Přílohy
Radka Wilhelmová a kolektiv
Seznam příloh
Recenze
Ema Hrešanová, Ph.D.
Katedra sociologie, Institut sociologických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Jako sociální vědkyně, která se dlouhá léta zabývá výzkumem na poli antropologie a sociologie porodu, jsem se se zájmem zhostila recenzování předloženého multimediálního výukového materiálu. Vedl mě k tomu dlouhodobý zájem o rozvoj oboru porodní asistence v České republice. A o ten jde očividně i autorskému týmu pod vedením Radky Wilhelmové. Po pečlivém prostudování multimediálních skript se domnívám, že ta k němu mohou nemalou měrou přispět.
Výukový materiál představuje šíři stěžejní tematiky v celé její komplexnosti. Zahrnuje kapitoly od podrobného popisu fyziologického vývoje ženy, přes stěžejní témata těhotenství, porodu, šestinedělí a kojení, až po kapitoly pojednávající o specifických otázkách jako například bolest, porodní poranění či monitoring plodu, které nejenže pojednávají o možných komplikacích, ale nabízejí především cenné strategie k jejich zvládnutí. Tím formulují základ práce na poli porodní asistence. Skripta tak shrnují gros oboru a věřím, že porodním asistentkám a asistentům v tomto smyslu poslouží dlouho po dostudování. Zajímavá však budou i pro jiné obory a profese, které se dotýkají témat těhotenství, porodu a období raného mateřství. Vedle řady lékařských a zdravotních oborů a psychologie může jít z oblasti sociálních věd právě o sociologii, antropologii, popřípadě etnologii, studia sexualit, genderová studia či obor sociální práce.
Za hlavní přednost výukového materiálu považuji jeho celkovou koncepci a fakt, že se nesoustředí ryze na fyziologické aspekty těhotenství a porodu a jejich zvládání”, ale že text uceleně staví na bio-psycho-sociálně spirituálním pojetí zdraví a nemoci, respektive lidské reprodukce. Text tak navazuje na aktuální bádání na mezinárodním poli zdravotně sociálních věd. Dokonce by se dalo říci, že aktuální bádání na tomto poli obohacuje právě o zvažování spirituální dimenze, která bývá v řadě podobných publikací opomíjena. Skripta pak představují důležitý příspěvek do existující české produkce učebnic na téma zdravotně sociálních studií zdraví a především pak porodu právě proto, že do ní vnášejí holistické pojetí reprodukčního zdraví ženy, které v nich bývá spíše upozaďováno.
Jednotlivé kapitoly jsou přehledně strukturované a vyváženě pojaté. Čtenářky a čtenáři z řad studentstva pak zajisté ocení shrnující sekce na konci kapitol a zvýrazněné myšlenky, obzvláště hodné zapamatování. Četbu jim usnadní i graficky přívětivé zpracování a pochopení látky zase bohatý obrazový materiál vhodně doplňující text.
Řada kapitol přichází se zajímavým konceptuálním uchopením problematiky, které vyvolává otázky k dalšímu bádání. Příkladem mohou být pojmy jako například „menstruační moudrost“, přechodový rituál zavírání porodu, madonin komplex a jeho dopad na sexuální život po porodu či syndrom současné přetíženosti a nevytíženosti ženy v poporodním období. Stejně tak mě zaujal i „fenomén emocionálního skleníku“ v poporodním období. Podrobnější studium takovýchto jevů ve spolupráci se sociálními vědkyněmi či vědci se může, myslím, stát dobrým základem interdisciplinární výzkumné agendy ke zlepšení stávajícího systému péče o těhotnou a rodící ženu a šestinedělku. Ta může zahrnovat třeba i tématiku tzv. přechodových rituálů obklopujících těhotenství, porod a šestinedělí, k nimž mají obory jako kulturní a sociální antropologie co nabídnout a které lze zároveň dobře využít i pro terapeutické účely. Jako ukázkový příklad mi v tomto ohledu přišla kapitola pojednávající o šestinedělí, která je nejen komplexní svým záběrem a přesahem do řady dalších důležitých sfér (od roviny individuální zkušenosti a prožitku, přes vztahovou, k rodinné a celospolečenské), ale navíc nastoluje řadu palčivých otázek, které se dotýkají strukturální úrovně organizace péče o ženu v poporodním období. V tomto ohledu tedy skripta překračují běžný rámec výukového materiálu.
K bližší spolupráci třeba s oborem antropologie či etnologie vyzývají i četné etnografické příklady. I když popis některých z nich považuji za relativně schematický, na druhou stranu si uvědomuji, že ve skriptech pro porodní asistenci není pro výklad jejich komplexnosti příliš prostoru. Ten ostatně mohou poskytnou navazující publikace či iniciativy. Podobně bych v publikaci uvítala i další témata a zdroje, jež mohou být pro práci porodní asistentky (či asistenta) v dnešní pluralismem prosycené společnosti a světě stěžejní. Příkladem mohou být podklady pro adekvátní a kulturně citlivou práci se ženami s migračním původem, z nichž mnohé mají radikálně odlišné představy i potřeby ve vztahu k péči v těhotenství, při a po porodu. Jistě se však najde celá řada dalších témat a oblastí, která se do skript již prostě nevešla. Ta i tak podávají hodnotný přehled základních znalostí v oboru porodní asistence, který bude – věřím – ku prospěchu generacím budoucích porodních asistentek a asistentů.
doc. Mgr. Martina Bašková, PhD.
Ústav pôrodnej asistencie, Jesseniova lekárska fakulta UK v Martine
Predkladaná multimediálna e-učebnica Vybrané kapitoly z Pôrodnej asistencie I a II je vytvorená podľa najnovších požiadaviek tohto odboru, rešpektuje koncepcie poskytovania zdravotnej starostlivosti v pôrodnej asistencii a zohľadňuje nové legislatívne úpravy v oblasti kompetencií pôrodných asistentiek.
Spracovanie multimediálnej učebnice hodnotím po obsahovej i formálnej stránke ako veľmi kvalitné. Jej pozitívom sú veľmi dobre spracované inštruktážne videá, ktoré významnou mierou zefektívňujú získanie vedomostí a praktických zručností študentov.
Kazuistiky a autotesty, umiestnené za každou kapitolou, umožňujú študentom overiť si získané vedomosti, resp. odhaliť nedostatočné vedomosti v prezentovaných témach e- učebnice.
E-učebnica prepája teóriu a prax a vedie študentov pôrodnej asistencie k samostatnosti, tvorivosti, zodpovednosti. Zároveň sprostredkuje správne vykonávanie diagnostických, terapeutických výkonov a intervencií, ku ktorým majú študenti obmedzený prístup z rôznych objektívnych dôvodov.
Obsah učebnice je rozdelený do 14 kapitol ktoré sa venujú poskytovaniu starostlivosti a podpore zdravia žien v jednotlivých životných obdobiach. Zameriava sa najmä na prenatálnú starostlivosť o tehotnú, fyziologicky pôrod, šestonedelie ako aj starostlivosť o novorodenca. Každá kapitola má na začiatku ciele a delí sa na podkapitoly. Ich text, ako súčasť každej podkapitoly, dopĺňa grafická časť (schémy, tabuľky, grafy), ktorá umožňuje názornejšie pochopenie problematiky s možnosťou prehliadania obrázkov, fotografií a videí. V závere každej kapitoly je kazuistika, úlohy, použitá literatúra a autotest umožňujúci študentovi otestovať zvládnutie danej problematiky.
Predkladanú, kvalitne spracovanú, e- učebnicu je potrebné považovať za prínosnú najmä z hľadiska inovatívnych prístupov vo vysokoškolskom vzdelávaní s prihliadnutím na získavanie praktických zručností, ktoré tvoria min. 50% hodín študijného programu pôrodná asistencia.
V Martine 26.2.2021
doc. Mgr. Martina Bašková, PhD. v.r.