Úvod Obsah Programy 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Ukázky Slovníček
Lekce 10 | Klavírní doprovod V (předehra) |
Předehra
je v hudebním vyučování na Základní škole významná z několika důvodů: upozorní děti nonverbálním způsobem (což bývá účinnější než mnoho slov) na to, že se v několika okamžicích začne zpívat, udá jim tóninu, tempo, rytmus, a může napovědět i melodii. Z posledně jmenovaného důvodu bývá ve školní praxi zvykem, že učitel/ka zahraje na klavír doslovnou citaci písničky v rozsahu 2-4 takty (bývá to začátek písně, ale zrovna tak prostředek nebo konec), načež dá žákům pokyn ke zpěvu (obr. 52). Skákal pesUvedené řešení předehry není zcela špatné, ale není ani tím nejlepším. Dobré je na něm to, že využívá charakteristický motiv a tím i rytmus písničky. Není ale vhodné, aby předehra začínala dominantou. Náš/naše imaginární učitel/ka hudební výchovy si vybral/a za předehru druhou polovinu písničky hlavně proto, protože - na rozdíl od první poloviny - končí tónikou. Na začátek předehry již nebyl brán zřetel.
Jak by tedy měla ideální předehra k lidové písničce vypadat?
Předehra by mělaUvedená doporučení nejsou dogmatickým pravidlem, proto jsou v kondicionálu.
Ale pokud je dodržíte, můžete si být jisti, že Vaše
předehry budou mít "hlavu a patu".
Při hudebním vyučování nejmenších školáků (1.-2.třída ZŠ) můžeme učinit
vyjímku z uvedených doporučení, a zahrát začátek předehry
identicky se začátkem písničky, aby žáci slyšeli melodii již
v klavírní předehře. K tomuto účelu použijeme první polovinu
naší písničky Skákal pes, ale třetí a čtvrtý takt
upravíme, aby předehra skončila na tónice a melodie na tónické primě (obr. 53).
Máme-li ale před sebou větší děti, od 3. třídy výše, nebojme se
rozvíjet jejich hudební cítění tím, že jim v předehře
nenaservírujeme zpívanou melodii "až pod nos", ale nepatrně ji obměníme
(předpokladem je, že žáci již píseň znají z předchozího nácviku).
Vytvoříme tak výraznější
kontrast mezi předehrou a zpívanou písní, a navíc vyloučíme
předčasný nástup zpěvu. Zároveň žáky nenásilně přimějeme
k intenzivnějšímu naslouchání hudbě, protože budou muset dávat
pozor, kdy zazní v klavíru melodie písně, aby mohli začít zpívat.
A tato melodie zazní se správnými tóny a se správnou harmonií až
po skončení předehry.
Možná Vám to všechno připadá trochu složité, ale opak je pravdou.
U předehry z obr. 53 změníme jen první takt, sestupný motiv
ztransponujeme o tercii níže, a předehra je
hotová (obr. 54).
Při vlastních improvizacích předeher dodržte především počet taktů a danou harmonii, v uvedeném případě 4 takty, a harmonický sled TTDT. Na tomto pevném půdorysu formy a harmonie pak můžete svobodně provádět své improvizační pokusy. Důležité je samozřejmě i tempo, a také rytmus. Dokonce se da říct, že rytmus je dětmi a mládeží vnímán silněji než melodie. Proto je vhodné, aby předehra obsahovala typické rytmické prvky písně. V našem příkladu je to rytmus, složený ze 2 osmin a 1 noty čtvrťové. Naproti tomu je melodie předehry poměrně nepodstatná. Ale jak již bylo řečeno: obsahuje-li předehra také melodicko-motivické prvky následující písně, velmi to zvyšuje její hudební hodnotu.
Úkol: Pokuste se o vytvoření krátkých předeher s využitím kompletní části vybrané písničky. Snažte se přitom dodat předehře osobitý ráz malou vlastní změnou či doplněním původní předlohy. K harmonizaci předehry postačí tónika s dominantou (TD(7)T). Pokud budete mít pocit, že to pořád není ono, podívejte se na další 2 lekce, kde se nabízí "univerzální" předehra, mezihra a dohra. |
Úvod Obsah Programy 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Ukázky Slovníček