Úvod
Obsah
Programy
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Ukázky
Slovníček
Lekce 2
|
Kvintakordy a jejich obraty II |
Dalším cvičením, více technického charakteru, bude malý rozklad (obr. 9).
Cvičíme opět v dur i v moll, levou rukou o oktávu níž.
Obr. 9
Prstoklad: levá ruka 5-3-1, 5-3-1, 5-2-1, pravá ruka 1-3-5, 1-2-5, 1-3-5
Přehled metod nácviku kvintakordů a jejich obratů:
-
písňová metoda - durový kvintakord je totožný se začátkem písničky Ovčáci, čtveráci.
Mollový kvintakord z něho odvodíte snížením prostředního tónu o jeden půltón.
-
překládání basového tónu o otávu výš - obraty kvintakordů najdeme snadno tak,
že přeložíme basový tón hraného akordu, ať již základního tvaru nebo obratu, o oktávu výš. Basový tón je ten nejhlubší momentálně znějící.
- intervalová analýza a syntéza - uvědomte si, jaké intervaly tvoří jednotlivé tóny
v jednotlivých akordech (např. kvintakord dur = velká tercie + malá tercie,
vnější tóny svírají čistou kvintu;
sextakord moll = velká tercie + čistá kvarta, vnější tóny svírají velkou sextu, atd.).
Tvořte akordy od různých tónů skládáním intervalů.
- počítání kláves - odpočítejte si počty černých a bílých kláves
mezi klávesami zelenými (Lekce 1, obrázky 2-8, zelené klávesy na nich reprezentují příslušné akordické tóny),
a odpovídající počet kláves potom odpočítejte při tvoření téhož akordu v transpozici.
Intervaly v akordech, a tím i počet kláves mezi jednotlivými akordickými tóny se při transpozicích nijak nemění.
Tvořte tímto způsobem jeden a tentýž akord od různých tónů.
- transpozice po půltónech
- zkuste si nejprve zahrát velké tercie od všech 12 tónů chromatické stupnice.
Nemusíte přitom ani tak myslet na to, jak se příslušné tóny jmenují, jde spíše o praktický hmatový nácvik na klaviatuře.
Po zahrání akordu budete prostě posunovat prsty o jeden půltón nahoru nebo dolů, a budete dávát
pozor především na to, aby se žádný z prstů "nezapomněl" v předchozím postavení.
Zároveň budete cvičit i svůj hudební sluch. Snažte se pouze sluchem rozeznat případné chyby, ty pak korigujte
písničkovou metodou, pomocí analýzy intervalů, nebo i prostým počítáním kláves, to není žádná ostuda. Každý způsob, který
Vás přivede k cíli, je správný (obr. 10).
Obr. 10
Prstoklad: pravá ruka stále 1-3, levá ruka stále 5-3
- po terciích přijdou na řadu čisté kvinty (obr. 11)
Obr. 11
Prstoklad: pravá ruka stále 1-5, levá ruka stále 5-1
- a nakonec kompletní durové kvintakordy (obr. 12).
Obr. 12
Prstoklad: pravá ruka stále 1-3-5, levá ruka stále 5-3-1
- analogickým způsobem nacvičujte hru mollového kvintakordu (obr. 13) a
durových a mollových sextakordů (obr. 14 a 15).
Transponujte po půltónech nahoru i dolů.
Levá ruka hraje vždy o oktávu níž.
Obr. 13
Prstoklad: pravá ruka stále 1-3-5, levá ruka stále 5-3-1
Obr. 14
Prstoklad: pravá ruka stále 1-2-5, levá ruka stále 5-3-1
Obr. 15
Prstoklad: pravá ruka stále 1-2-5, levá ruka stále 5-3-1
|
Úkol:
Cvičte hru akordů výše uvedenými způsoby. Doporučuji Vám vytvořit si individuální cvičný plán pro každý týden,
abyste postupně prošli tóniny dur a moll, začínající
na bílých klávesách, a navíc tóniny B dur
a Es dur. Současně hrajte v transpozicích po půltónech přes 2 oktávy nahoru a dolů
(obr. 10-15).
|
Úvod
Obsah
Programy
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Ukázky
Slovníček