30. Reakční doba
30.1 Poznámky ke cvičení
Reakční doba je čas, který uplyne od přijetí podnětu (obraz, zvuk, dotek apod.) příslušným receptorem k domluvené výsledné reakci vyšetřované osoby. Reakční doba závisí na mnoha faktorech: pohlaví, věk, motivace, aktuální duševní rozpoložení, složitost podnětu z pohledu typu, složitost senzorického zpracování daného podnětu a podobně.
Reakční doba zahrnuje několik komponent:
- Detekce stimulu – stimul je detekován příslušným smyslovým orgánem a dále formou impulzů akčního napětí veden do centra jeho rozpoznání v mozkové kůře.
- Kognitivní procesy – vědomé zpracování senzorické informace, její další analýza případně rozhodování se
- Motorická odpověď – aktivování příslušných svalů k výkonu domluvené reakce (klik myší u počítače, stlačení klávesy apod.)
Z pohledu složitosti reakce na daný typ stimulu lze reakci rozdělit na:
- Jednoduchou – reakce zahrnuje jednoduchý stimul a jednoduchou odpověď na něj (stimul nastal = reaguji, stimul nenastal = nereaguji). Jedná se například o zrakový test, kdy sledovaná osoba zareaguje, když na monitoru uvidí hvězdičku.
- Složitou – reakce, která vyžaduje kromě rozeznání stimulu a okamžité motorické odpovědi na něj také aktivitu vyšších rozhodovacích center (stimul nastal = reaguji jen v případě, že stimul má vybranou charakteristiku, na jiný symbol nereaguji). Například Go/No-go zrakový test, při kterém je stimulem hvězdička nebo dolar, přičemž na dolar je vyšetřovaný instruován nereagovat (probíhá rozhodování).
Testování reakční doby zahrnuje mnoho typů testů, které se používají převážně v psychologii, psychiatrii a neurologii. V psychologii se například používá Go/No-go testování, které slouží nejen pro určení reakční doby, ale také k určení schopnosti provést vhodnou reakci pod časovým tlakem. Reakční doba se tak v důsledku pro rozhodování nutných kognitivních procesů prodlužuje bez ohledu na typ počátečního stimulu.
Předmětem testování ve cvičení bude posouzení reakční doby na dva typy stimulů – zrakový a sluchový (případně jejich kombinaci). Světlo a zvuk mají diametrálně odlišnou fyzikální podstatu, jejich způsob detekce a tím i stavba smyslových orgánů tomu odpovídají. Na rozdíly ve zpracování stimulů částečně poukazuje Tabulka 30-1.
Tabulka 30-1 Tabulka zjednodušeně poukazující na různou složitost zpracování příslušných stimulů smyslovými orgány.
Smysl | Délka nervové dráhy | Buňky nutné pro převod stimulu na impulz akčního napětí | Centrum zpracování v mozkové kůře | Mozkem vyhodnocované parametry stimulu |
sluch | 4 neurony | vláskové buňky (Cortiho orgán) | temporální lalok |
výška tónu barva tónu hlasitost zdroj zvuku v prostoru |
zrak | 4 neurony |
tyčinky čípky Mullerovy buňky horizontální buňky bipolární buňky amakrinní buňky bipolární buňky gangliové buňky (vše v sítnici) |
okcipitální lalok |
tvar jas kontrast vůči okolí pohyb barva velikost odhad vzdáleností domýšlení rozměrů fúze obrazů ze 2 očí (obrazy se mírně liší) |
Složitost zpracování podnětu se musí zákonitě odrazit také v reakční době. Rozdíly v reakčních dobách a tyto 2 podněty v závislosti na pohlaví a trénovanosti jedince sumarizuje Graf 30-1.


Kontrolní otázky
Rozdílná délka trvaní reakční doby u zrakového a sluchového podnětu není dána: (vyberte všechny správné odpovědi)
počtem synaptických spojení. | |
délkou nervové dráhy. | |
složitostí zpracování signálu. | |
pohlavím vyšetřovaného. |
Rychlosti reakční doby sluchové i zrakové: (vyberte všechny špatné odpovědi)
se v průběhu života nemění. | |
se zpomalují při dehydrataci organismu. | |
se zrychlují cíleným trénováním a zůstávají poté na dané úrovni. | |
se zrychlují cíleným trénováním, ale po čase bez tréninku se začnou opět zpomalovat. |