Fyziologické šestinedělí
Eva Hendrych Lorencová, Lucie Kašová, Radka Wilhelmová
Obsah kapitoly
Závěrečné informace – souhrn, kontrolní otázky a test
Souhrn
Kapitola představuje holistickou péči porodní asistentky o ženy v šestinedělí. Shrnuje informace o involučních i evolučních změnách v životě ženy – proměnách těla, psychiky i jejího sociálního prostředí po normálním vaginálním porodu. Kapitola ukazuje péči, která mimo běžného klinického posouzení zahrnuje posouzení a diagnostiku potřeb ženy, novorozence a rodiny. Ukazuje, že šestinedělí je obdobím velmi citlivým. Nejvhodnějším typem péče je péče celostní, kontinuální, zaměřená na ženu, její dítě a celou rodinu. Odborníkem na péči během fyziologického šestinedělí je porodní asistentka. Pouze celostním pohledem lze poznat „příběh ženy“, navázat s ní patřičný vzájemně respektující vztah a poskytnout jí odpovídající individuálně zaměřenou péči. Holistická péče současně zajistí prevenci a včasné řešení případných zdravotních komplikací či deficitů v oblasti potřeb, podporu ženy v mateřských kompetencích, podporu rodinné souhry a sounáležitosti, správnou péči o novorozence a podporu intuitivního kontaktního rodičovství. Kapitola nabízí také možná řešení nejčastějších obtíží, se kterými se ženy v období šestinedělí potýkají. V závěru kapitoly je stručně zmíněn historicko-spirituální aspekt poporodního období.
Kontrolní otázky a úkoly
- Popište somatické involuční změny v šestinedělí.
- Vysvětlete specifika psychického stavu ženy v poporodním období.
- Podle jakých parametrů vyhodnotíte sociální prostředí a rodinné zázemí šestinedělky?
- Co posuzujete a hodnotíte při pravidelných vyšetřeních šestinedělky?
- Popište fyziologický průběh šestinedělí a uveďte rizikové faktory a nejčastěji se vyskytující komplikace v tomto období.
- Navrhněte preventivní opatření a intervence, které podporují zachování fyziologického průběhu šestinedělí.
- Jaké jsou zásadní potřeby matky a novorozence v tomto období?
- Které zásadní informace v rámci edukace, jako porodní asistentka, poskytnete ženě v šestinedělí?
- Proč je důležité se se ženou vrátit k jejímu porodnímu prožitku?
- Jak můžete podpořit ranou vazbu mezi matkou a novorozencem?
- Jak můžete podpořit nekomplikovaný průběh laktace?
- Co byste o ženě, novorozenci a celé rodině potřebovala vědět, abyste byla schopna situaci komplexně vyhodnotit?
- Jaké aktivity můžete podniknout, abyste ženě zvedla její mateřské sebevědomí a pocit kompetentnosti a pomohla jí najít cestu k tzv. intuitivnímu a kontaktnímu rodičovství?
Kazuistika
Paní Anna je 30letá I gravida I para. Jedná se o zdravou šestinedělku 5. den po porodu, těhotenství proběhlo bez komplikací, v anamnéze nejsou žádné rizikové faktory. Porod byl indukovaný 10. den po termínu porodu. Porod byl protrahovaný (16 hodin). V II. době porodní infuze s oxytocinem pro sekundárně slabou děložní činnost. Aktivní fáze II. doby porodní – 50 minut. Narodila se dcera 3600 g, A: 9,10,10. III. doba porodní spontánní, krevní ztráta 300 ml, na porodním sále proběhl krátký bonding, dítě se nepřisálo a po 30 minutách bylo odneseno na novorozenecké oddělení, aby si matka i dítě „odpočaly“. Anna byla propuštěna 3. poporodní den s nastupující laktací. 4. den se nalévají prsy. Anna oslovila porodní asistentku a přeje si kontrolu kojení a poradit či podpořit v péči o první dítě.
Anna: TK 130/80, P 80, TT 37,2 v axile, fundus P/3, děloha retrahovaná, odchází krvavé očistky – střední intenzita krvácení, porodní poranění – ruptura perinei I. stupně, okolí rány lehce zarudlé, otok. Stehy in situ. Močí spontánně, stolice byla 3. den od té doby ne. Příjem stravy je přiměřený. Jídlo přináší matka a kamarádka. Příjem tekutin – při kojení pociťuje žízeň. Manžel se snaží pomáhat, čerpá otcovskou dovolenou. Dítě se právě probouzí. Anna povídá o porodu, který nebyl plně podle jejích představ. Dítě se mezitím plně budí a pláče. Anna se snaží dítě nakojit. Prsy jsou nalité, spontánně odtéká mléko. Novorozenec se snaží přisát, ale opakovaně se pouští. Bradavka na prvém prsu je poraněná. V zevním horním kvadrantům prsů jsou zřejmé zatvrdliny.
Novorozenec: barva kůže broskvově žlutá, normotonus s aktivními pohyby, dýchání pravidelné klidné, akce srdeční 130/min., Fontanely v úrovni, pupeční pahýl suchý, okolí klidné bez zarudnutí, stolice mléčná až 3x/den, močí spontánně, genitál lehce zduřelý, patrný bělavý fluor. Dítě spí v postýlce, monitor dechu. Kojení na vyžádání v intervalech 3-4 hodiny. Dokrm umělým mlékem z lahvičky. Anna má obavu, zda se dítě dostatečně nakojilo. Dudlík nenabízí. Po kojení neváží.
Úkoly ke kazuistice:
- Popište průběh bondingu na porodním sále a hledejte možné souvislosti s následným vývojem situace.
- Zhodnoťte vitální funkce, zavinování dělohy a krvácení. Navrhněte případná opatření.
- Doporučte, jak pečovat o porodní poranění.
- Odhalte potenciální problém v základních potřebách Anny.
- Jaké kroky navrhnete na podporu kojení.
- Co je potřeba řešit/odstranit v souvislosti s podporou dlouhodobého kojení.
- Navrhněte vhodnou péči o prsy.
- Popište rodinné zázemí šestinedělky.
- Sestavte a představte plán vaší péče s konkrétními intervencemi pro ženu v šestinedělí.