-
Vývoj schopností jemné motoriky v batolecím období
V oblasti jemné motoriky také dochází k velkému nárůstu schopností. Po prvním roce se rychle zdokonalují pohyby rukou a prstů při uchopování, pouštění a manipulování s předměty. Záměrné a přesné upuštění předmětu na cíl přichází až kolem osmnácti měsíců. V této době mají tudíž děti jistotu v postavení kostek na sebe (staví věž cca ze 4 kostek). Ve třinácti měsících děti začínají s pokládáním dvou kostek na sebe, překryvy jsou zatím spíše nepřesné, stavbu si děti obvykle nezáměrně zbourají. Ve dvou letech staví děti věže z cca 7-9 kostek, dokáží již také napodobovat různé jiné druhy staveb (stavění kostek vedle sebe). Ve třech letech už děti zvládají sofistikované stavby s vynecháním prostoru mezi kostkami (most, brána apod.).
Patnáctiměsíční dítě je zaujato drobnými předměty (kuličky, mince, plastové vršky od lahví apod.), dokáže je dávat do hrnku či misky a opět je vytáhnout ven. Děti si obvykle rády prohlížejí obrázkové knížky a zhruba mezi dvanáctým a patnáctým měsícem začínají listovat stránkami
v papírové knize (v leporelu i dříve). V osmnácti měsících obvykle ještě otáčejí několik stránek zároveň a často minou hledaný obrázek,
ve dvou letech již obrací stránky správně po jedné. Ve třech letech také většina dětí zvládne navlékání dostatečně velkých korálků na provázek.V průběhu batolecího období můžeme sledovat u některých dětí preferenci pravé či levé ruky při různých činnostech, ovšem u většiny dětí se ještě nejedná o definitivní ustálení a mohou se střídat období, kdy dítě preferenci stran mění. Teprve v předškolním období má obvykle smysl lateralitu závazně diagnostikovat (proto o tomto tématu bude podrobněji pojednáno v následující kapitole).
Rozvoj jemné motoriky má také výrazný dopad i na další oblasti vývoje dítěte. S aktivní činností a manipulací dítěte souvisí rozvoj myšlení, neboť dítě řeší při těchto aktivitách konkrétní situace a začíná chápat vztahy mezi předměty a jejich částmi, uvědomuje si jejich znaky a různé vlastnosti (např. rozpoznávání geometrických tvarů při manipulaci s kostkami odlišných tvarů).
Další oblastí, kde se uplatní jemná motorika, je sebeobsluha dítěte. Se zvyšující se šikovností ruky a také výše zmíněnou touhou dělat věci samo začíná batole výrazně spolupracovat při oblékání. Osmnáctiměsíční dítě si nasadí čepici a manipuluje se zipem, suchým zipem či patentky. V třiceti měsících si děti sami natáhnou kalhoty, svetr, ponožky, obují botičky apod. Tyto činnosti mají ještě určité nedokonalosti (děti si natahují oblečení naruby, předem dozadu, pletou levou a pravou botu apod.), kolem třech let již tyto chyby ubývají a většina dětí je schopna se pod dohledem obléknout správně sama. Kolem patnácti měsíců děti jedí sami lžičkou, tu však často naklánějí a obracejí, a tudíž hodně bryndají. Zhruba v osmnácti měsících již děti nepřevrací lžičku a jsou schopné se sami napít z hrnku. Dvouleté děti již obvykle nebryndají (pokud jsou na jezení soustředěné).
Na konci batolecího období se již děti dokáží samostatně najíst (včetně nalévání tekutiny z lahve či konvičky do skleničky), dovedou si samostatně umýt ruce či vyčistit zuby.