PdF BLOGcp Logopedie
Název anglicky: Speech and Language Therapy
bakalářský prezenční jednooborový, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF B-LOG Logopedie
bakalářský prezenční jednooborový, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF B-LOG Logopedie
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahStruktura SZZ:
Povinné předměty:
Obhajoba bakalářské práce
Pedagogika a psychologie
Inkluzivní speciální pedagogika (písemný test)
Logopedie
Surdopedie
SZZ je tematickými okruhy zaměřena na osvojení si základních poznatků ze speciální a inkluzivní pedagogiky a patopsychologie u osob se speciálními vzdělávacími potřebami s prohloubenou znalostí u osob s narušenou komunikační schopností, se sluchovým a duálním smyslovým postižením. Dále je zaměřena na následující kompetence studujících: umět využívat speciálněpedagogické a logopedické nástroje a postupy pro daný okruh osob, ovládat intervenční postupy v práci s diagnostickými nástroji teoreticky i prakticky, znát simulační techniky na úrovni bakalářského studia.
Obsah tematických okruhů navazuje na níže uvedené studijní předměty
Logopedie 1
Logopedie 2
Logopedie 3
Surdopedie 1
Surdopedie 2
Surdopedie 3
Alternativní a augmentativní komunikace
Komunikace osob s duálním smyslovým postižením
Inkluzivní speciální pedagogika
Patopsychologie 1
Bakalářská státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie se koná formou písemného testu, který tvoří celkem 40 otázek. Okruhy pokrývají disciplíny bakalářského studia a jejich stanovené výstupy: úvod do pedagogiky a psychologie, teorie a metodika výchovy, pedagogická komunikace, speciální a inkluzivní pedagogika, výzkum v pedagogické praxi, základy pedagogicko-psychologické diagnostiky, vývojová psychologie a sociální psychologie. Okruhy jsou studentům zveřejněny s bližším vymezením a odkazy na literaturu na stránkách: https://is.muni.cz/do/ped/uredni_deska/studijni/Okruhy_bc_SZZ_PedPsy_test_zari2019_3web.pdf. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíNávrh témat kvalifikačních prací:
Komunikační schopnosti dítěte předškolního věku s narušeným vývojem řeči
Komunikační schopnost u žáků základní školy logopedické
Inkluzivní vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností
Speciální potřeby žáků se sluchovým postižením
Simulace obtíží v komunikaci u žáka se sluchovým postižením
Význam sluchové výchovy pro děti s těžkým sluchovým postižením a pro jejich rodiny
Stimulace komunikační schopnosti u dětí s opožděným vývojem řeči se zřetelem k obsahové složce jazyka
Podpora vývoje jazykových rovin u dětí se zdravotním postižením
Logopedická intervence v dospělém věku
Témata obhájených prací
Sluchově-řečová výchova u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku
<https://is.muni.cz/th/265888/pedf_b/bc-hotova.pdf>
Lingovy zvuky a jejich využití při logopedické péče u dětí se sluchovým postižením <http://is.muni.cz/th/383868/pedf_b/final.pdf>
Využití čtenářských dovedností ke zlepšení morfologicko-syntaktické roviny u žáků se sluchovým postižením na základní škole
<https://is.muni.cz/th/406836/pedf_b/Bakalarskaprace_Jahodova_406836.pdf>
Využití iPadu v systému AAK a rozvoji komunikačních schopností u afázie
<https://is.muni.cz/th/403063/pedf_b/Bakalarska_prace_iPad_a_afazie.pdf>
Bakalářské práce jsou uloženy v archivu závěrečných prací včetně posudků na is.muni.cz.
Doporučený průchod studijním plánem
Pedagogicko-psychologická propedeutika (35 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP3000 | Základy zdravotních nauk | k | 2 | 1 | - |
PdF:SP3001 | Sociologie pro speciální pedagogy | k | 2 | 1 | - |
PdF:SP3007 | Metodologie speciálněpedagogického výzkumu 1 | k | 3 | 2 | Z |
PdF:SP3099 | Inkluzivní speciální pedagogika | zk | 3 | 5 | P |
PdF:SZ6000 | Úvod do pedagogiky a psychologie | zk | 4 | 1 | - |
PdF:SZ6001 | Seminář k úvodu do pedagogiky a psychologie | z | 2 | 1 | - |
PdF:SZ6003 | Vývojová psychologie | k | 3 | 2 | - |
PdF:SZ6004 | Teorie a metodika výchovy | k | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6009 | Sociální psychologie | k | 3 | 5 | - |
PdF:SZ6012 | Pedagogická komunikace | k | 3 | 4 | - |
27 kreditů |
Cizí jazyk
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVp001 | Vstupní test A2 - AJ | z | 1 | 1 | - |
PdF:JVp015 | Angličtina pro speciální pedagogy - A | z | 2 | 2 | - |
PdF:JVp016 | Angličtina pro speciální pedagogy - B | zk | 3 | 3 | - |
6 kreditů |
Sportovní aktivity
Speciálněpedagogický základ (86 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP3003 | Specifické poruchy učení – základy oboru | zk | 4 | 2 | - |
PdF:SP3009 | Patopsychologie 1 | zk | 4 | 2 | P |
PdF:SP3030 | Etopedie – základy oboru | zk | 4 | 2 | - |
PdF:SP3040 | Psychopedie – základy oboru | zk | 4 | 1 | - |
PdF:SP3050 | Sociální práce | k | 2 | 4 | P |
PdF:SP3100 | Alternativní a augmentativní komunikace | zk | 5 | 4 | P |
PdF:SP3107 | Speech and Language Therapy and Education of Individuals with Hearing Impairment | k | 4 | 4 | - |
PdF:SP3111 | Logopedie 1 | zk | 5 | 1 | P |
PdF:SP3112 | Logopedie 2 | zk | 5 | 3 | P |
PdF:SP3113 | Logopedie 3 | zk | 6 | 5 | P |
PdF:SP3114 | Vyvozování hlásek | z | 2 | 4 | P |
PdF:SP3120 | Základy oftalmopedie | k | 3 | 3 | - |
PdF:SP3121 | Speciálněpedagogická diagnostika oftalmopedická | zk | 4 | 3 | - |
PdF:SP3122 | Komunikační a simulační techniky oftalmopedické | k | 3 | 4 | - |
PdF:SP3127 | Komunikace osob s duálním smyslovým postižením – základy | k | 3 | 4 | P |
PdF:SP3171 | Surdopedie 1 | zk | 5 | 1 | P |
PdF:SP3172 | Surdopedie 2 | zk | 5 | 3 | P |
PdF:SP3173 | Surdopedie 3 | zk | 6 | 5 | P |
PdF:SP3174 | Inkluzivní vzdělávání a role asistenta pedagoga u dětí a žáků se sluchovým postižením | z | 2 | 4 | P |
PdF:SP3180 | Základy somatopedie | k | 3 | 3 | - |
PdF:SP3181 | Speciálněpedagogická diagnostika somatopedická | zk | 4 | 3 | - |
PdF:SP3182 | Komunikační a simulační techniky somatopedické | k | 3 | 4 | - |
PdF:SP3999 | Internacionalizace oboru speciální pedagogika | z | - | 3 | - |
86 kreditů |
Medicínská propedeutika (15 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP3002 | Oftalmologie | zk | 3 | 1 | - |
PdF:SP3004 | Neurologie | zk | 3 | 3 | P |
PdF:SP3005 | Pediatrie | zk | 3 | 2 | - |
PdF:SP3006 | Psychiatrie | k | 3 | 3 | P |
PdF:SP3017 | ORL – Foniatrie | zk | 3 | 2 | P |
15 kreditů |
Praxe (34 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP3882 | Reflektivní seminář ke speciálněpedagogické praxi diagnostické | z | 5 | 5 | - |
PdF:SP3883 | Reflektivní seminář ke speciálněpedagogické praxi intervenční | z | 5 | 6 | - |
PdF:SP3892 | Speciálněpedagogická praxe diagnostická | z | 10 | 5 | - |
PdF:SP3893 | Speciálněpedagogická praxe intervenční | z | 10 | 6 | - |
PdF:SP3991 | Speciálněpedagogická praxe | z | 4 | 4 | - |
34 kreditů |
Bakalářská práce (10 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP_BP | Bakalářská práce | z | 2 | 5 | P |
PdF:SP_BPd | Bakalářská práce - Dokončení | z | 4 | 6 | P |
PdF:SP_BPp | Bakalářská práce - Projekt | z | 2 | 4 | P |
PdF:SPp132 | Jednopřípadové studie pro bakalářskou práci | k | 2 | 5 | P |
10 kreditů |