oOtázky k zamyšlení

Zkuste si odpovědět na následující otázky. Pokud si nebudete odpovědí jisti, zkuste si ji vyhledat a znovu přečíst v příslušné pasáži této kapitoly.

  • Jak charakterizuje batolecí období Erik H. Erikson? Jakou ctnost by si mělo batole vytvořit k úspěšnému vstupu do další životní fáze?
  • Popište průběh vývoje chůze v průběhu batolecího období.
  • Jak je vhodné rozvíjet jemnou motoriku v průběhu batolecího období?
  • Co je to lateralita? Jakým způsobem má smysl ji u batolat diagnostikovat?
  • Popište změny ve způsobu myšlení kojence a batolete.
  • Co nám říkají výsledky empirických šetření Johna Bowlbyho? Jak je můžete využít ve své praxi?
  • Jaký význam mají vrstevníci pro batole?
  • Co to znamená, že se batole nachází ve fázi negativismu? Jakými výchovnými prostředky se dá toto období zvládnout?
  • Jak se mění slovní zásoba dítěte v průběhu batolecího období? Jak se v tomto věku proměňuje tvorba větných celků?
  • Jaký je rozdíl mezi referenčním a expresivním způsobem užívání řeči?