Předchozí stránka  Úvod Obsah Programy 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Ukázky Slovníček Další stránka

Lekce    8 Lekce 8 Klavírní doprovod III (synkopické přiznávky)

Standardní přiznávky ve čtvrťových nebo osminových hodnotách můžeme hrát se zajímavými obměnami. V příští lekci si proto ukážeme přiznávky se střídavým basem, v této lekci přichází na řadu synkopická přiznávka.
Synkopa vznikne přenesením přízvuku z těžké doby na lehkou. Okamžitě budete vědět, o co jde, řeknete-li si nahlas a s pečlivou výslovností pan-tá-ta. Synkopické přiznávky dokáží efektivně zastoupit osminové přiznávky, a jsou přitom technicky nenáročné. Stačí je jenom správně pochopit a zvyknout si na ně, pak jde již všechno samo. Synkopickou přiznávku vytvoříme ze 2 osminových příznávek prodloužením té první z nich, a to na úkor následujícího basu, který proto nezazní. Ve dvoučtvrtním taktu, ve kterém by při standardních osminových přiznávkách zazněly 2 basy a 2 přiznávky, zazní při synkopických přiznávkách rovněž 2 přiznávky, ale jenom 1 bas. První z obou přiznávek má navíc dvojnásobnou délku než ta druhá (obr.45).

Synkopické přiznávky

Pozn.: K písničkám ve třídobém taktu se synkopické přiznávky nehodí.

Při nácviku synkopických přiznávek si dejte pozor, abyste

Následující příklad doprovodu se synkopickými přiznávkami jsem převzal z první strany Vašich skript. Na písničce Prší, prší je v uvedené harmonizaci dobře patrné, že synkopické přiznávky můžeme hrát jen na těch místech skladby, kde se alespoň v rozmezí 2 dob nemění harmonie (1. polovina písničky). Synkopická přiznávka totiž vyžaduje ke svému vyznění nejméně 2 doby (podobně jako střídavý bas. Jakmile se začnou akordy střídat po jednotlivých dobách (druhá polovina písničky), synkopované přiznávky již hrát nemůžeme. (V posledním taktu bychom sice mohli, ale vzhledem k závěru se to hudebně nehodí). Ve čtvrtém taktu stačí hrát v levé ruce kvintakord A dur, i když je předepsáno A7. Septimu totiž hraje pravá ruka, a výsledný souzvuk zní v uvedené úpravě čistěji (obr. 46).

Prší, prší
Synkopické přiznávky

Soubor MIDI Soubor v notačním programu Finale Notepad

Pozn. k technice klavírní hry:
u rychlých písniček, jako je Prší, prší, hrajte levou i pravou ruku non legato. Písnička tak vyzní svěže a vesele.
Nezapomínejte také na zlaté pravidlo klavírní hry: doprovod hrajeme slaběji, melodii silněji!

Jestliže hrajeme synkopy v doprovodu, a synkopy současně zaznívají i v melodii, vznikne na 3. osmině dvoučtvrtního taktu rytmické prázdno. Pokud to netrvá dlouho, můžeme to tak nechat. Hrajeme-li ovšem relativně pomalu, nebo je takových míst ve skladbě hodně, popř. se často vracejí, je lepší v daném místě synkopické přiznávky nehrát (obr. 47).

Tancuj, tancuj
Synkopické přiznávky

Úkol Úkol: Vyberte si 5 rychlých písniček v sudém taktu a nacvičte je se synkopickými přiznávkami. Při konečné úpravě doprovodu nemusíte hrát synkopy od začátku do konce. Naopak je pro poslech příjemnější, když se jednotlivé typy doprovodů občas střídají.

Předchozí stránka  Úvod Obsah Programy 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Ukázky Slovníček Další stránka