Podle stupně otevřenosti předkládáme respondentům otázky uzavřené, polouzavřené a otevřené.
U tohoto typu otázky respondent vybírá (podtržením, zakroužkováním apod.) některou z námi předložených odpovědí. Otázky mohou mít různou podobu:4(pp32–33),5(p128)
Respondent vybírá pouze ze dvou možných variant
Vlastníte ve své ordinaci elektromyograf? Ano– Ne
Respondent vybírá jednu alternativu z více možností
Váš zdravotní stav byste chrakterizoval(a) jako?
zdráv
nemoc nevadící studiu
nemoc vadící studiu
Respondent vybírá více alternativ odpovědí
V minulosti jste byl(a) hospitalizován(a) v zařízení
Úrazová nemocnice Brno
Vojenská nemocnice Brno
Fakultní nemonice Brno Bohunice
Fakultní nemocnice u Sv. Anny v Brně
Nemocnice Milosrdných bratří Brno
Výhodou uzavřených otázek je jednoduché zpracování - sečte se, kolikrát respondenti zvolili danou alternativu. Při přípravě tohoto typu otázek je ale třeba dbát na to, aby výčet nabídnutých možností vyčerpával všechny možné alternativy. Pokud to není možné, pak je žádoucí uvést kategorii „jiná odpověď“, aby nedocházelo ke zkreslení výsledků (v tomto případě už se jedná de facto o polouzavřenou otázku).
Všechny alternativy jsou nabídnuty1(p124)
Stav: svobodný(á) – ženatý/vdaná – rozvedený/rozvedená – ovdovělý/ovdovělá – partnerství/zaniklé partnerství
Rovněž musíme zajistit, aby se jednotlivé kategorie vzájemně vylučovaly, tzn. nesmí být možné zařadit odpověď do více než jedné kategorie:
Věk: 18–25 26–35 36–45 46–55 56–65
Je třeba také zvážit, zda nenutíme respondenta do některé z odpovědí, přestože není schopen otázku zodpovědět. Pro zamezení zkreslení výsledků tak je žádoucí přidat možnost neumím se vyjádřit, nevím apod.1(p122),2(p125)
Myslíte si, že by situace, kdybyste s manželem nemohli mít děti, mohla narušit harmonii ve vašem partnerském životě?
ANO – NE – NEVÍM
Zvláštním typem uzavřené otázky jsou škály, které se obvykle užívají pro vyjádření postojů a názorů. Respondent vybírá na stupnici (škále) vhodnou odpověď, která odpovídá intenzitě jeho postoje/pocitů. Škála by měla být rovnoměrně odstupňována, nabízet oba póly možného postoje.
S péčí nemocničního personálu v průběhu Vaší hospitalizace jste byl(a):
velmi spokojen(a)
spíše spokojen(a)
spíše nespokojen(a)
velmi nespokojen(a)
Všimněme si, že neutrální varianta (ani spokojen, ani nespokojen) se v nabídce nevyskytuje. V takovém případě hovoříme o technice nucené volby, kdy je respondent „nucen“ přiklonit se k některé z kategorií. Protože mnoho respondentů má tendenci volit neutrální (střední) odpověď, lze využít této možnosti k získání konkrétního názoru.5(p136)
Pokud chceme oživit pozornost respondenta, lze střídat v dotazníku různé typy škálování a slovní vyjádření nahradit číslicemi:
Poskytnutou péči v průběhu Vaší hospitalizace byste ohodnotila?
(oznámkujte jako ve škole, 1- výborně, 5 – nedostatečně)
1 –2 – 3 – 4 – 5
Pokud by mohlo být verbalizování pocitů respondentovi nepříjmené, můžeme zvolit grafické vyjádření. Například otázku „Když přemýšlíte o svém manželství, řekl byste, že jste. - velice šťastný, spíše šťastný atd.“ můžeme vyjádřit následovně:5(p160)
Která z těchto tváří odpovídá nejlépe tomu, co cítíte o svém manželství?
Polouzavřenou je taková otázka, která nabízí nejprve několik variant odpovědí a následně vyžaduje vysvětlení, objasnění v podobě otevřené otázky:2(p126)
Podstoupil(a) jste v posledních 5 letech operační zákrok?
Ano – Ne
Pokud Ano, jaký: …...................................................
Za polouzavřené lze rovněž považovat otázky, jimiž nelze obsáhnout veškerý výčet možných odpovědí, a proto je nabízena alternativa „Jiné:“
Kde čerpáte odborné lékařské informace?
vědecké časopisy
odborné monografie
konferenční sborníky
jiné: ........................
Tento typ otázky nabízí respondentovi volnost v odpovědi, kdy otázka je sice zaměřena na určitý jev, ale její součástí není nabídka možných odpovědí.
Ve svém volném čase se nejraději věnujete?
Výhodou tohoto typu otázky je možnost zjistit informace, které bychom uzavřenými otázkami nezjistili. Na druhou stranu se respondům na tento typ otázek hůře odpovídá, protože musejí odpověď sami zformulovat a napsat, což jim zabere více času, než kdyby zodpovídali uzavřenou otázku. Další nevýhodou je i náročnost zpracování, neboť výzkumník musí získané odpovědi dodatečně kategorizovat a poté vyhodnocovat.2(p126)