3.6.3 Doprava

Doprava má v Austrálii prvořadý význam a potýká se především s problémem velkých vzdáleností a nerovnoměrným rozložením průmyslových a zemědělských středisek. Infrastruktura dosud neodpovídá požadavkům rostoucí dopravy, i když Austrálie nemá velké výškové rozdíly, ani veletoky, které by byly při budování dopravních sítí velkou překážkou. S rostoucí modernizací dopravy přestala být nevýhodou i vzdálenost Austrálie od Evropy a ostatního světa.

Železniční doprava

Železniční doprava se začala budovat v 50. letech 19. století a dnes má délku 33 819 km. Z toho je 2 540 km elektrifikováno. Problémem australské železniční sítě je v tom, že většina tratí vedla z vnitrozemí k moři, kde nadále náklad putoval po moři. Každá země měla rovněž jiný rozchod kolejí. To tvoří dodnes největší překážku pro vybudování transkontinentální železnice od severu k jihu Austrálie. Viz obr. č. 1. Hustota železniční sítě je rovněž nerovnoměrná a kopíruje oblasti s nejpříznivějšími podmínkami pro život. Ve srovnání se silniční sítí je význam australské železniční sítě menší. Spíše turistickou atrakcí je cesta vlakem Indian Pacific po transaustralské železnici Parth – Sydney a druhou zajímavou železniční linkou je cesta z Adelaide do Alice Springs vlakem Ghan viz obr. č. 2.

Railways Obr. č. 1, Foltýnová, D., 2003

Hustota železniční sítě je rovněž nerovnoměrná a kopíruje oblasti s nejpříznivějšími podmínkami pro život. Ve srovnání se silniční sítí je význam australské železniční sítě menší. Spíše turistickou atrakcí je cesta vlakem Indian Pacific po transaustralské železnici Parth – Sydney a druhou zajímavou železniční linkou je cesta z Adelaide do Alice Springs vlakem Ghan viz obr. č. 2.

Železniční trať směrem k Alice Springs Obr. č. 2. Železniční trať směrem k Alice Springs, foto: Hofmann,E. 2010

Automobilová doprava

Tato doprava má v Austrálii největší význam, a to především v přepravě osob na krátké a střední vzdálenosti. Počet 1,6 osob na jeden automobil vypovídá o životní úrovni, ale i o nezbytnosti vlastnit automobil. Nejhustší silniční síť je opět v nejvíce zalidněných oblastech. Celková délka silniční sítě činí 913 000 km, z toho počtu připadá na zpevněné silnice 353 000 km a 1 363 km na dálnice či expresní silnice. Dopravní předpisy jednotlivých států se mírně liší, v celé Austrálii se však jezdí vlevo a platí přednost zprava.

Zpevněné silnice jsou poměrně kvalitní a jejich úseky mimo městských aglomerací svádějí k rychlé jízdě. Na dálnici je zpravidla nejvyšší povolená rychlost 110 km/h. Divili by se někteří řidiči v České republice, že se tato rychlost dodržuje. No řekněte, nesvádí to k rychlé jízdě? Viz videclip č.1 –úsek cesty do vnitrozemí směrem na Coober Pedy.


Videoclip č. 1, Hofmann, E. 2010

Nejvíce frekventovanou silnicí je Hume Higway, která byla postavena za 2. sv. války a spojuje sever s jihem. Automobilová doprava je rozvinutá především ve městech, kde existují velké taxikářské společnosti konkurující ostatní městské dopravě.

Dálková doprava těžkými nákladními automobily konkuruje železniční dopravě. Těmito nákladními automobily - tzv. road train (silniční vlak) se přepravuje živý dobytek, pohonné hmoty, potraviny, zemědělské a jiné produkty na velké vzdálenosti. Tyto kamiony mají délku až 56 m. Smějí však jezdit mimo obydlené oblasti – viz obr. č. 3.

Nákladní autp Obr. č. 3, Nákladní auto, cesta z Adelaide do Alice Springs, foto: Čech, T, 2010

Ve vnitrozemí se však můžete setkat i s cestami nezpevněnými, které jsou průjezdné, ale je lepší používat terénní vozidla.

Videoclip č. 2, Hofmann, E. 2010

Námořní doprava

Pro Austrálii má velký význam, především přeprava zboží mezi Austrálií a ostatními kontinenty. Jak už bylo výše uvedeno, význam má i domácí přeprava zboží mezi severem a jihem Austrálie.

Ze specializovaných přístavů s největším obratem, které jsou schopné přijímat specializované lodě včetně kontejnerových, patří Port Hedland a Dampier sloužící k vývozu železné rudy a koncentrátů. Další jsou v Sydney, Adelaide, Brisbane, Cairns, Darwin, Devonport, Geelong, Hobart, Mackay, Port Kembla, Newcastle, Fremantle, Melbourne a další.

Vodní cesty dosahují délky 8 368 km, jsou však používané především malými plavidly s nízkým ponorem. Australskou obchodní flotilu tvoří cca 54 lodí s celkovou tonáží přes 1,5 mil. BRT.

Význam silniční, železniční a námořní dopravy, která přepravuje suroviny dokumentuje následující video.

Letecká doprava

Je jedním z nejrozvinutějších a nejlépe organizovaným dopravním odvětvím v Austrálii. Velké vzdálenosti a příznivé meteorologické podmínky předurčují rozvoj letecké dopravy, která se vyznačuje velkou hustotou letecké sítě a vysokým výkonem letecké dopravy. V Austrálii je přes 400 letišť, z nichž k nejmodernějším a mezinárodním patří Sydney, Melbourne, Adelaide, Cairns, Darwin, Brisbane a Perth. Letecká doprava má nesmírný význam jak pro spojení míst ve vnitrozemí s místa na pobřeží, tak pro spojení se zámořím. Mezistátní letecká doprava z Evropy do Austrálie používá převážně takzvanou východní trasu přes jihovýchodní Asii.

Síť vnitrostátních linek je v Austrálii vybudována vynikajícím způsobem, tak jak si to vyžadují geografické podmínky. Mezi všemi velkými australskými městy existuje každodenní spojení, jež zajišťují dvě velké letecké společnosti. Jednou z nich je Qantas – viz obr. č. 4.

Letiště v Alice Springs Obr. č. 4: Letiště v Alice Springs, foto: Redererova, Z., 2010

Velmi rozšířené je také soukromé letectví. Letadla jsou neocenitelným pomocníkem na farmách a dobytkářských stanicích v řídce osídlených oblastech. Stačí jen „průletem“ odehnat dobytek – viz. obr. č. 5.

Venkov – Queensland Obr. č. 5: Venkov – Queensland, foto, Hofmann, E. 2006

Spoje

Spoje zahrnující poštu, telegraf, telefon, internet rozhlas a televizi mají pro Austrálii značný význam z důvodů nerovnoměrného rozložení jak obyvatel, tak hospodářství.

Austrálie patřila k prvním zemím zavádějící poštovní služby (od roku 1809), telegrafní linky (od roku 1854) a telefonní sítě. Na venkově se můžete setkat i takovými poštovními schránkami, které slouží širšímu okolí – viz obr. č. 6.

Severní teritorium Obr. č. 6: Severní teritorium, foto: Čech, T. 2010

Od 60. let 20. století je Austrálie napojena na světovou kabelovou síť a je jednou ze zakládajících zemí zajišťující spojení pomocí družic. Bezpečnost při pobytu v chráněných a navštěvovaných oblastech, kde není družicový signál, obstarává rádiové spojení se směrovou anténou. Viz obr. č. 7,8.

Radiové nouzové spojení
Radiové nouzové spojení
Obr. č. 7, 8: Radiové nouzové spojení v oblasti Kings Canyon, foto, Hofmann, E. 2010

Televizní nabídku tvoří dvě státní stanice. Rozhlas má důležitou roli zejména na venkově a v odlehlých končinách kontinentu. Nejdůležitější australské deníky jsou The Australian, Sydney Morning Herald a The Age.

Potrubní doprava

Potrubní doprava se v Austrálii začala rozvíjet až v 60. a 70. letech v souvislosti s rozvojem těžby ropy a plynu. Dříve bylo potrubí využíváno především k dopravě vody. V potrubní síti převládají plynovody, sloužící k zásobování velkých měst. V celkové délce zaujímají potrubí pro surovou ropu 2 500 km, pro ropné produkty 500 km a potrubí pro přírodní palivo má délku 5 600 km.

Nahoru