PdF BNJ3Scp Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání
Název anglicky: German Language for Education
bakalářský prezenční jednooborový, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: PdF B-NJ3S Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání

Informace o studiu

  • Součásti SZZ a jejich obsah
    Státní závěrečná zkouška zahrnuje tyto části:
    - Německý jazyk a literatura včetně oborové didaktiky
    - Obhajoba bakalářské práce
    - Pedagogicko-psychologický základ pro bakalářské studium

    Oborová ústní SZZK prověřuje znalosti ze základních oblastí studia:
    Lingvistika:
    Obecná lingvistika: filologie a její oblasti, typologie jazyků, lingvistika a její disciplíny, germanistika a studium němčiny jako cizího jazyka
    Fonetika a fonologie: systém německých vokálů, německé konsonanty, suprasegmentální rovina německé výslovnosti, asimilace v němčině a češtině, výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích
    Morfologie: předmět a členění morfologie, morfologie slovesa, nominální morfologie – substantiva, adjektiva a zájmena, derivační morfologie – nominální sufixy, pasivum, konjunktiv
    Syntax: základní syntaktické pojmy a teorie, druhy vět, typy vět, věta jednoduchá, slovosled, souvětí souřadné, souvětí podřadné – vedlejší věty, jejich formy a konkurenční struktury
    Základy lexikologie a stylistiky: lexikon, lexikální jednotky, slovotvorba jako součást lexikologie, jednotky slovotvorby, druhy slovotvorby – kompozice, derivace, konverze, krácení; modifikace slov, tvoření vlastních jmen; předmět stylistiky, stylistické rozvrstvení slovní zásoby, charakteristika jednotlivých stylů
    Literatura, dějiny a kultura:
    Literatura 8. - 17. století
    Literatura 19. století
    Literatura první poloviny 20. století
    Literatura druhé poloviny 20. století
    Dějiny německy mluvících zemí – charakteristika jednotlivých epoch z politického, sociálního, kulturního a hospodářského hlediska
    Didaktika: didaktika cizích jazyků, její oblasti a příbuzné disciplíny; teorie osvojování jazyků; metody výuky a jejich principy, výuka výslovnosti, gramatiky, slovní zásoby; organizační formy výuky

    Aktuální detailní tématické okruhy včetně doporučené literatury jsou umísťovány na dokumentovém serveru ISu: https://is.muni.cz/auth/do/ped/kat/nemcina/31050549/
    K jednotlivým tématickým okruhům jsou vypracovány pracovní listy s teoretickými otázkami i praktickými úkoly, které jsou využity při vlastní ústní zkoušce.

    Bakalářská státní zkouška z pedagogicko-psychologického základu se koná formou písemného testu s 60 položkami s výběrem jedné správné odpovědi. Na test je k dispozici 60 minut. Testové položky jsou v rozsahu odpovídajícímu kreditové zátěži předmětů: úvod do pedagogiky a psychologie, teorie a metodika výchovy, pedagogická komunikace, výzkum v pedagogické praxi, speciální a inkluzivní pedagogika, základy pedagogické diagnostiky, vývojová a sociální psychologie, asistentská praxe. U každého předmětu jsou stanoveny tematické okruhy s odpovídající literaturou ke studiu. Podrobný přehled tematických okruhů je zveřejněn na stránkách katedry pedagogiky.
  • Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
    Témata bakalářských prací (výběr)
    Beeinflussen Emotionen die Motivation, eine Fremdsprache zu lernen?
    Comic-Fabeln im DaF-Unterricht
    Das deutsche Wort "denn", seine Funktionen und Entsprechungen im Tschechischen
    Deutsche Diminutive auf -erl und ihre Tschechischen Äquivalente
    Deutsche Sprach- und Kulturelemente in unserer Umgebung: Motivationsmittel für den DaF-Unterricht
    Die slowakische Partikel "vraj", ihre Funktionen und Entsprechungen in der deutschen Sprache
    Diminutive auf -lein im Deutschen und ihre tschechischen Äquivalente
    Entwicklung der interkulturellen Kompetenz im DAF-Unterricht an Mittelschulen in Österreich und in Tschechien - eine qualitative Untersuchung
    Feedback im DaF-Unterricht
    Flexionsklassenwechsel und Schwankungsfälle
    Form des Fernunterrichts bevorzugt von Studierenden des 3. Studienjahres der Präsenzform des Bachelorprogramms „Deutsch mit dem Schwerpunkt Sprachausbildung“ des Lehrstuhls für deutsche Sprache und Literatur während der Covid-19-Pandemie
    Forma distanční výuky preferovaná studenty 3. ročníku prezenčního jednooborového, hlavního a vedlejšího bakalářského studia „Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání“ katedry německého jazyka v době pandemie COVID-19.
    Fremdsprachenunterricht - ein Blick zu unseren Nachbarn
    Gerundiv in deutschen Rechtstexten und seine Entsprechungen im Tschechischen
    Konstruktionen mit dem tschechischen Wort prý, ihre Funktionen und Entsprechungen im Deutschen
    Konstruktionen mit der Konjunktion "jako by" und ihre Entsprechungen im Deutschen
    Kooperatives Schreiben im DaF-Unterricht
    Korrekturarten im DaF-Unterricht
    Lehrwerkanalyse im Kontext der Tertiärsprachendidaktik
    Monoflexivische Tendenzen im Deutschen
    Montessori-Schule und Deutsch als zweite Fremdsprache
    Motivation der Studierenden an der Juristischen Fakultät der Masaryk-Universität zum Erlernen der deutschen Rechtssprache
    Musikalische Gedichte der Brünner Dichterin Greta Bauer-Schwind

    Témata obhájených prací (výběr)
    Borková, Lucie: Lehrwerkanalyse von Bloggers und Klett Maximal interaktiv für das Niveau A1 mit dem Schwerpunkt "Aussprache" (2022)
    Hlaváčková, Pavla: Konstruktionen mit der deutschen Konjunktion NACHDEM und ihre Entsprechungen im Tschechischen (2022)
    Klementová, Vlasta: Entwicklung des Leseverstehens im Deutschunterricht an der Grundschule (2022)
    Koláčková, Anna: Analyse von Raum-Konzepten in den Erzählungen von Franz Kafka (2022)
    Kotrbová, Anežka: Erfolgreiche Vorbereitung auf die DSH-Prüfung (2022)
    Krúpová, Sabina: Motivierung und ihr Stellenwert im DaF-Unterricht (2022)
    Mastíková, Markéta: Problematik der Libretti-Übersetzung am Beispiel der Oper Lohengrin von Richard Wagner(2022)
    Okamurová, Edita: Sprachlernspiele für Schüler/innen mit sozialer Phobie im DaF-Unterricht (2022)
    Podolová, Markéta: Lehrwerke als Motivationsfaktor des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache (2022)
    Suchánková, Lucie: Warum Lehramt Deutsch als Fremdsprache? Motive zur Wahl des Studiums "Deutsch mit dem Schwerpunkt Sprachausbildung" an der Pädagogischen Fakultät der Masaryk Universität (2022)
    Teplá, Barbora: Deutsche vorzeitige Temporalsätze mit der Konjunktion sobald und ihre tschechischen Entsprechungen (2022)
    Tichá, Elizabeth: Unterricht in Zeiten von Corona: Herausforderungen an die DaF-Lehrkräfte und ihre SchülerInnen (2022)



    Přístup ke všem pracím a posudkům: https://is.muni.cz/thesis/

Doporučený průchod studijním plánem

Učitelská propedeutika (38 kr.)

Povinné předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6000Úvod do pedagogiky a psychologie J. Bradovázk 2/0/04 1Z
PdF:SZ6001Seminář k úvodu do pedagogiky a psychologie J. Bradováz 0/1/02 1Z
PdF:SZ6003Vývojová psychologie T. Kohoutekk 1/1/03 2Z
PdF:SZ6004Teorie a metodika výchovy J. Německ 1/0/02 2Z
PdF:SZ6005Speciální a inkluzivní pedagogika K. Pančochaz 1/1/03 3Z
PdF:SZ6006Výzkum v pedagogické praxi K. Vlčkovázk 1/1/04 3Z
PdF:SZ6010Základy pedagogické diagnostiky J. Kratochvílováz 0/1/02 4Z
PdF:SZ6012Pedagogická komunikace L. Škarkovák 0/2/03 4Z
PdF:SZ6009Sociální psychologie J. Krásak 1/1/03 5Z
26 kreditů

Povinně volitelné předměty

Pravidla pro výběr: 2 předměy za studium

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6013Dramatická výchova v pedagogické praxi L. Polánkováz 0/2/02 2-
PdF:SZ6014Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele M. Kurowskiz 0/2/02 2-
PdF:SZ6015Metodika průřezových témat v RVP K. Lojdováz 0/2/02 2-
PdF:SZ6016Metodika respektující výchovy J. Nehybaz 0/2/02 2-
PdF:SZ6018Osobnostní a sociální příprava P. Sojákz 0/2/02 2-
PdF:SZ6019Podpora seberozvoje žáka skrze koučovací techniky P. Svojanovskýz 0/2/02 2-
PdF:SZ6020Specifika práce v multietnické třídě M. Kurowskiz 0/2/02 2-
PdF:SZ6022Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese F. Traplz 0/2/02 2-
PdF:SZ6023Výchova nadaných žáků E. Trnováz 0/2/02 2-
PdF:SZ6118Učíme (se) v kruhu M. Kurowskiz 0/2/02 2-
PdF:SZ6119Projekty jako nástroj rozvoje kompetencí k podnikavosti L. Škarkováz 0/2/02 2-
PdF:SZ6120Výchovné situace ve škole: kazuistiky, analýza a interpretace R. Pospíšilz 0/2/02 2-
24 kreditů

Cizí jazyk

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:JVp001Vstupní test A2 - AJ R. Heroutz 0/0/0 Úvodní konzultace na začátku semestru, dále samostudium.1 1-
PdF:JVp011Angličtina pro pedagogy - A R. Heroutz 0/2/02 2-
PdF:JVp012Angličtina pro pedagogy - B R. Heroutzk 0/2/03 3-
6 kreditů

Sportovní aktivity

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
FSpS:P925Tělesná výchova – Sporty v přírodě Z. Zítkaz 0/2/01 1-
FSpS:p991Tělesná výchova – Posilovna A. Koblížkováz 0/2/01 2-
2 kredity

Oborová část (119 kr.)

Povinné předměty (P+PV 101 kr.)

U předmětů Jazyková cvičení je nutná posloupnost splnění NJ_B101, NJ_B102, NJ_B201, NJ_B202, NJ_B204. Další průchod je pouze doporučený (viz katalog).

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:NJ_AA10Úvod do studia němčiny T. Káňaz 1/0/0 12 hodin v kombinované formě.2 1P
PdF:NJ_AA20Úvod do akademického psaní P. Pytlíkz 1/0/0 6 hodin v kombinované formě.2 1P
PdF:NJ_B101Jazyková cvičení B1+/1 H. Hradílkováz 0/4/0 18 hodin v kombinované formě.4 1-
PdF:NJ_B102Jazyková cvičení B1+/2 H. Hradílkovázk 0/2/0 12 hodin v kombinované formě.4 2-
PdF:NJ_B201Jazyková cvičení B2 H. Hradílkováz 0/2/0 12 hodin v kombinované formě.2 3-
PdF:NJ_B202Jazyková cvičení B2+/1 H. Hradílkováz 0/2/0 12 hodin v kombinované formě.2 4-
PdF:NJ_B204Jazyková cvičení B2+/2 H. Hradílkovázk 0/2/0 12 hodin v kombinované formě.4 5-
PdF:NJ_G100Fonetika a fonologie němčiny R. Wagnerzk 1/1/0 12 hodin v kombinované formě.4 2P
PdF:NJ_G200Morfologie němčiny R. Wagnerzk 1/0/0 12 hodin v kombinované formě.3 3P
PdF:NJ_G300Syntax němčiny H. Pelouškovázk 2/0/0 12 hodin v kombinované formě.4 4P
PdF:NJ_G400Lexikologie a stylistika němčiny T. Káňazk 2/0/0 12 hodin v kombinované formě.4 5P
PdF:NJ_K100Kultura a společnost německy mluvících zemí P. Váňaz 1/0/0 12 hodin v kombinované formě.2 1P
PdF:NJ_L101Úvod do analýzy literárního textu P. Pytlíkz 0/1/0 12 hodin v kombinované formě.2 3P
PdF:NJ_L102Německy psaná literatura před rokem 1900 P. Pytlíkz 1/0/0 12 hodin v kombinované formě.2 4P
PdF:NJ_L103Německy psaná literatura po roce 1900 P. Pytlíkz 1/0/0 12 hodin v kombinované formě.2 5P
43 kreditů

Povinně volitelné předměty

Studenti volí předměty v hodnotě min. 58 kreditů. Předměty Studentská konference (NJ_S100) a Semestrální práce (NJ_S200) lze zapsat opakovaně. Většina povinně volitelných předmětů má dvojí možnost ukončení, zápočtem (2 kr.), kolokviem (4 kr.). Podmínky pro ukončení jsou uvedeny v sylabech.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:NJ_D301Prezentační dovednosti v němčině P. Marečkováz 0/1/0 3 x 2 hodiny v kombinované formě.2 2-
PdF:NJ_D402Kreativní psaní H. Hradílkováz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 5-
PdF:NJ_G110Typické chyby v německé výslovnosti R. Wagnerz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 2-
PdF:NJ_G210Vnitřní struktura slovních forem v němčině R. Wagnerz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 4-
PdF:NJ_G220Třídy německé flexe R. Wagnerz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 2-
PdF:NJ_G310Kontrastivní syntax H. Pelouškováz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 3-
PdF:NJ_G320Kontrastivní syntax 2 H. Pelouškováz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 4-
PdF:NJ_G420Slovotvorba kontrastivně T. Káňaz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 4-
PdF:NJ_G600Textová lingvistika T. Káňaz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 5-
PdF:NJ_G980Bilingvismus R. Wagnerz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 4-
PdF:NJ_G990Slovníky, korpusy a jiné pomůcky pro němčináře T. Káňaz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 5-
PdF:NJ_L120Tématický literární seminář P. Váňaz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 2-
PdF:NJ_L130Mezinárodní literární seminář I P. Váňaz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 5-
PdF:NJ_M301Němčina jako vyučovací jazyk A. Brychováz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 4-
PdF:NJ_M302Motivace ve výuce cizího jazyka V. Janíkováz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 3-
PdF:NJ_M308Práce se slovní zásobou A. Brychováz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 4-
PdF:NJ_S100Studentská konference H. Pelouškovák 0/0/1 celodenní konference.4 2-
PdF:NJ_S200Semestrální práce H. Pelouškovák 0/0/1 konzultace min. 6 hod.6 2-
42 kreditů

Volitelné předměty (18 kr.)

Uvedené předměty jsou pouze příkladem, student si vybírá z nabídky volitelných předmětů Pedagogické fakulty MU předměty v hodnotě 18 kreditů.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:NJ_G111Cvičení z německé fonetiky 1 R. Wagnerz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_G211Cvičení z německé morfologie R. Wagnerz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_G311Cvičení z německé syntaxe H. Pelouškováz 0/2/0 12 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_G411Cvičení z lexikologie a slovotvorby T. Káňaz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_K110Reálie projektovou formou V. Janíkovák 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2+1 --
PdF:NJ_K130Spolková země Bavorsko R. Wagnerz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_M130Jazykové portfolio jako nástroj autonomního učení A. Brychováz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_M303Videoweb V. Janíkováz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_P001Překladatelský seminář P. Pytlíkz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_P002Překladatelský seminář - pasivní překlad T. Káňaz 0/1/02 --
PdF:NJ_P003Překladatelský seminář 3 (aktivní překlad) P. Váňaz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
PdF:NJ_P004Překladatelský seminář 4 (analýza překladů) T. Káňaz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 --
25 kreditů

Oborové didaktiky (5 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:NJ_M100Základy oborové didaktiky 1 P. Marečkovázk 1/0/0 12 hodin v kombinované formě.3 3Z
PdF:NJ_M110Základy oborové didaktiky 2 V. Janíkováz 0/1/0 6 hodin v kombinované formě.2 4Z
5 kreditů

Praxe (10 kr.)

Pravidla pro výběr: Student vybírá jednu z dvojic předmětů SZ6055+SZ6085 nebo SZ6007+SZ6086, všichni pak povinně plní SZ6008, SZ6011 a SZ6084.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6055Asistentská praxe - asistent pedagoga 1 L. Škarkováz 0/0/5 60 hodin.2 3P
PdF:SZ6085Asistentská praxe - asistent pedagoga 2 L. Škarkováz 0/0/5 60 hodin.2 4P
PdF:SZ6007Asistentská praxe - doučování 1 M. Košatkováz 0/0/0 60 hodin.2 3P
PdF:SZ6086Asistentská praxe - doučování 2 M. Košatkováz 0/0/0 60 hodin.2 4P
PdF:SZ6008Sebezkušenostní příprava na profesi I J. Nehybaz 0/1/0 3x180 minut.2 3P
PdF:SZ6011Sebezkušenostní příprava na profesi II J. Nehybaz 0/1/0 3x180 minut.2 4P
PdF:SZ6084Asistentská praxe - asistent pedagoga 3 L. Škarkováz 0/0/5 60 hodin.2 5P
14 kreditů

Bakalářská práce (8 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:NJ_BPpBakalářská práce - Projekt H. Pelouškováz 0/0/1 Individuální konzultace.2 4P
PdF:NJ_BPBakalářská práce H. Pelouškováz 0/0/1 Individuální konzultace.2 5P
PdF:NJ_BPdBakalářská práce - Dokončení H. Pelouškováz 0/0/1 Odevzdání BP.4 6P
8 kreditů