Předchozí stránka  Úvod Obsah Programy 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Ukázky Slovníček Další stránka

Lekce    5 Lekce 5 Harmonické funkce

Hned zpočátku je dobré ujasnit si rozdíl mezi pojmy stupnice a tónina. Stupnice je tónová řada, kdežto tónina je souhrn tónů, tónového materiálu, v matematice bychom řekli množina. Většina hudby, kterou běžně posloucháme (klasika, dechovka, folk, folklór, rock, pop, muzikál, tradiční jazz), v jedné tónině začíná a v té stejné i končí. Počáteční a zároveň poslední akord potom nazýváme tónika. Je to kvintakord, postavený na prvním stupni tóniny, může být dur nebo moll, podle toho, v jaké tónině skladatel hudbu zkomponoval. Na čtvrtém stupni se potom nachází subdominanta a na pátém dominanta. Tónika (T), subdominanta (S)dominanta (D) jsou hlavní harmonické funkce (obr. 27).

Pozn.: Všechny následující příklady budou pro zjednodušení v tónině C dur.

Základní harmonické funkce
  Obr.27
Základní harmonické funkce
  Obr.28
Harmonické funkce mohou mít formu kvintakordů, ale také jejich obratů rozkladů, figurací apod. Z toho vyplývá, že u pojmu harmonická funkce není důležitá forma, v jaké harmonická funkce zaznívá, ale obsah toho, co zní. Jestliže např. zahraji tón velké E, c1 a g1, výsledný souzvuk je v tónině C dur tónikou, přestože jej na klavíru nemůžeme jednoduše zahrát drženě jednou rukou, a je to z harmonického hlediska sextakord, nikoliv kvintakord. Podstatné je ale to, že zní tóny, které jsou součástí kvintakordu C dur neboli tóniky (opakuji, jsme-li v tónině C dur) (obr. 28).

Na druhém, třetím, šestém a sedmém tónu stupnice najdeme vedlejší harmonické funkce (obr. 29).

Základní a vedlejší harmonické funkce   Obr.29

Hlavní a vedlejší harmonické funkce obsahují jenom ty tóny, ze kterých se skládají jejich "rodičovské" kvintakordy (obr. 29). Protože tyto tóny patří do příslušné tóniny, resp. stupnice, cizím slovem škály, nazývají se tóny doškálné. Tóny nedoškálné naopak součástí základní tóniny nejsou, přesto se s nimi v akordových značkách nezřídka setkáváme, nejčastěji jako se součástí tzv. mimotonální dominanty. Takovým cizím tónem je např. cis v akordu A7 v doprovodu písničky č.4 (Prší, prší) ve Vašich skriptech. Zájemci se o mimotonálních dominantách dočtou více právě ve skriptech P.Haly a B.Crhy a/nebo v další odborné literatuře.

Všechny akordy v doprovodech můžeme hrát v základních tvarech, tj. jako kvintakordy. V klavírní praxi se ale kvůli usnadnění hry v doprovodu hrají i obraty, a to zejména kvartsextakord u subdominanty a sextakord u dominanty.
Představme si, že budeme hrát písničku na 3 akordy, konkrétně tóniku s dominantou a subdominantou (v tónině C dur tedy akordy C, G a F). Budeme hrát pouze v základní tvarech. Levá ruka pak bude muset neustále měnit svou polohu, a to o kvartu a kvintu směrem dolů, resp. nahoru. Jestliže ale budeme hrát dominantu a subdominantu v obratech, levá ruka při střídání akordů svou polohu změní jen nepatrně, což je nesmírně ulehčující výhoda, dovolující nám hrát rychleji, snadněji, a s minimálním počtem chyb. Z těchto důvodů hráváme v klavírním doprovodu subdominantu jako kvartsextakord a dominantu jako sextakord. Ne vždy, a ne pořád, přesto velmi často. Budete-li chtít hrát své klavírní doprovody bez obratů, nikdo Vám v tom nebude bránit. Ale technické potíže při skocích z akordu na akord u doprovodů v rychlém tempu Vás stejně přinutí ke hře v obratech, je to praktické, a po nedlouhém cvičení i snadné (obr. 30).
Harmonické kadence
  Obr.30
Harmonické kadence
  Obr.31
Pozn.: čistou dominantu (kvintakord) velmi často zastupuje dominantní septakord. Analogicky sextakord dur ve funkci dominanty v mnoha případech nahrazujeme 1. obratem dominantního septakordu (obr. 31). Jestliže tedy přidáme k původní dominantě navíc malou septimu, bude to z hlediska teorie o harmonických funkcích i nadále dominanta, nyní pouze zvukově rozšířená a obohacená o čtvrtý tón.

Sledu hlavních harmonických funkcí (obr. 30 a 31) se říká harmonická kadence. Tyto kadence budete muset umět zahrát od každého tónu v dur i v moll, abyste mohli hrát hlasová cvičení pro rozezpívání dětí, a také proto, abyste byli dobře připraveni na improvizaci doprovodů podle akordových značek. Kadence dur a moll se od sebe liší jen tónorodem tóniky a subdominanty, dominanta je v obou případech durová.
Pozn.: všimněte si, že modulačním akordem při modulaci o půltón výš je vždy dominantní kvintsextakord z té tóniny, do níž právě chceme modulovat, tzn. z tóniny, ve které budeme hrát příští kadenci nebo hlasové cvičení.

Náhledy všech 3 cvičení s kadencemi, modulujících o půl tónu výš:

a) kadence dur       Kadence dur       Soubor MIDI    Noty ve formátu PDF    Soubor v notačním programu Finale NotePad

b) kadence moll       Kadence moll       Soubor MIDI    Noty ve formátu PDF    Soubor v notačním programu Finale NotePad

c) hlasová cvičení   Hlasová cvičení       Soubor MIDI    Noty ve formátu PDF    Soubor v notačním programu Finale NotePad

U každého náhledu vidíte 3 ikony.

Ikona Soubor MIDI zprostředkuje zvukovou verzi daného cvičení v souboru MIDI. Předpokladem je zvuková karta ve Vašem PC, reproduktory či sluchátka, a instalace přehrávacího programu (navrhuji Windows Media Player).

Ikona Noty ve formátu PDF nabízí možnost číst, nebo si i vytisknout kompletní notový zápis kadencí a hlasových cvičení v modulacích o půl tónu výš, celkem tedy od všech 12 tónů, které přicházejí v úvahu. Noty jsou uloženy ve formátu PDF. Pokud žádné noty nevidíte, nemáte asi ve svém počítači program Acrobat Reader a nezbývá Vám nic jiného, než obětovat několik minut a nainstalovat si ho.

Ikona Soubor v notačním programu Finale NotePad umožní zobrazení zápisu celého cvičení v notačním programu Finale NotePad 2005a. Ten je interaktivní, takže hudbu pak můžete nejen vidět zapsanou v notách, ale i slyšet při přehrávání, a dokonce libovolně měnit podle své fantazie! To vše jen po předchozí instalaci programu, připojení zvukové karty a obligátních reproduktorů nebo sluchátek.

Úkol Úkol: Hrajte harmonické kadence z obr. 30 a 31 v různých tóninách, začněte od těch nejlehčích. Hrajte je v dur i v moll. V mollové tónině bude tónika a subdominanta mollová, dominanta durová. Cvičte nejprve levou rukou, potom pravou o oktávu výš, nakonec oběma rukama dohromady. Po náležitém procvičení těchto jednodušších kadencí můžete přistoupit k postupnému procvičování kompletních kadencí dur, mollhlasových cvičení v modulacích o půl tónu výš.

Předchozí stránka  Úvod Obsah Programy 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Ukázky Slovníček Další stránka