(1883–1965)
Pro Varèse je charakteristické překonání tradice francouzské hudby, navázání na pokusy italských futuristů a dadaistů. Příznačná je pro něj práce s prostorem a myšlení napříč médii (výtvarné umění, hudba) i vědními obory (matematika, architektura, astronomie, hudební teorie).
Klasické školení získal na Schole Cantorum u Vincenta d‘Indyho a Alberta Roussela. Na přání otce se měl stát inženýrem. Výsledkem byl rozchod s otcem i s klasickým hudebním vzděláním. Jak tvrdil, jeho učitelé byli „nalinkovaní jako notový papír“. Proto z Paříže odešel, aby „unikl hlouposti akademiků” a „neřádstvům intelektualismu”.
V r. 1907 odjel do Berlína, kde působil jako sbormistr. Zde se setkává a osobně seznamuje s F. Busonim a jeho manifestem:
„Měl jsem velké štěstí stát se důvěrným přítelem Feruccia Busoniho […]. Četba jeho Entwurf einer neuen Ästhetik der Tonkunst [Návrhu nové estetiky hudby, 1907] mne nadchla, stala se dalším milníkem mých hudebních počátků. Když jsem narazil na jeho výrok ‚Frei ist die Tonkunst geboren und frei zu werden ihr Bestimmung‘, byl jsem udiven a skutečně vzrušen nad objevem, že zde byl mimo mne ještě někdo jiný – a k tomu hudebník – který přišel na tyto myšlenky.“
Obě díla jsou považována za ztracená (shořela za 1. sv. války).
Začíná studovat hudební psychologii a akustiku, zásadní vliv Hermanna von Helmholtze (1821–1894) a jeho spisu Die Lehre von den Tonempfindungen als physiologische Grundlage für die Theorie der Musik (Brunswick, 1863).
Meziválečný vývoj moderní hudby se ubíral těmito hlavními směry:
Varèse razí vlastní cestu:
„[…] učinil jsem několik skromných pokusů a objevil jsem, že mohu dosáhnout krásných parabolických a hyperbolických zvukových křivek […]”
V r. 1913 se Varèse vrátil z Berlína do Paříže, kde se seznámil s Jeanem Bertrandem a jeho elektrickým nástrojem ‚dynafonem‘, dále se seznámil s Erikem Satiem a Guillaumem Apollinairem.
Od r. 1916 žil v USA, kde založil několik spolků pro novou hudbu.
V r. 1916 – v listu Morning Telegraph veřejná proklamace svého radikálního kompozičního programu:
(obě už v USA, pokud nepočítáme rané skladby):
„Varèse sám je tak životný […] a jeho slova jsou tak přesná, že je raději budu citovat, než abych se pokoušel je vykládat. Jedna podivuhodná věta ‚Mám v uměleckém díle rád určitou nešikovnost‘ odhalí o něm více, než bych dokázal sám v celém eseji. Toto je poznámka skutečného humanisty […]. Varèse nově stanovil hranice mezi ‚lidským‘ a ‚mechanickým‘ […] Využívá vlastně jen pramálo teorie na své celoživotní výpravě za prvenstvím zvuku nad schématem, vyhýbá se kodifikacím a deskripcím, kde jen to je možné.
[…]
‚Nyní, když jsme vstoupili do oblasti čistého zvuku, musíme přestat myslet v ohraničeném prostoru dvanácti tónů.‘ Ty z nás, kteří nepřestali myslet v tomto ohraničení, nazývá les pompiers de douze sons [dvanáctitónoví hasiči – pozn. aut.].“
(Stravinskij, I. Rozhovory s R. Craftem. Praha-Bratislava: Editio Supraphon, 1967, s. 426.)
Stravinskij také nazývá Varèse „Brancusim hudby“. (Constantin Brancusi – francouzský sochař rumunského původu, představitel abstraktního umění).
(1922–2001)
Narodil se v Rumunsku, studoval v Řecku,
Řada jeho pozdějších architektonických projektů byla určena pro hudební účely:
„[…] přístup k hudební kompozici, který jsem vynalezl před několika lety. Nazývám jej ‚stochastický‘ na počest teorie pravděpodobnosti […].“
(Xenakis, I. Formalized music, 1963, s. 1. Překlad M. F.)
Existuje paralela mezi evropskou hudbou a neustálými pokusy vysvětlit svět pomocí rozumu. Stará hudba, kauzální a deterministická, byla silně ovlivněna myšlenkami Pythágora a Platóna. Platón trval na principu kauzality, „protože je nemožné, aby cokoliv vznikalo bez příčiny“ (Timaios). Striktní kauzalita trvala do 19. století, kdy podstoupila brutální a plodnou transformaci, která byla výsledkem statistických fyzikálních teorií. Protože antické koncepce náhody (tyche), chaosu (ataxia) a neuspořádanosti byly chápány jako protiklad a negace rozumu (logos), řádu (taxis) a uspořádanosti (systasis).
Hudba pak může být definována jako organizace těchto elementárních operací (logický součet, log. součin a negace) a vztahů (rovnost, implikace, kvantifikace) mezi zvukovými entitami).
Co nám ve skutečnosti nabízí hudební kompozice na striktně konstrukční úrovni? Nabízí sbírku sekvencí, které se snaží kauzálně propojit.
Zapojení parametru prostoru do živě realizovaného hudebního díla:
„[…] pokud dlouho a v dostatečné míře vrstvíme glissanda, získáme kontinuálně se vyvíjející zvukové prostory (sonic spaces). Tažením glissand v přímkách je možné vytvářet lineární plochy. Provedl jsem tento experiment s Metastasis (toto dílo mělo premiéru v r. 1955 v Donaueschingen). O několik let později, když mne architekt Le Corbusier, jehož spolupracovníkem jsem byl, požádal, abych vytvořil návrh Pavilonu Philips v Brusselu, moje inspirace byla vedena experimentem s Metastasis.“
(Xenakis. Formalized music, s. 10. Překlad M. F.)
Počátkem roku 1956 se obrátil ředitel uměleckého oddělení firmy Philips, Louis Kalff, na Le Corbusiera, aby navrhl a provedl pavilon pro bruselskou výstavu. V žádosti se zdůrazňovalo poslání pavilónu: ukázat pokroky na poli zvukové a světelné techniky. Le Corbusier údajně odpověděl: „Neudělám vám pavilon, nýbrž Elektronickou báseň. Lahev obsahující tyto poetické přísady: 1. světlo, 2. barvu, 3. obraz, 4. rytmus, 5. tón, 6. architekturu.“
Světlo, barvu, obraz sestavil Corbusier osobně, koncipoval také vizuální režijní knihu „vizuální přenos reálných faktů přítomnosti, od mikrokosmu atomů a strojů v továrnách přes dětský smích až k chaosu pod hvězdami.“
Hudbu vytvořil Varèse, dvouminutové intermezzo Concrète PH Iannis Xenakis.
Jak Varèse později popsal, zvuk sledoval dráhy přes plochy reproduktorů a skupiny reproduktorů byly vytvářeny k vytváření efektů jako např. reverb.
Le Corbusier se ujal vizuální stránky díla, která se skládala z černobílých diaprojekcí přímo na zakřivené stěny pavilonu (écrans) kolorovaných barevnými světly (ambiances) často rozdělenými do zón, které měly akcentovat architektonické rysy pavilonu. Dále navrhl dva objekty (tělesa) zavěšené v prostoru pavilonu (volumnes): jednalo se o figurínu ženské postavy a stereometrické těleso sestavené z kovových tyčí, které byly opatřeny fluorescenčním nátěrem. Při nasvícení UV paprsky zářilo jedno z těles červeně a druhé zeleno-modře.
Vizuální složka měla výrazně narativní charakter, za což byl Le Corbusier Xenakisem kritizován. Její scénář se skládal ze sedmi částí a popisoval snahu člověka vyrovnat se s důsledky technologického pokroku. Názvy jednotlivých částí:
Varèse dostal k dispozici studio Philips v Eindhovenu vybavené technikou a zvukovými techniky. První fáze realizace Poème électronique v laboratořích Philips spočívala ve vytvoření tří vrstev organizovaného zvukového materiálu, který byl uložen na třístopý magnetofonový pás. Tato fáze probíhala výlučně ve studiu v Eindhovenu a trvala od Varèseho příjezdu 2. září 1957 do března 1958. Poté měla následovat fáze druhá, která bude spočívat v experimetech s prostorovou distribucí kompozice. Vytvoření 480 sekund hudby tak trvalo týmu techniků firmy Philips pod Varèseho vedením neuvěřitelných šest měsíců. Poème électronique tedy vznikala teoreticky průměrným tempem 80 sekund zvuku za měsíc. Poème électroniuqe pak byla produkována 425 reproduktory prostřednictvím 20 stodvacetiwattových zesilovačů. Reproduktory byly sdruženy do skupin a zvukových drah (routes de sons) podél vertikálních žeber pavilonu k dosažení psychologického dojmu hudby, která rotuje v prostoru pavilonu. Výsledkem bylo historicky první imerzivní multimediální dílo využívající elektronické technologie.
Více k dané problematice v publikaci:
Martin Flašar – Le Corbusier, E. Varèse, I. Xenakis: Poème électronique
FLAŠAR, Martin. Poème électronique. 1958. Le Corbusier – E. Varèse – I. Xenakis. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 162 s. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, FF, č. 409. ISBN 978-80-210-5945-0.
řec. plur. Polytopoi (vzhledem k francouzskému prostředí uváděné jako Polytopes) jsou neologismem, který vytvořil Xenakis. Etymologicky se skládají z prefixu polus = mnoho, více a topos = místo, prostor. Prakticky se jedná o multimediální dílo spojující hudbu, světlo, pohyb, architekturu.
Ačkoliv jsou polytopy projekty spadající do 60. a 70. let 20. století, vycházejí z válečných zkušeností skladatele během řecké revoluce. Xenakis přiznává, že polytopy jsou jeho reflexí války, kdy byl inspirován svištícími a zářícími trajektoriemi střel a bombardování.
Pokusme se nyní sestavit rámcový přehled Xenakisových multimediálních environmentů v chronologickém pořadí:
Francouzský pavilon, Expo 67 vytvořený na základě zakázky Roberta Bordaze, ředitel francouzského pavilonu v Montréalu. Bordaz měl zpočátku poměrně vágní představu projektu týkajícího se krystalografie. Xenakis zde použil parabolickou konstrukci z ocelových lan (inspirovanou Pavilonem Philips) spojující strop a podlahu pavilonu, nesoucí 1200 zábleskových svítidel organizovaných v pětibarevné škále. Jednou za hodinu po dobu 8 minut se tato světelná show uváděla do provozu, jejím účelem bylo navodit dojem kontinuálního prostorového pohybu světla v pavilonu. Sekvence řídících povelů byla uložena na filmovém pásu. Vizuální obsah programu trvajícího šest minut byl komponován do 35 stádií, stejně jako hudba. Ta byla natočena a smíchána ve studiu GRM. Obsazení: čtyři orchestrální skupiny; Ensemble Instrumental de Musique Contemporaine, dir. K. Simonovic). Výsledkem instalace bylo kontinuální morfování prostoru prostřednictvím světla, vnímané v čase. Diváci mohli stoupat po schodištích do vyšších pater pavilonu a sledovat světelnou instalaci z různých úrovní. Také jejich pohyb je vtažením časového elementu do hry.
Světová výstava v Ósace. Název je z japonštiny přeložitelný jako hibiki („zvuk“) + hana („květina, krása“) + ma („dimenze, interval, vzdálenost“); 12 stop, durata 18 min. Skladba byla určena pro Pavillon de la Fédération japonaise de l'Acier et du Fer (Japonská federace oceli a železa) na EXPO v Ósace (duben–říjen 1970). Xenakis na ní pracoval ve studiích NHK v Tokyu, autorem laserových projekcí byl sochař Keiji Usami. Xenakis použil 12 drah a 250 nezávislých skupin reproduktorů (celkem 800 reproduktorů), včetně těch zavěšených ve vzduchu a umístěných v podlaze, s automatickým řízením distribuce zvuku (uloženým na filmovém pásu, podobně jako na Expo v Bruselu či v Montréalu).
8 stop, 1971; Persepolis, 26. srpna 1971. Účelem této instalace, která se pohybuje na rozhraní site-specific a land artu je oživení historického prostoru archeologických vykopávek v místě bývalé metropole Perské říše (dnes Írán). Zřejmě nejambicióznější Xenakisův projekt zahrnoval elektroakustickou hudbu, laserové projekce, dětské sbory či stáda zvěře. Účelem je změnit divákovo vnímání a chápání tohoto místa, nikoliv místo samotné.
7 stop, durata 24 min., Paříž, 17. října 1972. V tomto případě se nejedná o benediktinské opatství v Cluny, ale o Musée de Cluny v centru Paříže. Na tomto místě stávaly římské lázně. Xenakis využil pravoúhlého půdorysu původní architektury. V tomto případě bychom mohli hovořit o site-specific installation, tedy instalaci respektující originální prostředí. Michel Guy požádal Xenakise o hudební divadlo pro podzimní festival 1972. Ten navrhl místo toho abstraktní, plně automatizované představení, využívající lasery a elektronická záblesková svítidla. 600 bílých blesků (výsledek Xenakisovy snahy pracovat s bílým „denním“ světlem) a 400 zrcadel vytvářelo pomocí odrazů komplex trajektorií světelných paprsků, kromě toho zde Xenakis použil svazky laserů o třech základních barvách (červená, zelená, modrá). Celý komplexní systém byl řízen počítačem. Kompozice byla realizována na CEMAMU v Paříži. Pro velký zájem (asi 90 000 návštěvníků) byla instalace prodloužena až do ledna 1974.
Tape, světla; Paříž, 1974.
Revault d’Allonnes, 1975.
Původně zamýšlen k inauguraci Centre George Pompidou v Paříži, nicméně celý projekt se opozdil. K jeho uskutečnění tedy došlo až 11. února 1978 přímo před budovou Centre Pompidou. Mobilní textilní pavilon-stan. K oslavě otevření Xenakis zkomponoval elektroakustickou skladbu La légende d’Eer (1977; 7 stop umožňujících mixáž kanálů během produkce) vycházející ze závěru Platónovy Ústavy. Jde o zvukový environment umístěný v Diatopu. kompozici Xenakis realizoval ve studiu WDR v Kolíně nad Rýnem a na CEMAMU v Paříži, pomocí multimediálního počítačového systému UPIC. Prefix Dia („skrz“) reprezentuje posun ve vnímání otevřenosti/uzavřenosti díla.
Xenakis volí jako materiál mobilního pavilonu zvukově i světelně propustný textil a nechává tak do virtuálního prostředí vnikat okolní reálné zvuky města. Pravidelné rozmístění zábleskových svítidel, zrcadel a laserů na struktuře z ocelových lan umožňovalo vytvořit homogenní strukturu fungující jako velká 3D obrazovka. Bylo použito 1600 blesků, 400 zrcadel a nastavitelných krystalů (umístěných na průsvitných sloupech) lámajících světlo laserových paprsků. Podlaha byla vytvořena ze skleněných dlaždic. Technicky zřejmě nejvyspělejší z Xenakisových prostorových instalací, řízená počítačem. Oblouková forma kompozice. Opakováno v Bonnu (1979).
Ukázka: Xenakis – La Legende D'Eer(1978) byl opět specifickou instalací oživující genia loci mytologického místa. Komentář viz Polytope de Persépolis.
Ačkoliv se může zdát, že životnost těchto multimediálních projektů končí v sedmdesátých letech, je nutno zmínit, že inspirují zvukové umělce dodnes. A poněkud překvapivě ve sféře kultury remixu. Paul D. Miller (alias DJ Spooky; mimo jiné editor a spoluautor pozoruhodné knihy o soundartu Sound Unbound) se pustil do vlastních intervencí do Xenakisových uzavřených kompozic Kraanerg, Analogique A+B, Persepolis ad. Zdánlivě nevýznamné intermezzo Concret PH také bývá označováno jako předchůdce subžánru elektronické hudby nazývaného glitch.
(1925)
Počátky vlastní EA tvorby v studiu GRM u Pierra Schaeffera. Později odmítl jeho metody práce jako „zvukové vetešnictví“. Racionalitou kompoziční práce se vymykal profilu francouzské větve EAH.
Boulezova tvorba EAH se odehrála ve dvou vlnách. Ve druhé vlně Boulez často pracuje metodou „work in progress“, kdy se opakovaně vrací k danému dílu a nově ho přepracovává.
Boulez stál u zrodu institutu IRCAM v r. 1978. IRCAM je zkratka pro Institut de recherche et coordination acoustique/musique. Je součástí Centre Georges Pompidou v Paříži.
Název kompozice Répons (1981–84) označuje buď odpovědi nebo responsoria – tedy jednu z forem gregoriánského chorálu. V obou případech se jedná o dialogickou komunikační situaci. Pro strukturální uspořádání Répons si Boulez vybral architektonický plán Guggenheimova muzea v N. Y.:
„The piece is cast in the form of a spiral, which I created in several stages. An example that comes to mind from the world of architecture is the Guggenheim Museum in New York, which was designed by Frank Lloyd Wright and which has a gently sloping, spiral-shaped interior. As visitors wander through the exhibition, they can invariably see what they are to see at close quarters the very next moment, as well as what they have just seen and which is already some distance away. I was much struck by the way in which past and present interact and exactly the same conditions are magnified or transformed as the visitor passes to a lower or higher level. To use a musical term, Répons is a set of variations in which the material is arranged in such a way that it revolves around itself.“
(Interview between Jean-Pierre Derrien & Pierre Boulez. In: Gerzso, Andrew. DG 20/21 liner notes, IRCAM)
V této, téměř třičtvrtěhodinové kompozici o deseti větách okolo sebe rotuje několik vrstev materiálu:
Výsledkem je práce s odlišnými barvami (témbry) v komplexní komunikační situaci v prostoru uvnitř i vně publika.
Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041