Průchod studijním plánem
PdF BSP3Shp Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání
Název anglicky: Special Education for Education
bakalářský prezenční hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF B-SP3S Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání
bakalářský prezenční hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF B-SP3S Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahStruktura SZZ
Pedagogika a psychologie
Povinné předměty (oba předměty)
Inkluzivní speciální pedagogika (test)
Psychopedie
Povinně volitelné předměty (výběr jednoho předmětu)
Logopedie
Surdopedie
Somatopedie
Oftalmopedie
Etopedie
SZZ je tematickými okruhy zaměřena na získání přehledu a základních poznatků o problematice inkluzivní a speciální pedagogiky, patopsychologie, speciálně pedagogické diagnostiky a medicínské propedeutiky. Dále je zaměřena na rozvoj následujících kompetencí studentek a studentů: ovládat pomocné edukační, výchovné a práce, mít komunikační vědomosti a dovednosti a také aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově dětí/žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na pozici asistenta pedagoga.
Obsah tematických okruhů navazuje na níže uvedené studijní předměty
Speciální pedagogika I, II a III
Inkluzivní vzdělávání
Obor: Psychopedie
Obor: Logopedie
Obor: Surdopedie
Obor: Somatopedie
Obor: Oftalmopedie
Obor: Etopedie
Bakalářská státní zkouška z pedagogicko-psychologického modulu se koná formou písemného testu s 40 položkami s výběrem jedné správné odpovědi. Na test je k dispozici 60 minut. Testové položky jsou v rozsahu odpovídajícímu kreditové zátěži předmětů: úvod do pedagogiky a psychologie, teorie a metodika výchovy, pedagogická komunikace, výzkum v pedagogické praxi, speciální pedagogika, základy pedagogické diagnostiky, vývojová a sociální psychologie, asistentská praxe. U každého předmětu jsou stanoveny tematické okruhy s odpovídající literaturou ke studiu. Podrobný přehled tematických okruhů je zveřejněn na stránkách Katedry pedagogiky. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíNávrh témat kvalifikačních prací
Podpora učitelů dítěte s ADHD
Podpora, posilování, provázení dítěte externalizovanou poruchou chování se zaměřením na rodinu, školu, vrstevníky
Inkluzivní škola
Rizika/problémy/porucha chování v různých formách a projevech v kontextu výuky a učení
Využití programu SymWriter pro rozvoj slovní zásoby dětí se specificky narušeným vývojem řeči
Význam sluchové výchovy pro děti s těžkým sluchovým postižením a jejich rodiny
Témata obhájených prací
Volnočasové aktivity osob s mentálním postižením <https://is.muni.cz/auth/th/407019/>
Uplatnění dospělé ženy s mentálním postižením na trhu práce <https://is.muni.cz/th/406861/pedf_b/>
Využití osobnostní a sociální výchovy jako prevence poruch chování na základní škole <https://is.muni.cz/th/361430/pedf_b/>
Třídní klima v městských a malotřídních školách <https://is.muni.cz/th/391970/pedf_b/>
Komunikační dovednosti dítěte s kochleárním implantátem <http://is.muni.cz/th/345020/pedf_b/>
Lingovy zvuky a jejich využití při logopedické péče u dětí se sluchovým postižením <http://is.muni.cz/th/383868/pedf_b/>
Komunikativní kompetence u žáků 1. stupně běžné základní školy z hlediska pragmatické jazykové roviny http://is.muni.cz/th/382445/pedf_b/
Rozvoj komunikačních schopností žáků s mentálním postižením s využitím systémů AAK http://is.muni.cz/th/392005/pedf_b/
Environmentální vzdělávání žáka s mentálním postižením <https://is.muni.cz/th/358105/pedf_b>
Problematika agresivity a šikany na základní škole <https://is.muni.cz/th/350916/pedf_b/Bakalarska_prace.pdf>
Inkluzivní škola pro efektivní vzdělávání všech dětí v hlavním vzdělávacím proudu <https://is.muni.cz/th/56539/pedf_b_b1/BP_Inkluze_E.V.Maxova_3_.pdf>
Rozvoj slovní zásoby u dětí se sluchovým postižením pomocí her a cvičení <https://is.muni.cz/th/389088/pedf_b/Bakalarska_prace_ev6n7.pdf>
Rozvoj lexikálně-sémantické roviny u jedinců se sluchovým postižením <https://is.muni.cz/th/386441/pedf_b/BC_-_prace.pdf>
Rozvoj komunikační schopnosti u osob s mozkovou obrnou <https://is.muni.cz/th/407486/pedf_b/Bakalaska_prace_Andrea_Hladikova_pqdidaxi.pdf>
Rozvoj komunikačních schopností žáků s mentálním postižením s využitím systémů AAK <https://is.muni.cz/th/392005/pedf_b/BP_Menglerova.pdf>
Vývoj kresebného projevu u dítěte s PAS <https://is.muni.cz/th/385421/pedf_b/Bakalarska_prace.pdf>
Vliv dramatické výchovy na psychickou a emoční stránku dětí v riziku poruch chování <https://is.muni.cz/auth/th/371530/pedf_b/>
Šikana v souvislostech morální kognice <https://is.muni.cz/auth/th/362439/pedf_b/>
Možnosti uplatnění etopedie na dětském oddělení psychiatrické léčebny <https://is.muni.cz/auth/th/362303/pedf_b/>
V archivu závěrečných prací is.muni.cz jsou uloženy příslušné posudky.
Doporučený průchod studijním plánem
Učitelská propedeutika (36 kr.)
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6000 | Úvod do pedagogiky a psychologie | zk | 4 | 1 | Z |
PdF:SZ6001 | Seminář k úvodu do pedagogiky a psychologie | z | 2 | 1 | Z |
PdF:SZ6003 | Vývojová psychologie | k | 3 | 2 | Z |
PdF:SZ6004 | Teorie a metodika výchovy | k | 2 | 2 | Z |
PdF:SZ6006 | Výzkum v pedagogické praxi | zk | 4 | 3 | Z |
PdF:SZ6010 | Základy pedagogické diagnostiky | z | 2 | 4 | Z |
PdF:SZ6012 | Pedagogická komunikace | k | 3 | 4 | Z |
PdF:SZ6108 | Speciální pedagogika II | z | 3 | 3 | Z |
PdF:SZ6009 | Sociální psychologie | k | 3 | 5 | Z |
26 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Pravidla pro výběr: 1 předmět za studium
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6013 | Dramatická výchova v pedagogické praxi | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6014 | Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6015 | Metodika průřezových témat v RVP | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6016 | Metodika respektující výchovy | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6017 | Multikulturní lekce na základních školách | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6018 | Osobnostní a sociální příprava | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6019 | Podpora seberozvoje žáka skrze koučovací techniky | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6020 | Specifika práce v multietnické třídě | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6022 | Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6023 | Výchova nadaných žáků | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6024 | Výchova v práci učitele | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6025 | Výchovné situace ve škole: analýza a interpretace | z | 2 | 2 | - |
24 kreditů |
Cizí jazyk
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVp001 | Vstupní test A2 - AJ | z | 1 | 1 | - |
PdF:JVp011 | Angličtina pro pedagogy - A | z | 2 | 2 | - |
PdF:JVp012 | Angličtina pro pedagogy - B | zk | 3 | 3 | - |
6 kreditů |
Sportovní aktivity
Oborová část (61 kr.)
Povinné předměty (43 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP3000 | Základy zdravotních nauk | k | 2 | 1 | - |
PdF:SP3001 | Sociologie pro speciální pedagogy | k | 2 | 1 | - |
PdF:SP3002 | Oftalmologie | zk | 3 | 1 | - |
PdF:SP3004 | Neurologie | zk | 3 | 3 | - |
PdF:SP3005 | Pediatrie | zk | 3 | 2 | - |
PdF:SP3006 | Psychiatrie | k | 3 | 3 | - |
PdF:SP3007 | Metodologie speciálněpedagogického výzkumu 1 | k | 3 | 2 | P |
PdF:SP3009 | Patopsychologie 1 | zk | 4 | 2 | P |
PdF:SP3017 | ORL – Foniatrie | zk | 3 | 2 | - |
PdF:SP3066 | Speciálně pedagogická diagnostika | k | 3 | 3 | Z |
PdF:SP3600 | Žák se speciálními vzdělávacími potřebami | z | 2 | 1 | - |
PdF:SP3611 | Speciální pedagogika I | zk | 4 | 1 | Z |
PdF:SP3640 | Obor: Psychopedie | zk | 6 | 4 | P |
PdF:SP3669 | ICT – Speciální pedagogika | z | 2 | 6 | - |
PdF:SP3999 | Internacionalizace oboru speciální pedagogika | z | - | 3 | - |
43 kreditů |
Povinně-volitelné předměty (12 kr.)
Student si volí předměty ze skupiny 1 nebo ze skupiny 2
Skupina 1
Student si volí k předmětu Obor: Logopedie jeden z nabízených předmětů (Obor: Surdopedie, Obor: Oftalmopedie, nebo Obor: Etopedie). Celkem 2 předměty ze skupiny.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP3610 | Obor: Logopedie | zk | 6 | 4 | P |
PdF:SP3620 | Obor: Oftalmopedie | zk | 6 | 5 | P |
PdF:SP3630 | Obor: Etopedie | zk | 6 | 5 | P |
PdF:SP3670 | Obor: Surdopedie | zk | 6 | 5 | P |
24 kreditů |
Skupina 2
Student si volí k předmětu Obor: Somatopedie jeden z nabízených předmětů (Obor: Surdopedie, Obor: Oftalmopedie, nebo Obor: Etopedie). Celkem 2 předměty ze skupiny.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP3620 | Obor: Oftalmopedie | zk | 6 | 5 | P |
PdF:SP3630 | Obor: Etopedie | zk | 6 | 5 | P |
PdF:SP3670 | Obor: Surdopedie | zk | 6 | 5 | P |
PdF:SP3680 | Obor: Somatopedie | zk | 6 | 4 | P |
24 kreditů |
Volitelné předměty (6 kr.)
Uvedený předmět je pouze příkladem, student si vybírá z nabídky volitelných předmětů Pedagogické fakulty MU předměty v hodnotě 6 kreditů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP0001 | Inclusive Education and Diversity | k | 4 | 2 | - |
PdF:SP0966 | Art as a tool for communication in the inclusive culture | z | 4 | 5 | - |
PdF:SP0003 | Specific Learning Disability | k | 4 | 4 | - |
12 kreditů |
Oborové didaktiky (5 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP3613 | Speciální pedagogika III | zk | 3 | 5 | Z |
PdF:SP3699 | Inkluzivní vzdělávání | k | 2 | 6 | Z |
5 kreditů |
Praxe (10 kr.)
Pravidla pro výběr: Student vybírá jednu z dvojic předmětů SZ6055+SZ6085 nebo SZ6007+SZ6086, všichni pak povinně plní SZ6008, SZ6011 a SZ6084.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6055 | Asistentská praxe - asistent pedagoga 1 | z | 2 | 3 | P |
PdF:SZ6085 | Asistentská praxe - asistent pedagoga 2 | z | 2 | 4 | P |
PdF:SZ6007 | Asistentská praxe - doučování 1 | z | 2 | 3 | P |
PdF:SZ6086 | Asistentská praxe - doučování 2 | z | 2 | 4 | P |
PdF:SZ6008 | Sebezkušenostní příprava na profesi I | z | 2 | 3 | P |
PdF:SZ6011 | Sebezkušenostní příprava na profesi II | z | 2 | 4 | P |
PdF:SZ6084 | Asistentská praxe - asistent pedagoga 3 | z | 2 | 5 | P |
14 kreditů |
Bakalářská práce (8 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP_BPp | Bakalářská práce - Projekt | z | 2 | 4 | P |
PdF:SP_BP | Bakalářská práce | z | 2 | 5 | P |
PdF:SP_BPd | Bakalářská práce - Dokončení | z | 4 | 6 | P |
8 kreditů |