Dějiny hudby – romantismus. Distanční výukový kurz. 2012–2013, Ivo Bartoš
Dějiny hudby – romantismus
Kapitola 1
Základní členění a charakteristika hudebního romantismu
Cílem první kapitoly kurzu je získat základní přehled o postavení hudebního romantismu v hudebních dějinách Evropy a pochopit jeho podstatu, spočívající v emocionální reakci na osvícenské zdůrazňování úlohy rozumu. | |
Anotace: rozdělení hudebního romantismu na časová období a národní školy, jeho ideová východiska a inspirační zdroje, společenské podmínky jeho nástupu a rozvoje, hlavní strukturální znaky romantické hudby. |
|
Klíčová slova: raný a pozdní romantismus, novoromantismus, klasicko-romantická syntéza, národní školy, ideové zdroje. | |
Přibližný čas potřebný k prostudování první kapitoly (včetně poslechu hudebních ukázek a napsání kontrolního testu): 90 minut |
Na samém počátku našeho hudebního putování po devatenáctém století si pojďme vyjasnit pojmy romantismus, romantický, romantika, romantik. Každý z nás ví, o co jde, když slyší nebo čte, jak si lidé sdělují, že byli na romantické dovolené, jejich známí měli romantickou svatbu, na jejich chatě sice neteče voda, ale zato je to tam vyložená romantika, ten či onen člověk je naprosto nepraktický, protože je svým založením romantik. Zkusili jste si již ale někdy sami pro sebe definovat, v čem konkrétně onen romantický prvek u nějakého jevu nebo člověka spočívá? Jaká by měla být např. láska nebo svatba, aby mohla být později nadšeně popisována jako romantická? |
Námět k zamyšlení: pokuste si ujasnit, jaké vlastnosti či jevy si představujete pod pojmy romantický, romantika, romantik! |
Obsah:
Odkazy k 1. kapitole
Odkazy k celému kurzu
Použité obrazové a zvukové soubory | |
Literatura a zdroje (prameny) | |
• Základní literatura | |
• Doporučená literatura | |
Seznam poslechových ukázek |
1.1 Rozdělení hudebního romantismu
Hudební romantismus je významná stylová epocha ve vývoji evropské hudby, vyplňující časově 19. století a zhruba první dvě dekády 20. století. V těch už však na hudební scénu vstupovaly také nové, modernější hudební styly, snažící se od romantismu co nejvíce odlišovat (impresionismus – skladatelé Debussy, Ravel, expresionismus – Schönberg, Berg, Webern, neofolklorismus – Janáček, Stravinskij, Bartók, neoklasicismus – opět Stravinskij, dále např. Poulenc, Prokofjev, Martinů ad.). Hudební období romantismu je možno rozdělit na čtyři po sobě následující časové úseky, které se vzájemně prolínaly a překrývaly. Následující schéma je proto nepřesné a slouží jen pro všeobecnou orientaci:
1. Raný romantismus (1800–1830) – vychází z hudebního klasicismu, začíná ale porušovat jeho symetrii a výrazovou uměřenost, v tom navazuje na Beethovenův individualismus. Jeho typickými projevy jsou menší hudební formy (písně a klavírní skladby). Skladatelé: Weber, Schubert, Mendelssohn, Schumann, Chopin, Škroup, Křížkovský ad.
Franz Schubert (1797–1828) – Impromptu As dur pro klavír, op. 142, č. 2 [celé, 7:17] |
2. Novoromantismus (1830–1860) – rozvíjí citovost, směřuje k patetickému, velkolepému, dynamickému a exaltovanému (nadnesenému, nápadnému) až teatrálnímu výrazu, inklinuje k rozsáhlým dílům, narušuje již výrazně dosavadní hudební formy, inovuje harmonii odvážnější chromatikou. Naplňuje hudbu mimohudebním obsahem, vytváří tak programní hudbu, především v nově vytvořené hudební formě symfonické básně. Reformuje operu, rozšiřuje orchestr. Skladatelé: Berlioz, Liszt, Wagner, Smetana ad.
Hector Berlioz (1803–1869) – Fantastická symfonie, 4. věta, Pochod na popraviště [celé, 4:25] |
3. Klasicko-romantická syntéza (1860–1890) – reaguje na neurčitost a často obtížnou orientaci posluchače v programní hudbě návratem ke klasickým hudebním formám, ovšem se zachováním a využitím soudobého hudebního jazyka. Klasicko-romantická syntéza se zcela nezříká programní hudby, ale rehabilituje zároveň hudbu absolutní. Záměrem návratu k osvědčeným hudebním formám klasicismu, byť s novým, romantickým obsahem, bylo znovunalezení souladu mezi myšlením hudebního tvůrce a jeho posluchačů. Skladatelé: Brahms, Dvořák, Saint-Saëns, Franck, Čajkovskij, Grieg, Verdi ad. Skladby období klasicko-romantické syntézy jsou patrně nejprovozovanějším a nejposlouchanějším repertoárem hudebního romantismu.
Edvard Grieg (1843–1907) – Orchestrální suita Peer Gynt 1, první část, Jitro [celé, 3:48] |
4. Pozdní romantismus (1890–1920) – v něm dosahují komplikace romantické hudební řeči svého vrcholu, především v harmonii, která bývá bohatě zahuštěna chromatikou a zdrsněna disonancemi. Skladby mívají bohatou instrumentaci, formy již bývají značně rozvolněné. Je to závěrečná fáze hudebního romantismu a zároveň východisko pro hudbu 20. století. Skladatelé: Mahler, Richard Strauss [1], Skrjabin, Elgar, Holst, Puccini, Schmidt, Rachmaninov, Foerster, Suk, Novák ad.
Richard Strauss (1864–1949) – Symfonická báseň Enšpíglova šibalství, úvod [3:52] |
5. Národní školy (1800–1920) – zde nejde o páté období hudebního romantismu, ale o jeho členění na základě principu, který je výhradně obsahový, nikoli chronologický. Tímto principem je skladatelova afinita a inklinace (blízkost a směřování) k určité zemi nebo k nějakému národu, tedy jeho národnostní cítění, které do své hudby promítl. Takové sklony skladatelé projevovali především využíváním typických hudebních prvků příslušného národního folkloru, ale také jiným způsobem, nejčastěji skládáním na lidové nebo umělé texty v národním jazyce, vybíráním mimohudebních námětů spojených s určitou zemí a jeho lidem apod. Zdroje a inspirace hudby národních škol byly tedy různorodé: lidová nástrojová hudba (Novák, Slovácká suita, 4. část: U muziky), lidové písně (Čajkovského 4. věta 4. symfonie), lidová slovesnost nebo jí ovlivněná umělá tvorba – národní pohádky (Dvořákova opera Čert a Káča podle lidové pohádky od B. Němcové, Humperdinckova opera Perníková chaloupka podle německé pohádky bratří Grimmů), báje, pověsti, legendy, národní mytologie (Smetanova opera Libuše, symfonická báseň Šárka, mnohé opery R. Wagnera, Straussova symfonická báseň Enšpíglova šibalství na téma středověké legendy, Dvořákovo oratorium Svatá Ludmila), národní literatura vč. divadelních textů (Dvořákovy symfonické básně na texty Kytice K. J. Erbena, ruské opery na texty A. S. Puškina, např. od skladatelů Glinky, Musorgského, Čajkovského, Rimského-Korsakova a Rachmaninova, Griegův Peer Gynt, Sukův Radůz a Mahulena), výtvarná kultura dané země (Musorgského Obrázky z výstavy), její příroda (Smetanovy symfonické básně Vltava a Z českých luhů a hájů, Novákova symfonická báseň V Tatrách, Straussova Alpská symfonie, valčíky Johanna Strausse Na krásném modrém Dunaji a Povídky z Vídeňského lesa), historie (Smetanův Vyšehrad, Tábor a Blaník, Smetanova opera Braniboři v Čechách, Verdiho opery Bitva u Legnana [leňána] a Sicilské nešpory) apod.
Modest Petrovič Musorgskij (1839–1881) – Orch. suita Obrázky z výstavy, 14. část, Chaloupka na muřích nohách [celé, 3:05] |
S hudebním materiálem převzatým nebo odvozeným od lidového folkloru skladatelé národních škol nakládali v zásadě dvojím způsobem:
- byl citován
- byly pouze zohledňovány, nikoli citovány jeho typické prvky (rytmus, příznačné melodické obrysy a harmonické postupy, stylizace doprovodu, instrumentace atd.), které byly uplatněny v původní, tj. originální hudbě skladatele. Tímto druhým způsobem pracoval např. B. Smetana a A. Dvořák.
Národní školy procházely celým hudebním romantismem od jeho počátků (kolem r. 1800) až po jeho doznívání na počátku 20. století. Proto mohli být příslušníky různých národních škol skladatelé všech čtyř vývojových fází hudebního romantismu, které jsme si vyčlenili primárně na základě časového, chronologického principu (přestože i zde hraje obsahová stránka důležitou roli), jako např.
- M. I. Glinka, zakladatel ruské národní školy, raný romantik
- B. Smetana, zakladatel české národní školy, novoromantik
- A. Dvořák, představitel 1. generace české národní školy (v ní je ještě Smetana a Fibich), kterého počítáme do klasicko-romantické syntézy
- J. Sibelius, reprezentant finské národní školy, pozdní romantik atd.
Průnik časového a národnostního principu při přehledovém dělení hudebního romantismu ukazuje schematický obrázek:
Ruská národní škola |
Česká národní škola |
Severská národní škola |
ad. |
|||
Raný romantismus |
1800–1830 |
|||||
Novoromantismus
|
1830–1860 |
|||||
Klasicko
–
romantická syntéza
|
1860–1890 |
|||||
Pozdní
romantismus
|
1890–1920 |
1.2 Ideová východiska a inspirační zdroje hudebního romantismu, jeho vazby na jiná umění
Romantické umění chce svého recipienta (příjemce) vzrušovat, dojímat, zaměřuje se primárně na jeho pocity a city, usiluje o to, aby člověk při pohledu na obraz, sochu, během četby poezie anebo při poslechu hudby hlavně vnímal a cítil povahu díla a atmosféru, kterou v něm vyvolává.
Citovost romantismu byla reakcí na zdůrazňování rozumu a klasické vyváženosti předchozím osvícenstvím. Národní cítění romantismu nahrazovalo kosmopolitismus osvícenského klasicismu. Romantický návrat k Bohu v evropském myšlení 19. století vyvažoval náboženskou skepsi osvícenství (vzpomeňme si na papežovo zrušení jezuitského řádu v r. 1773 a zavírání klášterů rakouským císařem Josefem II.). Zájem o citový život jednotlivce a jeho osobní štěstí do jisté míry nahrazoval velkolepé, ale jen zčásti uskutečnitelné a realizované celospolečenské sociální projekty a vize Francouzské revoluce. Byl též protiváhou vůči osvícenskému zdůrazňování racionalistické vědy a reakcí na sociální důsledky nastupující průmyslové revoluce.
Důležitým námětem pro romantickou hudbu bývá umění slovesné a výtvarné. Významnými romantickými literáty a výtvarníky byli:
Literatura (próza, poezie), divadelní hry:
Velká Británie – Lord Byron (1788–1824),
W. Scott (1771–1832), sestry Ch. Brontëová 1816–1855),
E. Brontëová (1818–1848) a A. Brontëová (1820–1849)
USA – E. A. Poe (1809–1849)
Francie – F.-R. de Chateaubriand
1768–1848), V. Hugo 1802–1885), A. Dumas (1802–1870),
A. de Lamartine (1790–1869)
Německo – J. W. von Goethe
(1749–1832), J. Ch. F. von Schiller (1759–1805),
bratři K. W. F. Schlegel (1772–1829)
a A. W. Schlegel (1767–1845), Novalis (vlastním jménem
G. Ph. F. Freiherr von Hardenberg 1772–1801),
C. Brentano (1778–1842), L. A. von Arnim (1781–1831),
bratři J. Grimm (1785–1863) a W. Grimm (1786–1859),
K.May (1842–1912)
Rakousko (od r. 1867 Rakousko-Uhersko) a české země –
F. Grillparzer (1791–1872), V. K. Klicpera (1792–1859),
A. Stifter (1805–1868), J. N. Nestroy (1801–1862),
J. K. Tyl (1808–1856), K. H. Mácha (1810–1836),
K. J. Erben (1811–1870), K. Sabina (1813–1877),
B. Němcová (1820–1862), Marie von Ebner-Eschenbach
(1830–1916), J. Zeyer (1841–1901)
Dánsko – A. G. Oehlenschläger (1779–1850), H. Ch. Andersen (1805–1875)
Polsko – A. Mickiewicz (1798–1855)
Rusko – A. S. Puškin (1799–1837), N. V. Gogol (1809–1852), M. J. Lermontov (1814–1841)
Výtvarné umění (malířství, sochařství, architektura):
Velká Británie – J. M. W. Turner
(1775–1851), W. Blake (1757–1827), S. Palmer (1805–1881),
J. Constable (1776–1837)
Francie – E. Delacroix (1798–1863), A. Rodin (1840–1917)
Německo – C. D. Friedrich (1774–1840)
Rakousko a české země – A. Mánes
(1784–1843), V. Mánes (1793–1858), J. Mánes (1820–1871),
Q. Mánes (1828–1880), A. Mánesová (1817–1883),
M. L. von Schwind (1804–1871), V. Levý (1820–1870),
J. M. Trenkwald (1824–1897), E. van der Nüll
(1812–1868), A. S. von Sicardsburg (1813–1868),
T. von Hansen (1813–1891), J. Zítek (1832–1909),
J. Schulz (1840–1917), F. Ženíšek (1849–1916), V. Brožík
(1851–1901), M. Aleš (1852–1913), V. Hynais (1854–1925)
V architektuře se v romantismu vývoj obrací k historickým reminiscencím (ohlasům, připomínkám, napodobeninám), s preferencí středověku (novogotika) a raného novověku (neorenesance – jejím příkladem je v českých zemích pražské Národní divadlo a Rudolfinum, brněnský Besední dům a vedle něj stojící Pražákův palác). Zájem romantické architektury o středověk podivuhodně koresponduje s obdobným zájmem romantické hudby.
Zámek
Hluboká
|
Zámek
Lednice
|
Červený
kostel, Brno
|
Hudba se stala v 19. století ze všech druhů umění tím nejideálnějším vyjadřovacím prostředkem pro svou pojmovou neurčitost, dovolující svobodný rozlet fantazie skladatele a posluchače.
Časté náměty, inspirace, vzory a předlohy romantických uměleckých děl (s příklady):
- příroda a pocity člověka v ní – Beethoven: 6. symfonie „Pastorální“; Berlioz: Fantastická symfonie, 3. věta – Na venkově; Smetana: symfonické básně Vltava, Z českých luhů a hájů; Dvořák: orch. předehra a sborový cyklus V přírodě; Borodin: symf. báseň Ve stepích střední Asie; R. Strauss: Alpská symfonie; Novák: symf. báseň V Tatrách; Suk: symf. báseň Pohádka léta
- historické náměty, s preferencí doby středověku a raného novověku (není podmínkou) – Smetana: opery Braniboři v Čechách, Dalibor, symf. báseň Tábor; Berlioz: opera Benvenuto Cellini; Čajkovskij: Slavnostní předehra 1812; Wagner: opery Rienzi, Mistři pěvci norimberští; Musorgskij: opera Boris Godunov (podle dramatu A. S. Puškina)
- mýty (zejména národní mytologie), legendy, báje, pověsti, balady, pohádky, báchorky – Weber: opery Čarostřelec, Oberon; Smetana: opery Libuše, Čertova stěna, symf. básně Vyšehrad, Blaník, Šárka; Dvořák: opery Rusalka, Čert a Káča, symfonické básně Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat, Holoubek (podle lidových balad, zpracovaných v ohlasové sbírce Kytice z pověstí národních K. J. Erbenem); Wagner: opery Bludný Holanďan (podle legendy, zpracované H. Heinem), Lohengrin, Tannhäuser, operní tetralogie Prsten Nibelungův, Tristan a Isolda, Parsifal; Fibich: opera Šárka
- dobrodružství – Liszt: koncertní klav. etuda a symf. báseň Mazeppa (podle básnické předlohy V. Huga o historické postavě ukrajinského hejtmana Mazepy); Rossini: opera Vilém Tell; Meyerbeer: opera Prorok; Schmidt: opera Notre Dame (podle románu V. Huga Chrám Matky Boží v Paříži)
- citový život člověka, jeho představy, sny, vášně, radost, smutek, touhy, vzpomínky, láska – Berlioz: Fantastická symfonie; Schumann: velká část klavírní hudby a písní; Liszt: klavírní Sny lásky; Smetana: symf. báseň Šárka; Wagner: opera Tristan a Isolda; Čajkovskij: opera Evžen Oněgin (podle Puškina), orch. předehra-fantazie Romeo a Julie (podle Shakespeara); Fibich: kl. cyklus Nálady, dojmy a upomínky; Suk: kl. cyklus O matince, symfonie Asrael
- náboženství – Mendelssohn: oratoria Paulus a Elias; Liszt: oratoria Legenda o sv. Alžbětě a Kristus, klav. cyklus Harmonie poetické a religiózní; Dvořák: oratoria Stabat mater a Svatá Ludmila, Biblické písně; Rimskij-Korsakov: Svietlyj prázdnik (také zváno Velikonoční ouvertura); Foerster: kantáta Píseň bratra slunce, Glagolská mše; Rachmaninov: vokální cyklus Vsjenočnoje bděnie
- exotické země a kultury – David: symf. báseň Poušť (Le Désert); Balakirev: klav. fantazie Islamey; Puccini: opera Madam Butterfly (odehrává se v Japonsku)
- národní folklor – Schubert: klavírní ländlery (Rakousko); Glinka: orch. předehry Aragonská jota (Španělsko), Kamarinskaja (Rusko); Bizet: opera Carmen (Španělsko), orch. suita Arlezanka (jižní Francie – Provence); Chopin: klavírní mazurky (Polsko); Smetana: klavírní a orch. polky, opera Prodaná nevěsta (Čechy); Dvořák: Slovanské tance (Česko, Slovensko, Polsko, Srbsko, Ukrajina); Novák: Slovácká suita (jihovýchodní Morava)
- příklady romantické hudby inspirované divadelními hrami – Berlioz: orch. předehra Král Lear (Shakespeare); Smetana: symf. básně Richard III. (Shakespeare), Valdštýnův tábor (Schiller), Hakon Jarl (Oehlenschläger); Verdi: opery Macbeth, Othello, Falstaff (Shakespeare), Luisa Millerová (Schiller); Novák: opery Zvíkovský rarášek (Stroupežnický), Karlštejn (Vrchlický), Lucerna (Jirásek); Suk: scénická hudba k divadelní pohádce Radúz a Mahulena (Zeyer), přepracovaná Sukem posléze do čtyřdílné orch. suity Pohádka
Společenské podmínky pro nástup romantismu výrazně ovlivnila Francouzská revoluce (1789–1799) a následné napoleonské války. Revoluční události, symbolizované pádem pařížské Bastilly, destruovaly stávající feudální společenský systém kontinentální Evropy a umožnily nástup buržoazie. Přes všechny hrůzy revolučního jakobínského teroru a pozdějších válečných útrap, které se však vlastnímu území Francie vyhýbaly, znamenaly novoty zaváděné francouzským státem demokratizaci života v mnoha oblastech, včetně té hudební. V r. 1795 tak byla v Paříži založena hudební konzervatoř. Od přelomu 18. a 19. století vznikala v Evropě hudební nakladatelství, byly zakládány koncertní spolky, pěvecké sbory, pořádaly se veřejné koncerty přístupné platícímu obecenstvu. Tím byla oslabena aristokratická výlučnost hudby provozované do té doby většinou ve šlechtických salónech pro relativně malý okruh privilegovaných hostů.
Napoleonova zahraniční vojenská tažení vyvolávala hněv a nevoli obyvatel okupovaných zemí, ve kterých postupně vznikala a sílila národně-osvobozenecká hnutí (Itálie [3], Rusko, Španělsko, Německo). Když Francouzská revoluce vyhlásila ideál individuální svobody a snažila se jej uvádět do života, přejaly ho také evropské země, jež si Napoleon dočasně podrobil, nebo je přejala alespoň významná část jejich obyvatelstva. V zemích, obsazených francouzskými vojáky, ovšem postupně sílilo volání také po svobodě národní, bez francouzských vojsk. Tak se demokratické principy vyhlášené Francií nakonec obrátily proti jejím velmocenským zájmům. Vzrůst národního povědomí evropských národů během napoleonských válek povzbudil vznik výše zmíněných hudebních národních škol, jejichž příslušníci (nebyly to ale žádné oficiální organizace) jevili zájem o domácí lidovou hudbu a o její využití v artificiální hudbě.
S tím postupovalo ruku v ruce sbírání a vydávání slovesné a hudební lidové poezie, textů a nápěvů lidových písní. V Německu tak vznikla mezi roky 1805 a 1808 třídílná sbírka lidové poezie Des Knaben Wunderhorn (Chlapcův kouzelný roh). V Čechách vynikli v první vlně sběru lidové slovesné a hudební poezie v 19. století zvláště F. L. Čelakovský a K. J. Erben, na Moravě F. Sušil, F. Bartoš, L. Janáček a další.
Společenské postavení hudby bylo v 19. st. sice úctyhodné, současně však hudba nebyla považována za vhodnou dráhu pro seriózního muže, který býval ve společnosti 19. století jediným živitelem rodiny (výjimkou byli samozřejmě mimořádně zdatní koncertní umělci či skladatelé). Proto např. rodiče H. Berlioze, jehož otec byl venkovským lékařem, tak bouřlivě nesouhlasili s rozhodnutím svého syna stát se hudebníkem. Romantický hudební umělec totiž často hmotně živořil – stejně jako v dřívějších a pozdějších dobách – na pokraji bídy (to bylo údělem Beethovena, Schuberta, často Berlioze, Smetany, mladého Dvořáka a Janáčka, po celý život Musorgského a mnoha dalších). Takový život býval na druhou stranu společností (a někdy i umělci samotnými) vnímán jako úděl opravdového génia. Ve společnosti 19. století postupně vznikal romantický obraz umělce ozářeného aurou osamělého proroka zítřka, který musí těžce bojovat o své uznání a jenž za prosazování své pravdy všemožně trpí.
Hudební produkce a provoz – vedle tradiční klasické (vážné) hudby se v 19. století rozvíjí žánr operety a hudby tzv. „vyššího populáru“ (to byly např. valčíky, polky, pochody, hudba vojenských a městských kapel). Roste kult nástrojové a pěvecké ekvilibristiky, virtuozů a operních hvězd. Úměrně tomu se zvyšuje tvorba hudby zaměřené na vnější efekt bez hlubších uměleckých ambicí. Jsou budovány velké koncertní sály a operní domy, významné koncerty a operní představení se stávají celospolečenskými událostmi. Nastává všeobecná demokratizace veřejného hudebního života, ten se definitivně organizuje na komerční bázi a koncertu, operního či jiného hudebního představení se může zúčastnit každý, kdo zaplatí vstupné. Roste počet hudebních učilišť a pedagogů, hudebních periodik, hudebních recenzentů, spisovatelů a vědců.
V chrámové hudbě katolické církve je ve druhé polovině 19. století zaváděna tzv. Ceciliánská reforma. Její nástup byl ideově připravován již v první polovině 19. století. Naplno se rozvinula až po založení Všeobecného ceciliánského spolku pro země německého jazyka (Allgemeiner Cäcilienverein für die Länder deutscher Zunge) v r. 1868, u jehož zrodu stál německý teolog a církevní hudebník Franz Xaver Witt (1834–1888). V tomto hnutí se projevila snaha o omezení okrasné funkce liturgické hudby v zájmu většího soustředění věřících na samotný bohoslužebný obřad a jeho podstatu – duchovní setkání s Bohem. Ceciliánská reforma preferovala při liturgii vokální polyfonii Palestrinova typu a hudbu varhanní, nakonec se ale pro své hudebně-restriktivní požadavky příliš neujala. Přispěla však k omezení hudby operního typu v katolické církevní hudbě a k jejímu návratu ke kontemplativnějšímu (hlubšímu, přemýšlivějšímu, méně koncertnímu) pojetí.
Melodie – stává se postupně méně pravidelnou a symetrickou v porovnání s tvorbou vídeňského klasicismu nebo raných romantiků, již v programní hudbě novoromantiků je často rozbita na menší, rozmanitě uspořádané úseky, vyjadřující mimohudební sdělení. V pozdním romantismu se tento trend ještě zesiluje. Příkladem jímavé, rozkošatělé, pozdně romantické melodie budiž v této souvislosti Intermezzo P. Mascagniho.
Pietro Mascagni (1863–1945) – Intermezzo z opery Sedlák kavalír (Cavalleria rusticana) [celé, 3:40] |
Harmonie – zvyšuje se v ní postupně podíl chromatiky a disonancí. Zvláště v německé, ale i jiné, např. české romantické hudbě se kumulují harmonické složitosti a v podstatě vyčerpávají možnosti tradiční tonality (Wagner, R. Strauss, Mahler, Skrjabin, Foerster, Novák, Suk ad.). Příkladem harmonicky komplikované struktury z konce hudebního romantismu je Sukova symf. báseň Zrání.
Josef Suk (1874 – 1935) – symfonická báseň Zrání (1912–1917), druhá pol. s fugou a ženským sborem zpívajícím na vokály [14:40] |
Rytmus – bývá výrazný, mnohdy komplikovaný, v procesu hudební komunikace mezi romantickým skladatelem a jeho posluchačem je mu někdy přisouzena rovnoprávná úloha s melodií a harmonií, na některých místech skladeb může i přebírat iniciativu v tlumočení jejich hudebního obsahu (např. Grieg, skladba Ve sluji krále hor, kde neúprosný monotónní rytmus znázorňuje vytrvalé pronásledování Peera Gynta kouzelnými skřítky).
Edvard Grieg (1843–1907) – Orchestrální suita Peer Gynt 1, 4. část, Ve sluji krále hor [celé, 2:15] |
Barva – v hudbě dokresluje či vyvolává náladu, atmosféru. Do orchestru jsou zaváděny nové nástroje (např. harfa, anglický roh, ofiklejda, saxofon). Orchestr je během 19. století početně rozšiřován, kombinován s vokálními hlasy (např. Mahler, Suk), postupně se zvyšuje také ladění orchestru, tím se jeho zvuk stává pronikavější. V. Novák vyjadřuje v poslední části své Slovácké suity kouzlo noční nálady pomocí harfy a jemných barev smyčců a dřev. Jeho instrumentace a harmonie je zde příkladem českého hudebního impresionismu.
Vítězslav Novák (1870–1949) – Slovácká suita, 5. část, V noci [úvod, 3:00] |
Programní hudba – byla prosazována nejdříve a nejusilovněji novoromantiky, vytváří formu symfonické básně (jednovětá orchestrální skladba s mimohudebním obsahem), programovost je implantována (zasazována) také do formy symfonie, do hudby komorní, klavírní apod.
Opera – ve Wagnerově operní tvorbě se vyrovnává podíl složky instrumentální a vokální. Do opery je tak přiveden symfonický zvuk, symfonismus. Wagner operu reformuje ve smyslu svého Gesamtkunstwerku (viz kap. 5), u Verdiho vrcholí tradiční italská belkantová opera. Italský verismus a Puccini přivádějí operní žánr hudebně-psychologickou kresbou do blízkosti moderních kompozičních a inscenačních směrů 20. století.
Výroba hudebních nástrojů – od počátku 19. století byla ve vzrůstající míře ovlivňována všeobecným technickým pokrokem a velkosériovou výrobou (ta ale u hudebních nástrojů většinou stírá žádoucí zvukové charakteristiky, potřebné např. pro uspokojivou interpretaci hudby baroka), což zlevňovalo ceny zboží. Vybavení dřevěných a žesťových dechových nástrojů se technicky zdokonalovalo zaváděním klapek a ventilů, což zjednodušovalo hráčům prstové hmaty a usnadňovalo kvalitní hru náročných skladeb a orchestrálních partů.
- Ze všech hudebně-nástrojařských inovací byl nejdůležitější patrně tzv. Böhmův systém. Ten zavedl soustavu klapek, která se osvědčila nejvíce u dřevěných dechových nástrojů, zvláště u flétny, hoboje a klarinetu.
- Nově stavěné velké koncertní síně si vyžadovaly zesílení zvuku nástrojů, symfonické orchestry proto rozšiřovaly své řady (zvětšoval se ale také např. počet zpěváků v pěveckých sborech).
- Vznikaly některé nové hudební nástroje, např. saxofon, Saxovy rohy, basová tuba, harmonium, foukací (ústní) a tahací harmonika (akordeon).
- Také koncertní a kostelní varhany se v 19. století stavěly (nebo přestavovaly) do stále větších rozměrů, s několika manuály (klaviaturami) a desítkami nových rejstříků (tj. píšťalových řad určité zvukové barvy), napodobujících nástroje symfonického orchestru, zvláště ty smyčcové. To vedlo postupně u mnoha starších i novějších varhan ke ztrátě původního zvukového ideálu barokního varhanního pléna, typického svým stříbřitým jasem a leskem. Rovněž polyfonní hra na romantických varhanách nezněla již tak plasticky jako na starších varhanách. Ke snadnějšímu ovládání obrovských varhanních (ná)strojů byla vynalezena pneumatická traktura, umožňující spojení kláves s varhanními píšťalami pomocí složité soustavy kovových trubiček, v nichž proudil stlačený vzduch. To zvyšovalo technické možnosti varhanní hry a mělo velký vliv na vzrůstající virtuozitu nově vznikajících varhanních kompozic.
- Klavír se stal v 19. století nejrozšířenějším a nejoblíbenějším hudebním nástrojem, hlavním nositelem měšťanské hudební kultury a univerzálním prostředkem všeobecné i speciální hudební výchovy. Jeho zvuk byl díky technickému vývoji a kvůli požadavkům hudebního provozu výrobci postupně zesilován, ale také zušlechťován, zvláště byla zdokonalována repetiční mechanika. Klavír dostal pancéřový rám, aby vydržel mnohatunový tah strun. Na začátku 19. století se rodí pianino, což je dnes nejčastější domácí typ klasického akustického klavíru, šetřící svou svislou stavbou místo. Během 19. století se zvýrazňují typické vlastnosti tzv. vídeňské mechaniky (její kladívka bijí do strun směrem od hráče) a anglické mechaniky (u té kladívka bijí do strun směrem k hráči). Vídeňská mechanika ustoupila v 1. polovině 20. století definitivně svižnější a citlivější anglické mechanice, byla však na druhé straně značně ceněna pro svou odolnost a dlouhou životnost. Během hudebního romantismu získávají světovou známost klavírní značky Petrof (Hradec Králové), Förster, Bösendorfer, Steinway, Pleyel, Érard aj. V 19. století vyrostl v Krnově (německy Jägerndorf) úspěšný varhanní podnik Rieger, od r. 1948 nesoucí název Rieger-Kloss. Jeho varhany, jejichž celkový počet přesáhl za celou dobu existence firmy číslo 3700, stojí např. ve Dvořákově síni pražského Rudolfina (1975), v brněnském Besedním domě (1981) nebo v obrovském hlavním sále vídeňského Konzerthausu (1913).
Ke konci
19. století byl vynalezen fonograf
(T. A. Edison, 1877) a gramofon
(E. Berliner, 1887), což mělo v dalších desetiletích
obrovský vliv na hudební život a kulturu celého světa. Končilo tak období
jedinečnosti hudebního projevu, protože ten mohl být napříště jedním
technickým zařízením zaznamenáván a jiným mnohokrát mechanicky opakován.
Hluboké sociologické dopady těchto vynálezů se však
v závislosti na vývoji záznamové a reprodukční
techniky a jejího postupného masového šíření projevily až ve
20. století.
[1] Pozor na záměnu se jménem Johann Strauss, spojeným v hudebním světě především se dvěma vídeňskými skladateli, otcem a synem stejného křestního jména a příjmení, kteří se v 19. století proslavili skládáním zábavné hudby. Viz kap. 13.
[2] Za typickou romantickou literaturu 19. století lze považovat např. díla Francouzů V. Huga (Chrám Matky Boží v Paříži, 1831) nebo A. Dumase st. (Tři mušketýři, 1844, Hrabě Monte-Christo, 1845–46, aj.). V Čechách se stal svou romantickou básní Máj (1836) legendární Karel Hynek Mácha. V ruském romantismu byly často zhudebňovány literární předlohy A. S. Puškina, např. pohádkový epos Ruslan a Ludmila (1820) jako opera Glinky, román ve verších Evžen Oněgin (1825–1833) a povídka Piková dáma (1834) jako opery Čajkovského, drama Boris Godunov (1825) jako opera Musorgského atd. Za romantickou literaturu musíme pokládat také dobrodružné romány německého spisovatele K. Maye z Divokého západu a Blízkého východu, psané v závěru 19. století a oblíbené hlavně mužskou částí populace. Z desítek Mayových knih připomeňme třeba tituly Divokým Kurdistánem (1892) a Vinnetou (4 díly, 1893–1910).
[3]
V Itálii byla situace složitější, protože jako okupanti byli
italským obyvatelstvem v její severní části považováni na
počátku 19. století Rakušané. Po porážce rakouských armád
revolučními francouzskými vojsky byli Francouzi Italy zprvu oslavováni
jako osvoboditelé, ovšem pouze do určité doby. Po konečném vítězství
evropských mocností nad Napoleonem v r. 1815
a po návratu Rakušanů do té části severní Itálie, kterou
museli po porážkách od Francouzů opustit, začalo
v Itálii postupně sílit volání po vyhnání cizích vetřelců
a sjednocení země. K němu nakonec došlo ve
2. pol. 19. století. Jedním ze symbolů
národně-osvobozovacího boje Italů se stala operní hudba
G. Verdiho.
Kontrolní test k 1. kapitole |
Použité obrazové a zvukové soubory: |
Fotografie použité v kurzu byly převzaty v převážné většině ze stránek volně dostupné internetové encyklopedie Wikipedia. Pokud obrázek pochází z jiného zdroje, je tento na příslušné stránce kurzu citován. Notové příklady ve formě obrázků pocházejí rovněž z Wikipedie, popřípadě z volně dostupné internetové databáze hudebních partitur IMSLP / Petrucci Music Library. Většina zvukových souborů v MP3, použitých v kurzu jako studijní hudební ukázky, byla stažena z italské freewarové hudební databáze Karadar Classical Music, před několika lety dostupné na www.karadar.it/Default.htm. Tento webový portál v současnosti na této ani jiné internetové adrese k nalezení není a není jasné, zda svou hudební kolekci nabízí na jiném místě na internetu nebo zcela ukončil provoz. Zbývající zvukové soubory kurzu poskytl server YouTube, s výjimkou výňatků z obou Mozartových klavírní koncertů ve 2. kapitole, které jsou součástí grandiózního německého internetového hudebního projektu MOZART–ARCHIV IM TURM. Zvukové soubory kurzu jsou fyzicky umístěny na serveru IS MU a přístup k nim je spolu s celým kurzem chráněn identifikačním heslem.
Literatura a zdroje (prameny): |
V následujícím seznamu je uvedena literatura, která byla použita při tvorbě kurzu, včetně zdrojů na internetu. Celý soubor použité literatury a zdrojů, který byl podkladem pro tento distanční studijní materiál, byl rozdělen do tří skupin:
|
Dějiny hudby:
- ABRAHAM, Gerald. Stručné dějiny hudby. Bratislava: Hudobné centrum, 2003.
- ČERNUŠÁK, Gracian. Dějiny evropské hudby. 5., přehlédnuté a doplněné vyd. (Panton 3. vyd.). Praha: Panton, 1974.
- HOSTOMSKÁ, Anna. Kouzelný svět: Vyprávění o světové opeře. Praha: Mladá fronta, 1960.
- HRČKOVÁ, Naďa (ed.). Dějiny hudby V: Hudba 19. století. Praha: Euromedia Group – Ikar, 2011.
- KOPECKÝ, Jiří. Přehled dějin hudby 19. století. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007.
- NAVRÁTIL, Miloš. Dějiny hudby: Přehled evropských dějin hudby. Olomouc: Votobia, 2003.
- SCHNIERER, Miloš. Dějiny hudby. 5., rev., rozš. a aktualizované vyd. (JAMU 2. vyd.). Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2012.
- SMOLKA, Jaroslav (ed.). Dějiny hudby. Praha: Togga, 2001.
- ŠAFAŘÍK, Jiří. Dějiny hudby: II. díl: 19. století. Věrovany: Jan Piszkiewicz, 2006.
- TROJAN, Jan. Dějiny opery: Tvůrci předloh, libretisté, skladatelé a jejich díla. Praha; Litomyšl: Paseka, 2001.
- VÍTEK, Bohuslav. Přehled dějin hudby: Faktografický soubor hlavních údajů a poznatků pro předmět Dějiny hudby. Pardubice: Luděk Šorm, 1994. Dostupné také online z: dejiny.hudby.cz/
Slovníky a encyklopedie:
- ČERNUŠÁK, Gracian (ed.), Bohumír ŠTĚDROŇ (ed.) a Zdenko NOVÁČEK (ed.). Československý hudební slovník osob a institucí. Svazek prvý, A–L. Svazek druhý, M–Ž. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1963–1965.
- Český hudební slovník osob a institucí [online]. Brno: Ústav hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, 2008— [cit. 2013-07-09]. Dostupný z: www.ceskyhudebnislovnik.cz/slovnik/
- Die Musik in Geschichte und Gegenwart: Allgemeine Enzyklopädie der Musik.[CD-ROM]. Ed. Friedrich Blume. Berlin: Directmedia Publishing, 2001. Nezkrácená elektronická verze prvního knižního vydání (Kassel; Basel: Bärenreiter, 1949—1986, 17 sv.).
- FUKAČ, Jiří, Jiří VYSLOUŽIL a Petr MACEK (eds.). Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon, 1997.
- Grove Music Online [online]. Oxford: Oxford University Press, 2007—2013 [cit. 2013-07-09]. Dostupný na webu Oxford Music Online: www.oxfordmusiconline.com/subscriber/ Obsahuje texty 29 svazků slovníku The New Grove Dictionary of Music and Musicians, 2nd edition (2001), a dále slovníků The New Grove Dictionary of Opera (1992), The New Grove Dictionary of Jazz, 2nd edition (2002) a jejich doplňky. Použití slovníku je při připojení prostřednictvím internetové sítě Masarykovy univerzity pro studenty i učitele zdarma. Pro bezplatné připojení mimo prostory MU je nutno si do počítače nainstalovat program VPN. Informace o něm a jeho zdrojový soubor jsou dostupné z: vpn.muni.cz/doku.php
- JANOTA, Dalibor a Jan P. KUČERA. Malá encyklopedie české opery. Praha; Litomyšl: Paseka, 1999.
- MICHELS, Ulrich. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000.
- SMOLKA, Jaroslav (ed.). Malá encyklopedie hudby. Praha: Editio Supraphon, 1983.
- VYSLOUŽIL, Jiří. Hudební slovník pro každého: I. díl: Věcná část. Vizovice: Lípa – A. J. Rychlík, 1995.
- VYSLOUŽIL, Jiří. Hudební slovník pro každého: II. díl: Skladatelé a hudební spisovatelé. Vizovice: Lípa, 2001.
- WARRACK, John a Ewan WEST. Oxfordský slovník opery. Praha: Iris, 1998.
- Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001 [cit. 2013-06-20]. Dostupná z: www.wikipedia.org/ Angl., něm., fr., it. a česká verze.
Dějiny hudby:
- BACHTÍK, Josef. XIX. století v hudbě. Praha – Bratislava: Editio Supraphon, 1970.
- BÜCKEN, Ernst. Handbuch der Musikwissenschaft: Musik des 19. Jahrhunderts bis zur Moderne. Wildpark-Potsdam: Akademische Verlagsgesellschaft Athenaion, 1929.
- ČERNÝ, Jaromír a kol. Hudba v českých dějinách: od středověku do nové doby. 2., dopl. vyd. Praha: Supraphon, 1989.
- EINSTEIN, Alfred. Hudba v období romantizmu. Opus: Bratislava, 1989.
- GOLDRON, Romain. Illustrierte Geschichte der Musik: 8: Die Anfänge der Romantik. Lausanne: Editions Rencontre; Zürich: Ex Libris, 1966.
- GOLDRON, Romain. Illustrierte Geschichte der Musik: 10: Die nationalen Schulen: Neuer Frühling in Frankreich. Lausanne: Editions Rencontre; Curych: Ex Libris, 1966.
- MERSMANN, Hans. Handbuch der Musikwissenschaft: Die moderne Musik seit der Romantik. Wildpark-Potsdam: Akademische Verlagsgesellschaft Athenaion, 1931.
- SEHNAL, Jiří a Jiří VYSLOUŽIL. Dějiny hudby na Moravě: Vlastivěda moravská: Země a lid: Nová řada. Svazek 12. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost, 2001.
- WÖRNER, Karl H. Geschichte der Musik: Ein Studien- und Nachschlagbuch. 8. Aufl. Göttingen: Vandebhoeck & Ruprecht, 1993.
Slovníky a encyklopedie:
- Brockhaus Riemann Musiklexikon. 3. vyd. Mainz: Atlantis Musikbuch-Verlag (Schott), 2001. 5 sv.
- Československá vlastivěda: Díl IX: Umění: Svazek 3: Hudba. Praha: Horizont, 1971.
- Encyklopedia muzyczna PWM. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1979–2012. 12 sv. a 2 dodatky.
- ŠÍP, Ladislav. Česká opera a její tvůrci. Praha: Editio Supraphon, 1983.
- HONNEGER, Marc a Günther MASSENKEIL (eds.). Das grosse Lexikon der Musik. Freiburg; Basel; Wien: Herder, 1978–1982. 8 sv.
- HOSTOMSKÁ, Anna. Průvodce operní tvorbou. 8. vyd. Praha: Svoboda, 1993.
- HOLZKNECHT, Václav a Vladimír POŠ (eds.). Kniha o hudbě. Praha: Orbis, 1964.
- HUTTER, Josef a Zdeněk CHALABALA (eds.). České umění dramatické: Část II.: Zpěvohra. Praha: Šolc a Šimáček, 1941.
- La musique: 2: Les hommes, les instruments, les oeuvres. Paris: Larousse, 1965. 2. díl (ze 2 sv.).
- Larousse de la musique. Paris: Larousse, 1982. 2 sv.
- Musiklexikon. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Stuttgart: Metzler, 2005. 4 sv.
- Riemann Musiklexikon. 12. vyd. Mainz: Schott, 1959–1975. 5 sv. (4 x Personenteil, 1 x Sachteil).
- SCHNEIDER, Klaus. Lexikon Programmusik: Stoffe und Motive. Kassel; Basel; London; New York; Praha: Bärenreiter, 1999.
- SPOUSTA, Vladimír. Hudebně-literární slovník: Hudební díla inspirovaná slovesným uměním: Světoví skladatelé: I. díl slovníkové trilogie. Brno: Masarykova univerzita, 2011.
- SPOUSTA, Vladimír. Hudebně-literární slovník: Hudební díla inspirovaná slovesným uměním: Čeští skladatelé: II. díl slovníkové trilogie. Brno: Masarykova univerzita, 2011.
Popularizační literatura, hudební antologie, weby o hudbě:
- Antologie
české hudby: Dějiny hudby českých zemí od středověku
po současnost:
Hudební ukázky, fotografie, texty [online].
Praha: Hudební informační středisko, [?] [cit. 2013-07-09]. Dostupné z: www.antologiehudby.cz/ Online varianta publikace ČERNÝ, 2004. - BERNSTEIN, Leonard. O hudbě: Koncerty pro mladé publikum. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1996.
- ČERNÝ, Jaromír a kol. Antologie české hudby [CD]. Praha: Divadelní ústav, 2004. 5 CD, disky 1–4 obsahují klasickou hudbu, 5. disk obsahuje lidovou hudbu.
- Music and History. A chronological view of western music history in the context of world events.
- Velikáni hudby. Bratislava: PERFEKT, 1995.
- VRKOČOVÁ, Ludmila. Domovem hudby. Praha: Panton, 1988. Regionální hudební cestopis po Čechách.
- VRKOČOVÁ, Ludmila. Domovem hudby: II. Praha: Vydavatelství Ludmila Vrkočová, 2011. Regionální hudební cestopis po Moravě.
Hudební partitury:
- Hudební partitury na webu IMSLP/Petrucci Music Library. Dostupné z: imslp.org Možno stahovat jako PDF. Obrovský výběr.
- Hudební partitury na webu Indiana University Bloomington, In., USA. Dostupné z: www.dlib.indiana.edu/variations/scores/ Jen online.