Edgard Varèse: Komponist, Klangforscher, Visionär. Paul Sacher Stiftung. Mainz: Schott, 2006.

  • OUELLETTE, Fernand. A biography of Edgard Varèse. Translated from the French by Derek Coltman. New York: Orion Press, 1968.

  • RATAJ, Michal. Elektronické vyjadřovací prostředky v tvorbě P. Bouleze. Praha: HAMU 2003. Diplomová práce.

  • TREIB, Marc. Space calculated in seconds: The Philips Pavilion, Le Corbusier, Edgard Varèse. Princeton: Princeton University Press, c1996.

  • XENAKIS, Iannis. Formalized music. New York: Pendragon Press, 1992.

  • XENAKIS, Iannis. Musique de l‘architecture. Marseille: Éditions Parenthèses, 2006.

Německá EAH – Karlheinz Stockhausen

  • DOHNALOVÁ, Lenka. Estetické modely evropské elektroakustické hudby a elektroakustická hudba v ČR. Praha: Univerzita Karlova, 2001.

  • FLAŠAR, Martin: Karlheinz Stockhausen : hudba a prostor. Brno: Masarykova univerzita, 2003. Diplomová práce.

  • LÉBL, Vladimír. Elektronická hudba. 1. vyd. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1966.

  • STOCKHAUSEN, Karlheinz. Musik im Raum. In Texte zu eigenen Werken, zur Kunst Anderer. Aktuelles, Band 2, Aufsätze 1952 – 1962 zur musikalischen Praxis. Köln: Verlag M. DuMont Schauber 1975, s. 152–175.

EAH v Československu

  • BLÁHA, M. – MANDÍK, M. I. seminář elektronické hudby v ČSSR. In Rozhlasová a televizní technika. Sv. 5, č. 4. Praha, December 1964. On-line version: [cit. 20. května 2008] <www.radioart.sk>

  • BOKŮVKOVÁ, V. O elektronickém studiu v Plzni. In Hudební rozhledy, Praha, 1972, s. 161-167.

  • DAHLHAUS, Carl. Ästhetische Probleme der elektronischen Musik. In Experimentelle Musik: Schriftenreihe der Akademie der Künste Band 7. Berlin : Gebr. Mann Verlag, 1970, s. 81.

  • DOHNALOVÁ, L. Estetické modely evropské elektroakustické hudby a elektroakustická hudba v ČR.  Praha, 2001, s. 154.

  • FUKAČ, J. – VYSLOUŽIL, J. (eds). Elektroakustická hudba. In Slovník české hudební kultury. Praha : Editio Supraphon, 1997.

  • HANOUSEK, J. ‚O začátcích a konci Brněnského elektronického studia‘.[cit. 20. května 2008]. Dostupné z: http://www.radioart.sk/avr/visuopage.php?id=142.

  • LÉBL, V. – MOKRÝ, L. O současném stavu nových skladebných směrů u nás. In Nové cesty hudby : Sborník studií o novodobých skladebných směrech a vědeckých pohledech na hudbu. Praha : Státní hudební vydavatelství, 1964, s. 11-35.

  • LÉBL, V. Elektronická hudba. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1966.

  • MATĚJČEK, J. Poznámka o elektronické a konkrétní hudbě. In HRo, s. 294-295.; Novotný, M. Hudba očima techniky : Tak zvaná „konkrétní“ a „elektronická“ hudba. In HRo 1958, s. 364-68.; Lébl, V. O hudbě budoucnosti a budoucnosti hudby. HRo 1958, s. 696-700.

  • NORRIS, Ch. Socialist Realism. Grove Music Online, ed. L. Macy [cit. 20. května 2008], Dostupné z: www.grovemusic.com.

  • Warsaw Autumn 2007,(Accessed 20 May 2008). Dostupné z: http://www.warszawska-jesien.art.pl.

  • ŽDANOV, A. O umění. Praha : Orbis, 1950.

EAH v USA

  • FLAŠAR, Martin. Tři příběhy Steva Reicha. Opus musicum, Brno: Opus musicum, o.p.s., 2006, roč. 38, č. 6, s. 50 -52.

  • HOLMES, Thom. Electronic and Experimental music. New York: Routledge, 2008.

  • NYMAN, Michael. Experimental music: Cage and beyond. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

  • FORRÓ, Daniel. Počítače a hudba. Praha: Grada, 1994.

Počítačová hudba, chiptunes, generativní hudba

  • COLLINS, Karen. Flat Twos & the Musical Aesthetic of the Atari VCS. Popular Musicology Online, 2006.

  • COLLINS, Karen. From Bits to Hits: Video Games Music Changes its Tune. Film International, #12, January 2005, s. 4‐19.

  • COLLINS, Karen. Game Sound: An Introduction to the History, Theory and Practice of Video Game Music and Sound Design. MIT Press, 2008.

  • DRISCOLL, Kevin a DIAZ, Joshua. Endless loop: A brief history of chiptunes. Transformative Works and Cultures, 2, 2009 [online].[cit. 21. 1. 2015]. Dostupné z: <http://journal.transformativeworks.org/index.php/twc/article/view/96/94>.

  • FLAŠAR, Martin. Hudba a zvuk v počítačových hrách - od filmové k herní hudbě. Opus musicum, 4, 2012, s. 28-36.

  • Heslo "Computer Music." Encyclopedia of New Media. 2002. SAGE Publications [online]. [Cit. 3. 9. 2009]. Dostupné z: <http://sage-ereference.com/newmedia/Article_n47.html>.

  • MUNDAY, Rod. Music in video games. In Sexton, Jamie (ed.). Music, Sound and Multimedia: From the Live to the Virtual. Edinburg University Press, 2007.

  • STEADMAN, Ian. Brian Eno on music that thinks for itself. Wired. 28 September 2012 [online]. [cit. 17. 1. 2015]. Dostupné z: <http://www.wired.co.uk/news/archive/2012-09/28/brian-eno-peter-chilvers-scape>.

  • WHALEN, Zach. Play Along - An Approach to Videogame Music [online]. In Game Studies, 2004, vol. 4, issue 1. [Cit. 12. 7. 2012]. Dostupné z: <www.gamestudies.org>.

Nonartificiální EAH

  • FUKAČ, J. a POLEDŇÁK, I. K typologickým polarizacím hudby. Hudební věda, 4, 1977, s. 316-335.

  • GUŠTAR, Milan. Elektrofony I a II. Praha: Uvnitř, 2007, 2008.

  • Jean Michel Jarre [online]. [cit. 21. 1. 2015]. Dostupné z: <http://jeanmicheljarre.com/biography>.

  • Karlheinz Stockhausen [online]. [cit. 24. 9. 2013]. Dostupné z: <www.stockhausen.org>.

  • KOTEK, J. a POLEDŇÁK, I. Teorie a dějiny tzv. bytové hudby jako samostatná muzikologická disciplína. Hudební věda, 4, 1974.

  • Kraftwerk [online]. [cit. 12. 1. 2015]. Dostupné z: <http://en.wikipedia.org/wiki/Kraftwerk>.

  • Vangelis. [oline]. [cit. 19. 1. 2015]. Dotupné z: <http://en.wikipedia.org/wiki/Vangelis>.

Improvizace, hardware hacking

  • BAUMAN, Zygmunt. Liquid Arts. Theory, Culture & Society. January 2007, vol. 24, no. 1, p. 117-126.

  • BENSON, B. E. The Improvisation of Musical Dialogue: A Phenomenology of Music. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

  • COLLINS, Nicolas. Handmade Electronic Music – The Art of Hardware Hacking.

  • COLLINS, Nicolas. Hardware Hacking. Nicolas Collins, 2003, 2004.

  • DRKULA, P. Improvizace ve strukturách zápisu a interpretace hudební tvorby. Opus musicum, 2010, č. 5.

  • DUDAS, Richard. “Comprovisation”: The Various Facets of Composed Improvisation within Interactive Performance Systems, Leonardo Music Journal, December 2010, Vol. 20, pp. 29-31.

  • ECO, Umberto. Poetika otevřeného uměleckého díla. Opus Musicum, 1990, č. 5, s. 129–144.

  • GODLOVITCH, S. Musical Performance: A Philosophical Study. London: Routledge, 1998.

  • HANNAN, Michael Francis. Interrogating Comprovisation As Practice-led Research [online].[Cit. 9. 10. 2014]. Dostupné z: <http://epubs.scu.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1449&context=sass_pubs>.

Interaktivní digitální nástroje pro live performance

  • Ars Electronica 2008: A New Cultural Economy - The Limits of Intellectual Property. Published by Hatje Cantz, 2008.

  • GADAMER, Hans-Georg. Aktualita krásného: Umění jako hra, symbol a slavnost. Praha: Triáda, 2003.

  • Golan Levin [online]. [Cit. 29. 1. 2015]. Dostupné z: <www.flong.com>.

  • Hans W. Koch [online]. [Cit. 28. 1. 2015]. Dostupné z: <http://www.hans-w-koch.net/>.

  • HUIZINGA, Johann. Homo ludens – o původu kultury ve hře. Praha: Mladá fronta, 1971.

  • ULBRICH, Jiří. Interaktivní zvuková tvorba Golana Levina. Bakalářská diplomová práce. Vedoucí práce Mgr. Martin Flašar, Ph.D. Brno: Masarykova univerzita, 2009.

Konec elektroakustické hudby?

  • ABERCROMBIE, Nicholas a Brian LONGHURST. Audiences: a sociological theory of performace and imagination. 1st pub. London: SAGE, 1998.

  • BOLTER, Jay David a Richard GRUSIN. Remediation: understanding new media. 1st MIT Press pbk. ed. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000.

  • DAHLHAUS, Carl. Ästhetische Probleme der elektronischen Musik. In Experimentelle Musik. Schriftenreihe der Akademie der Künste Band 7. Berlin 1970, s. 81.

  • DOBROVSKÁ, Wanda. Zvuk: kreativita a udržitelnost. In Rataj, M. (ed.). Zvukem do hlavy: Sondy do současné audiokultury. Praha: NAMU, 2012.

  • FLAŠAR, M. – MATEJ, D. – RATAJ, M. (eds.). Electronic music today: Where are we going and what are we doing? Brno: JAMU, 2014.

  • HEIDEGGER, Martin. Otázka techniky. In Věda, technika a zamyšlení. Praha: Oikúmené, 2004.

  • KERSHAW, Baz.  Framing the audience for theatre.  In R. Keat, et al. (eds.). The authority of the consumer, pp. 166-186.  London & New York: Routledge, 1994.

  • RATAJ, Michal. Počítač jako živý instrumentální part. Opus musicum, 4, 2013.

  • Ryoji Ikeda [online].[cit. 3. 2. 2015]. Dostupné z: <www.ryojiikeda.com>.

  • STRAVINSKIJ, Igor. Hudební poetika. Praha: Arbor Vitae, 2005, s. 53–54.

PhDr. Martin Flašar, Ph.D. |
Ústav hudební vědy, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity |
Návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
Stránky Filozofické fakulty MU
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2015

Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041