Průchod studijním plánem
bakalářský prezenční jednooborový, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF B-NJ3S Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahStátní závěrečná zkouška zahrnuje tyto části:
- Německý jazyk a literatura včetně oborové didaktiky
- Obhajoba bakalářské práce
- Pedagogicko-psychologický základ pro bakalářské studium
Oborová ústní SZZK prověřuje znalosti ze základních oblastí studia:
Lingvistika:
Obecná lingvistika: filologie a její oblasti, typologie jazyků, lingvistika a její disciplíny, germanistika a studium němčiny jako cizího jazyka
Fonetika a fonologie: systém německých vokálů, německé konsonanty, suprasegmentální rovina německé výslovnosti, asimilace v němčině a češtině, výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích
Morfologie: předmět a členění morfologie, morfologie slovesa, nominální morfologie – substantiva, adjektiva a zájmena, derivační morfologie – nominální sufixy, pasivum, konjunktiv
Syntax: základní syntaktické pojmy a teorie, druhy vět, typy vět, věta jednoduchá, slovosled, souvětí souřadné, souvětí podřadné – vedlejší věty, jejich formy a konkurenční struktury
Základy lexikologie a stylistiky: lexikon, lexikální jednotky, slovotvorba jako součást lexikologie, jednotky slovotvorby, druhy slovotvorby – kompozice, derivace, konverze, krácení; modifikace slov, tvoření vlastních jmen; předmět stylistiky, stylistické rozvrstvení slovní zásoby, charakteristika jednotlivých stylů
Literatura, dějiny a kultura:
Literatura 8. - 17. století
Literatura 19. století
Literatura první poloviny 20. století
Literatura druhé poloviny 20. století
Dějiny německy mluvících zemí – charakteristika jednotlivých epoch z politického, sociálního, kulturního a hospodářského hlediska
Didaktika: didaktika cizích jazyků, její oblasti a příbuzné disciplíny; teorie osvojování jazyků; metody výuky a jejich principy, výuka výslovnosti, gramatiky, slovní zásoby; organizační formy výuky
Aktuální detailní tématické okruhy včetně doporučené literatury jsou umísťovány na dokumentovém serveru ISu: https://is.muni.cz/auth/do/ped/kat/nemcina/31050549/
K jednotlivým tématickým okruhům jsou vypracovány pracovní listy s teoretickými otázkami i praktickými úkoly, které jsou využity při vlastní ústní zkoušce.
Bakalářská státní zkouška z pedagogicko-psychologického základu se koná formou písemného testu s 60 položkami s výběrem jedné správné odpovědi. Na test je k dispozici 60 minut. Testové položky jsou v rozsahu odpovídajícímu kreditové zátěži předmětů: úvod do pedagogiky a psychologie, teorie a metodika výchovy, pedagogická komunikace, výzkum v pedagogické praxi, speciální a inkluzivní pedagogika, základy pedagogické diagnostiky, vývojová a sociální psychologie, asistentská praxe. U každého předmětu jsou stanoveny tematické okruhy s odpovídající literaturou ke studiu. Podrobný přehled tematických okruhů je zveřejněn na stránkách katedry pedagogiky. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíTémata bakalářských prací (výběr)
Beeinflussen Emotionen die Motivation, eine Fremdsprache zu lernen?
Comic-Fabeln im DaF-Unterricht
Das deutsche Wort "denn", seine Funktionen und Entsprechungen im Tschechischen
Deutsche Diminutive auf -erl und ihre Tschechischen Äquivalente
Deutsche Sprach- und Kulturelemente in unserer Umgebung: Motivationsmittel für den DaF-Unterricht
Die slowakische Partikel "vraj", ihre Funktionen und Entsprechungen in der deutschen Sprache
Diminutive auf -lein im Deutschen und ihre tschechischen Äquivalente
Entwicklung der interkulturellen Kompetenz im DAF-Unterricht an Mittelschulen in Österreich und in Tschechien - eine qualitative Untersuchung
Feedback im DaF-Unterricht
Flexionsklassenwechsel und Schwankungsfälle
Form des Fernunterrichts bevorzugt von Studierenden des 3. Studienjahres der Präsenzform des Bachelorprogramms „Deutsch mit dem Schwerpunkt Sprachausbildung“ des Lehrstuhls für deutsche Sprache und Literatur während der Covid-19-Pandemie
Forma distanční výuky preferovaná studenty 3. ročníku prezenčního jednooborového, hlavního a vedlejšího bakalářského studia „Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání“ katedry německého jazyka v době pandemie COVID-19.
Fremdsprachenunterricht - ein Blick zu unseren Nachbarn
Gerundiv in deutschen Rechtstexten und seine Entsprechungen im Tschechischen
Konstruktionen mit dem tschechischen Wort prý, ihre Funktionen und Entsprechungen im Deutschen
Konstruktionen mit der Konjunktion "jako by" und ihre Entsprechungen im Deutschen
Kooperatives Schreiben im DaF-Unterricht
Korrekturarten im DaF-Unterricht
Lehrwerkanalyse im Kontext der Tertiärsprachendidaktik
Monoflexivische Tendenzen im Deutschen
Montessori-Schule und Deutsch als zweite Fremdsprache
Motivation der Studierenden an der Juristischen Fakultät der Masaryk-Universität zum Erlernen der deutschen Rechtssprache
Musikalische Gedichte der Brünner Dichterin Greta Bauer-Schwind
Témata obhájených prací (výběr)
Borková, Lucie: Lehrwerkanalyse von Bloggers und Klett Maximal interaktiv für das Niveau A1 mit dem Schwerpunkt "Aussprache" (2022)
Hlaváčková, Pavla: Konstruktionen mit der deutschen Konjunktion NACHDEM und ihre Entsprechungen im Tschechischen (2022)
Klementová, Vlasta: Entwicklung des Leseverstehens im Deutschunterricht an der Grundschule (2022)
Koláčková, Anna: Analyse von Raum-Konzepten in den Erzählungen von Franz Kafka (2022)
Kotrbová, Anežka: Erfolgreiche Vorbereitung auf die DSH-Prüfung (2022)
Krúpová, Sabina: Motivierung und ihr Stellenwert im DaF-Unterricht (2022)
Mastíková, Markéta: Problematik der Libretti-Übersetzung am Beispiel der Oper Lohengrin von Richard Wagner(2022)
Okamurová, Edita: Sprachlernspiele für Schüler/innen mit sozialer Phobie im DaF-Unterricht (2022)
Podolová, Markéta: Lehrwerke als Motivationsfaktor des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache (2022)
Suchánková, Lucie: Warum Lehramt Deutsch als Fremdsprache? Motive zur Wahl des Studiums "Deutsch mit dem Schwerpunkt Sprachausbildung" an der Pädagogischen Fakultät der Masaryk Universität (2022)
Teplá, Barbora: Deutsche vorzeitige Temporalsätze mit der Konjunktion sobald und ihre tschechischen Entsprechungen (2022)
Tichá, Elizabeth: Unterricht in Zeiten von Corona: Herausforderungen an die DaF-Lehrkräfte und ihre SchülerInnen (2022)
Přístup ke všem pracím a posudkům: https://is.muni.cz/thesis/
Doporučený průchod studijním plánem
Učitelská propedeutika (38 kr.)
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6000 | Úvod do pedagogiky a psychologie | zk | 4 | 1 | Z |
PdF:SZ6001 | Seminář k úvodu do pedagogiky a psychologie | z | 2 | 1 | Z |
PdF:SZ6003 | Vývojová psychologie | k | 3 | 2 | Z |
PdF:SZ6004 | Teorie a metodika výchovy | k | 2 | 2 | Z |
PdF:SZ6005 | Speciální a inkluzivní pedagogika | z | 3 | 3 | Z |
PdF:SZ6006 | Výzkum v pedagogické praxi | zk | 4 | 3 | Z |
PdF:SZ6010 | Základy pedagogické diagnostiky | z | 2 | 4 | Z |
PdF:SZ6012 | Pedagogická komunikace | k | 3 | 4 | Z |
PdF:SZ6009 | Sociální psychologie | k | 3 | 5 | Z |
26 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Pravidla pro výběr: 2 předměy za studium
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6013 | Dramatická výchova v pedagogické praxi | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6014 | Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6015 | Metodika průřezových témat v RVP | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6016 | Metodika respektující výchovy | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6018 | Osobnostní a sociální příprava | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6019 | Podpora seberozvoje žáka skrze koučovací techniky | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6020 | Specifika práce v multietnické třídě | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6022 | Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6023 | Výchova nadaných žáků | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6118 | Učíme (se) v kruhu | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6119 | Projekty jako nástroj rozvoje kompetencí k podnikavosti | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6120 | Výchovné situace ve škole: kazuistiky, analýza a interpretace | z | 2 | 2 | - |
24 kreditů |
Cizí jazyk
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVp001 | Vstupní test A2 - AJ | z | 1 | 1 | - |
PdF:JVp011 | Angličtina pro pedagogy - A | z | 2 | 2 | - |
PdF:JVp012 | Angličtina pro pedagogy - B | zk | 3 | 3 | - |
6 kreditů |
Sportovní aktivity
Oborová část (119 kr.)
Povinné předměty (P+PV 101 kr.)
U předmětů Jazyková cvičení je nutná posloupnost splnění NJ_B101, NJ_B102, NJ_B201, NJ_B202, NJ_B204. Další průchod je pouze doporučený (viz katalog).
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:NJ_AA10 | Úvod do studia němčiny | z | 2 | 1 | P |
PdF:NJ_AA20 | Úvod do akademického psaní | z | 2 | 1 | P |
PdF:NJ_B101 | Jazyková cvičení B1+/1 | z | 4 | 1 | - |
PdF:NJ_B102 | Jazyková cvičení B1+/2 | zk | 4 | 2 | - |
PdF:NJ_B201 | Jazyková cvičení B2 | z | 2 | 3 | - |
PdF:NJ_B202 | Jazyková cvičení B2+/1 | z | 2 | 4 | - |
PdF:NJ_B204 | Jazyková cvičení B2+/2 | zk | 4 | 5 | - |
PdF:NJ_G100 | Fonetika a fonologie němčiny | zk | 4 | 2 | P |
PdF:NJ_G200 | Morfologie němčiny | zk | 3 | 3 | P |
PdF:NJ_G300 | Syntax němčiny | zk | 4 | 4 | P |
PdF:NJ_G400 | Lexikologie a stylistika němčiny | zk | 4 | 5 | P |
PdF:NJ_K100 | Kultura a společnost německy mluvících zemí | z | 2 | 1 | P |
PdF:NJ_L101 | Úvod do analýzy literárního textu | z | 2 | 3 | P |
PdF:NJ_L102 | Německy psaná literatura před rokem 1900 | z | 2 | 4 | P |
PdF:NJ_L103 | Německy psaná literatura po roce 1900 | z | 2 | 5 | P |
43 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Studenti volí předměty v hodnotě min. 58 kreditů. Předměty Studentská konference (NJ_S100) a Semestrální práce (NJ_S200) lze zapsat opakovaně. Většina povinně volitelných předmětů má dvojí možnost ukončení, zápočtem (2 kr.), kolokviem (4 kr.). Podmínky pro ukončení jsou uvedeny v sylabech.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:NJ_D301 | Prezentační dovednosti v němčině | z | 2 | 2 | - |
PdF:NJ_D402 | Kreativní psaní | z | 2 | 5 | - |
PdF:NJ_G110 | Typické chyby v německé výslovnosti | z | 2 | 2 | - |
PdF:NJ_G210 | Vnitřní struktura slovních forem v němčině | z | 2 | 4 | - |
PdF:NJ_G220 | Třídy německé flexe | z | 2 | 2 | - |
PdF:NJ_G310 | Kontrastivní syntax | z | 2 | 3 | - |
PdF:NJ_G320 | Kontrastivní syntax 2 | z | 2 | 4 | - |
PdF:NJ_G420 | Slovotvorba kontrastivně | z | 2 | 4 | - |
PdF:NJ_G600 | Textová lingvistika | z | 2 | 5 | - |
PdF:NJ_G980 | Bilingvismus | z | 2 | 4 | - |
PdF:NJ_G990 | Slovníky, korpusy a jiné pomůcky pro němčináře | z | 2 | 5 | - |
PdF:NJ_L120 | Tématický literární seminář | z | 2 | 2 | - |
PdF:NJ_L130 | Mezinárodní literární seminář I | z | 2 | 5 | - |
PdF:NJ_M301 | Němčina jako vyučovací jazyk | z | 2 | 4 | - |
PdF:NJ_M302 | Motivace ve výuce cizího jazyka | z | 2 | 3 | - |
PdF:NJ_M308 | Práce se slovní zásobou | z | 2 | 4 | - |
PdF:NJ_S100 | Studentská konference | k | 4 | 2 | - |
PdF:NJ_S200 | Semestrální práce | k | 6 | 2 | - |
42 kreditů |
Volitelné předměty (18 kr.)
Uvedené předměty jsou pouze příkladem, student si vybírá z nabídky volitelných předmětů Pedagogické fakulty MU předměty v hodnotě 18 kreditů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:NJ_G111 | Cvičení z německé fonetiky 1 | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_G211 | Cvičení z německé morfologie | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_G311 | Cvičení z německé syntaxe | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_G411 | Cvičení z lexikologie a slovotvorby | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_K110 | Reálie projektovou formou | k | 2+1 | - | - |
PdF:NJ_K130 | Spolková země Bavorsko | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_M130 | Jazykové portfolio jako nástroj autonomního učení | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_M303 | Videoweb | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_P001 | Překladatelský seminář | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_P002 | Překladatelský seminář - pasivní překlad | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_P003 | Překladatelský seminář 3 (aktivní překlad) | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_P004 | Překladatelský seminář 4 (analýza překladů) | z | 2 | - | - |
25 kreditů |
Oborové didaktiky (5 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:NJ_M100 | Základy oborové didaktiky 1 | zk | 3 | 3 | Z |
PdF:NJ_M110 | Základy oborové didaktiky 2 | z | 2 | 4 | Z |
5 kreditů |
Praxe (10 kr.)
Pravidla pro výběr: Student vybírá jednu z dvojic předmětů SZ6055+SZ6085 nebo SZ6007+SZ6086, všichni pak povinně plní SZ6008, SZ6011 a SZ6084.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6055 | Asistentská praxe - asistent pedagoga 1 | z | 2 | 3 | P |
PdF:SZ6085 | Asistentská praxe - asistent pedagoga 2 | z | 2 | 4 | P |
PdF:SZ6007 | Asistentská praxe - doučování 1 | z | 2 | 3 | P |
PdF:SZ6086 | Asistentská praxe - doučování 2 | z | 2 | 4 | P |
PdF:SZ6008 | Sebezkušenostní příprava na profesi I | z | 2 | 3 | P |
PdF:SZ6011 | Sebezkušenostní příprava na profesi II | z | 2 | 4 | P |
PdF:SZ6084 | Asistentská praxe - asistent pedagoga 3 | z | 2 | 5 | P |
14 kreditů |
Bakalářská práce (8 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:NJ_BPp | Bakalářská práce - Projekt | z | 2 | 4 | P |
PdF:NJ_BP | Bakalářská práce | z | 2 | 5 | P |
PdF:NJ_BPd | Bakalářská práce - Dokončení | z | 4 | 6 | P |
8 kreditů |