Úvod Obsah Programy 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Ukázky Slovníček
Lekce 8 | Klavírní doprovod III (synkopické přiznávky) |
Standardní přiznávky ve čtvrťových nebo osminových hodnotách můžeme hrát se zajímavými obměnami.
V příští lekci si proto ukážeme přiznávky se střídavým basem, v této lekci přichází na řadu
synkopická přiznávka.
Synkopa vznikne přenesením přízvuku z těžké
doby na lehkou. Okamžitě budete vědět, o co jde, řeknete-li si nahlas a s pečlivou výslovností pan-tá-ta.
Synkopické přiznávky dokáží efektivně zastoupit osminové přiznávky, a jsou přitom technicky nenáročné. Stačí je jenom
správně pochopit a zvyknout si na ně, pak jde již všechno samo. Synkopickou přiznávku vytvoříme ze 2 osminových příznávek
prodloužením té první z nich, a to na úkor následujícího basu, který proto nezazní. Ve dvoučtvrtním
taktu, ve kterém by při standardních osminových přiznávkách zazněly 2 basy a 2 přiznávky, zazní při
synkopických přiznávkách rovněž 2 přiznávky, ale jenom 1 bas. První z obou přiznávek má navíc dvojnásobnou
délku než ta druhá (obr.45).
Pozn.: K písničkám ve třídobém taktu se synkopické přiznávky nehodí.
Při nácviku synkopických přiznávek si dejte pozor, abysteNásledující příklad doprovodu se synkopickými přiznávkami jsem převzal z první strany Vašich skript. Na písničce Prší, prší je v uvedené harmonizaci dobře patrné, že synkopické přiznávky můžeme hrát jen na těch místech skladby, kde se alespoň v rozmezí 2 dob nemění harmonie (1. polovina písničky). Synkopická přiznávka totiž vyžaduje ke svému vyznění nejméně 2 doby (podobně jako střídavý bas. Jakmile se začnou akordy střídat po jednotlivých dobách (druhá polovina písničky), synkopované přiznávky již hrát nemůžeme. (V posledním taktu bychom sice mohli, ale vzhledem k závěru se to hudebně nehodí). Ve čtvrtém taktu stačí hrát v levé ruce kvintakord A dur, i když je předepsáno A7. Septimu totiž hraje pravá ruka, a výsledný souzvuk zní v uvedené úpravě čistěji (obr. 46).
Prší, prší
Pozn. k technice klavírní hry:
u rychlých písniček, jako je Prší, prší, hrajte levou i pravou ruku
non legato. Písnička tak vyzní svěže a vesele.
Nezapomínejte také na zlaté pravidlo klavírní hry:
doprovod hrajeme slaběji, melodii silněji!
Jestliže hrajeme synkopy v doprovodu, a synkopy současně zaznívají i v melodii, vznikne na 3. osmině dvoučtvrtního taktu rytmické prázdno. Pokud to netrvá dlouho, můžeme to tak nechat. Hrajeme-li ovšem relativně pomalu, nebo je takových míst ve skladbě hodně, popř. se často vracejí, je lepší v daném místě synkopické přiznávky nehrát (obr. 47).
Tancuj, tancujÚkol: Vyberte si 5 rychlých písniček v sudém taktu a nacvičte je se synkopickými přiznávkami. Při konečné úpravě doprovodu nemusíte hrát synkopy od začátku do konce. Naopak je pro poslech příjemnější, když se jednotlivé typy doprovodů občas střídají. |
Úvod Obsah Programy 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Ukázky Slovníček