Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     
Přesah hlavičky – brýle

Příjem a sepsání zakázky

Klient zpravidla přichází pro nové brýle po základním očním vyšetření oftalmologem nebo registrovaným optometristou. Každá změna v refrakci nese svá specifika.

Hodnoty korekce jsou zaznamenány na předpise tzv. „Poukaz na brýle a optické pomůcky“. V tomto případě musí mít provozovna oční optiky smlouvy se zdravotními pojišťovnami.

Brýle patří mezi prostředky zdravotnické techniky a jako takové musí splňovat určité zásady. Ty jsou vyjmenovány v rámci posuzování kvality zábrusu a norem dle SČOO (Společenstvo českých optiků a optometristů), (viz kapitola 15).

Náležitosti Poukazu na brýle a optické pomůcky

Při předložení předpisu (obr. 1) má klient zpravidla nárok na úhradu od zdravotní pojišťovny. V případě, že si zákazník nepřeje doplácet na brýlovou obrubu, resp. čočky, má nárok dle rozpisu v číselníku VZP (tím se řídí ostatní pojišťovny). Proto musí být na každé provozovně možno dostat kompletní brýle jen na poukaz!

Výrobci brýlových čoček a obrub mají omezenou nabídku, kterou lze v tomto případě využít a obsáhnout.

Co tedy kontrolovat na poukazu? Přední strana obsahuje:

Hlavička:
  • kód zdravotní pojišťovny (buď číselný např.: 111, 201, 205, 207, 211,… nebo logo)
  • příjmení a jméno pojištěnce
  • číslo pojištěnce = rodné číslo, u cizích státních příslušníků se jedná o číslo přiřazené pojišťovnou. Je vhodné porovnat s průkazem pojištěnce.
  • adresa, bydliště
  • druh nároku úhrady: I – hradí ZP, C – spoluúčast pacienta, P – hradí pacient
  • Dg. (diagnóza) – musí vyplnit lékař (H520, H521, H522, Z961, …)
  • datum vystavení poukazu – platnost je 1 měsíc
  • razítko oftalmologa: – jméno lékaře
  • adresa ordinace
  • telefon, e-mail
  • IČP – osmičíselný kód, identifikační číslo pracoviště, příp. zdravotnického zařízení
  • podpis lékaře

V části pro stanovenou korekci jsou vypsané číselné hodnoty její optické mohutnosti (sféra, cylindr, osa, prizma, orientace báze). Předpis je vystaven buď pro korekci na dálku nebo do blízka. V případě nároku na korekci obou vzdáleností musí být vystaveny poukazy dva.

V kolonce pro jinou optickou pomůckou bývají zapsány např.: okluzory, náplasťové okluze, kontaktní čočka, lupa… Bifokální zatavené brýlové čočky a Franklinův bifokál jsou předepisovány pro korekci šilhání, nevyváženým poměrem mezi akomodací a konvergencí zejména u dětí.

Výkony jsou dle nároku na obrubu, výměnu skel, tvrzení a absorpční vrstvu v % zabarvení.

Vedle je prostor pro kód a cenu, které se vypisují dle souladu s platným číselníkem VZP, podskupina 09.

Celkem – vpisuje se celková hodnota předpisu účtovaná ZP (zdravotní pojišťovně).

Zadní strana pokazu obsahuje několik prohlášení pacienta o tom, zda dostává předepsané brýle poprvé nebo kdy naposledy mu byl poukaz vystaven, dále zda měl výměnu skel případně, kdy naposledy dostal jinou optickou pomůcku.

To vše stvrzuje pacient svým podpisem.

Po zhotovení brýlí nebo při výdeji optické pomůcky ještě jednou podepisuje potvrzení, že mu byly vydány buď celé brýle, výměna skel do vlastní obruby nebo jiná optická pomůcka.

Vše doplněno datem.

Zvláštní oddíl tvoří místo pro záznamy zdravotní pojišťovny – sem se potvrzují nadstandardní úhrady, schválené revizním lékařem – nesmí chybět razítko, datum potvrzení, specifikace pomůcky (např.: vysokoindexové čočky,….).

Každý předpis musí být po jeho vyúčtování řádně označen razítkem oční optiky, aby jej bylo možné v případě pochybností vrátit na příslušnou provozovnu.

Poukaz na brýle a optické pomůcky
Obr. 1: Poukaz na brýle a optické pomůcky
Zdroj: archiv autora

Zakázková – pracovní karta

Pro možnost a následné vyrobení brýlí slouží zakázková nebo také tzv. pracovní karta. Vizuálně je obdobou poukazu na brýle, ale jedná se o doklad – smlouvu mezi majitelem (očním optikem – optometristou) a klientem. Vždy by měla být v kopii nebo propisovací (obr. 2). Dnes je běžnou praxí zadávat data přímo do počítače a kartu vytisknout jak zákazníkovi, tak dílně, která brýle kompletuje.

Číslo zakázky je zpravidla kód, podle kterého je zakázka v systému zařazena.

Pro opis hodnot korekce slouží kolonky pro zhotovení brýlí na dálku, případně na blízko, tak jak je uvedeno na předpise. Samozřejmostí jsou iniciály klienta včetně adresy, oblíbenost si získalo zasílání e-mailů a SMS zpráv, pro informaci o stavu zakázky.

Zápis nabídky druhu a typu doporučených brýlových čoček včetně možných vrstev a úprav lze provést libovolně. Měl by zde být i údaj o vybrané brýlové obrubě – model, číslo, velikost, barva, výrobce, cena.

Nezbytným údajem je hodnota PD – pupilární distance, která musí být změřena s co největší přesností (viz kap. 6).

Místo pro poznámky je vhodné pro záznamy o dodavatelích, o využití předpisu.

Zakázková karta musí obsahovat datum přijetí zakázky a termín zhotovení.

Samostatnou část tvoří kolonky pro ekonomickou stránku. Cenové kalkulace všech nabízených produktů a služeb musí být řádně rozepsány a to včetně rozdělení do daňových skupin (obruby, brýlové čočky, kontaktní čočky a náhradní díly jsou ve snížené sazbě, hotové výrobky jako pouzdra, čisticí prostředky, sluneční brýle jsou ve vyšší daňové skupině).

Správným součtem včetně zahrnutého poukazu a výdejem pokladního bloku končíme mnohdy časově velmi náročnou část sjednávání zakázky.

Zakázková – pracovní karta
Obr. 2: Zakázková – pracovní karta
Zdroj: archiv autora

Ke každým brýlím musí být přiložen návod na použití.

Jedním z příkladů je písemný návod péče o brýle:

  • Respektujte informace odborného pracovníka oční optiky, kde jste brýle zakoupili.
  • Nedodržování těchto pokynů a pokynů uvedených v tomto návodu k použití brýlí ztrácíte nárok na uplatnění reklamace.
  • Reklamaci neuplatníte na vady vzniklé běžným opotřebením brýlí, které odpovídají době jejich užívání.
  • Brýle nasazujte i odkládejte vždy z obličeje vždy s použitím obou rukou a to současně.
  • Brýle nepoužívejte v prostředí, kde jsou při práci používány jakékoliv chemické látky, kde se mohou do prostoru uvolnit nebo soustavně být jakékoliv volně polétavé prachové částice a kde by mohly být vystaveny nadměrnému tlaku nebo jinému mechanickému poškození.
  • Zamezte kontaktu s ostrými a drsnými předměty a plochami. Teplota okolí nesmí přesáhnout pro plastovou obrubu 50 °C, pro kovovou 65 °C (nenechávejte brýle za oknem auta, nepoužívejte v sauně).
  • Nenechávejte je volně v taškách a po kapsách svého oblečení. Při poškození sami neopravujte a netvarujte.
  • Neodkládejte je na místa, kde je zvýšené nebezpečí jejich poškození, nepokládejte brýle čočkami dolů.
  • Brýle pravidelně čistěte a to jen přípravky a prostředky k tomu určenými, přenášejte je v pevných pouzdrech určených k tomuto účelu. Nečistěte brýle nasucho, navlhčete je sprejem nebo vlažnou vodou a osušte hadříkem k tomu určeným. Plastové čočky nikdy nečistěte papírovými ubrousky.
  • Svěřte je při údržbě, čištění větších nečistot nebo opravě, pouze pracovníkům oční optiky.

Záruka na zboží a výkony

Každé zboží nebo výkony provedené v provozovně oční optiky se řídí příslušnými zákonnými normami. V závislosti na druhu vad a za podmínek stanovených obecně závaznými právními předpisy, zejména pak Občanským zákonem č.40/1964 Sb., Obchodním zákoníkem č. 153/1991 Sb., ve znění pozdějších změn a doplnění, má kupující možnost se v případě reklamace domáhat, zejména aby vadné zboží bylo opraveno nebo vyměněno za zboží nové. Dále je zde také zákon na ochranu spotřebitele č.634/1992 Sb.

Stanovená záruka je 2 roky na materiál (brýlové čočky, brýlové obruby, vrstvy,…) a 3 měsíce na práci optika – optometristy (zábrus, centrace, refrakce, opravy…).

V případě, že klient není spokojen a uplatní nárok na reklamaci, je nutné, aby řádně vyplnil reklamační protokol a to v každém okamžiku, kdy si přeje zboží či výkon reklamovat.

Dokládá kupní smlouvu – zakázkovou kartu a pokladní blok (doklad o zaplacení). Reklamace musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30ti dní od dne uplatnění reklamace.

Záruka se nevztahuje na mechanické poškození, používání zboží v podmínkách, které neodpovídají svojí teplotou a fyzikálně-chemickými vlivy podmínkám používání, zanedbání péče o zboží nebo které bylo upravováno zákazníkem (ohýbání).

Mgr. Pavel Beneš, Mgr. Sylvie Petrová, Zuzana Holoubková |
KOO, Lékařská fakulta, Masarykova univerzita |
Návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
Stránky Lékařské fakulty MU
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2010

Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.