Úvod Obsah Programy 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Ukázky Slovníček
Lekce 5 | Harmonické funkce |
Hned zpočátku je dobré ujasnit si rozdíl mezi pojmy stupnice a tónina. Stupnice je tónová řada, kdežto
tónina je souhrn tónů, tónového materiálu, v matematice bychom řekli množina. Většina hudby, kterou běžně posloucháme
(klasika, dechovka, folk, folklór, rock, pop, muzikál, tradiční jazz), v jedné tónině začíná a v té stejné
i končí. Počáteční a zároveň poslední akord potom nazýváme tónika. Je to kvintakord, postavený na prvním stupni
tóniny, může být dur nebo moll, podle toho, v jaké tónině skladatel hudbu zkomponoval. Na čtvrtém stupni se potom nachází
subdominanta a na pátém dominanta. Tónika (T), subdominanta (S)
a dominanta (D)
jsou hlavní harmonické funkce (obr. 27).
Pozn.: Všechny následující příklady budou pro zjednodušení v tónině C dur.
Obr.27 |
Obr.28 |
Na druhém, třetím, šestém a sedmém tónu stupnice najdeme vedlejší harmonické funkce (obr. 29).
Obr.29Hlavní a vedlejší harmonické funkce obsahují jenom ty tóny, ze kterých se skládají jejich "rodičovské" kvintakordy (obr. 29). Protože tyto tóny patří do příslušné tóniny, resp. stupnice, cizím slovem škály, nazývají se tóny doškálné. Tóny nedoškálné naopak součástí základní tóniny nejsou, přesto se s nimi v akordových značkách nezřídka setkáváme, nejčastěji jako se součástí tzv. mimotonální dominanty. Takovým cizím tónem je např. cis v akordu A7 v doprovodu písničky č.4 (Prší, prší) ve Vašich skriptech. Zájemci se o mimotonálních dominantách dočtou více právě ve skriptech P.Haly a B.Crhy a/nebo v další odborné literatuře.
Všechny akordy v doprovodech můžeme hrát v základních tvarech, tj. jako kvintakordy. V klavírní praxi se ale
kvůli usnadnění hry v doprovodu hrají i obraty, a to zejména kvartsextakord u subdominanty a sextakord
u dominanty.
Představme si, že budeme hrát písničku na 3 akordy,
konkrétně tóniku s dominantou a subdominantou (v tónině C dur tedy akordy C, G a F).
Budeme hrát pouze v základní tvarech.
Levá ruka pak bude muset neustále měnit svou polohu, a to o kvartu a kvintu směrem dolů, resp. nahoru.
Jestliže ale budeme hrát dominantu a subdominantu v obratech, levá ruka při střídání akordů svou polohu změní jen nepatrně,
což je
nesmírně ulehčující výhoda, dovolující nám hrát rychleji, snadněji, a s minimálním počtem chyb. Z těchto důvodů
hráváme v klavírním doprovodu subdominantu jako kvartsextakord a
dominantu jako sextakord. Ne vždy,
a ne pořád, přesto velmi často. Budete-li chtít hrát své klavírní doprovody bez obratů,
nikdo Vám v tom nebude bránit.
Ale technické potíže při skocích z akordu na akord u doprovodů v rychlém tempu Vás stejně přinutí
ke hře v obratech,
je to praktické, a po nedlouhém cvičení i snadné (obr. 30).
Obr.30 |
Obr.31 |
Sledu hlavních harmonických funkcí (obr. 30 a 31) se říká harmonická kadence. Tyto kadence budete
muset umět zahrát od každého tónu v dur i v moll, abyste mohli hrát hlasová cvičení
pro rozezpívání dětí, a také proto, abyste byli dobře připraveni na improvizaci doprovodů podle akordových značek.
Kadence dur a moll se od sebe liší jen tónorodem tóniky a subdominanty, dominanta je v obou případech durová.
Pozn.: všimněte si, že modulačním akordem při modulaci o půltón výš je vždy dominantní kvintsextakord z té tóniny, do níž
právě chceme modulovat, tzn. z tóniny, ve které budeme hrát příští kadenci nebo hlasové cvičení.
Náhledy všech 3 cvičení s kadencemi, modulujících o půl tónu výš:
U každého náhledu vidíte 3 ikony.
Ikona
zprostředkuje zvukovou verzi daného cvičení v souboru MIDI. Předpokladem je zvuková karta ve Vašem PC, reproduktory či sluchátka,
a instalace přehrávacího programu (navrhuji Windows Media Player).
Ikona
nabízí možnost číst, nebo si i vytisknout kompletní notový zápis kadencí a hlasových cvičení v modulacích o půl tónu výš,
celkem tedy od všech 12 tónů, které přicházejí v úvahu. Noty jsou uloženy ve formátu PDF.
Pokud žádné noty nevidíte, nemáte asi ve svém počítači program Acrobat Reader a nezbývá Vám nic jiného, než obětovat několik minut a
nainstalovat si ho.
Ikona
umožní zobrazení zápisu celého cvičení v notačním programu Finale NotePad 2005a. Ten je interaktivní, takže hudbu pak můžete nejen vidět zapsanou v notách,
ale i slyšet při přehrávání, a dokonce libovolně měnit podle své fantazie!
To vše jen po předchozí instalaci programu,
připojení zvukové karty
a obligátních reproduktorů nebo sluchátek.
Úkol: Hrajte harmonické kadence z obr. 30 a 31 v různých tóninách, začněte od těch nejlehčích. Hrajte je v dur i v moll. V mollové tónině bude tónika a subdominanta mollová, dominanta durová. Cvičte nejprve levou rukou, potom pravou o oktávu výš, nakonec oběma rukama dohromady. Po náležitém procvičení těchto jednodušších kadencí můžete přistoupit k postupnému procvičování kompletních kadencí dur, moll a hlasových cvičení v modulacích o půl tónu výš. |
Úvod Obsah Programy 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Ukázky Slovníček