Průchod studijním plánem
PdF NNJ2cp Učitelství německého jazyka pro základní školy
Název anglicky: Lower Secondary School Teacher Training in German Language
navazující prezenční jednooborový, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-NJ2 Učitelství německého jazyka pro základní školy
navazující prezenční jednooborový, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-NJ2 Učitelství německého jazyka pro základní školy
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahStátní závěrečná zkouška zahrnuje tyto části:
- Německý jazyk a literatura včetně oborové didaktiky
- Obhajoba diplomové práce
- Pedagogicko-psychologický základ pro magisterské studium
Oborová ústní SZZK prověřuje znalosti ze základních oblastí studia:
Lingvistika
jazyk jako základní komunikační prostředek: základní přístupy k popisu jazyka; význam lingvistiky pro didaktiku cizího jazyka: hlavní teoretické disciplíny, ze kterých didaktika a metodologie výuky jazyka čerpá; jazykové normy; teoretické lingvistické disciplíny, jejich význam pro výuku jazyků a učení se cizím jazykům; základní literatura; sémantika a sémiotika, jejich role v interkulturní komunikaci; pragmatický pohled na jazyk: jazyk jako nástroj konání, příp. manipulace, mluvní akty a jejich realizace; jazyková a pragmatická specifika němčiny, sociolingvistické aspekty němčiny; srovnání s češtinou/slovenštinou; zdroje a nástroje lingvistického výzkumu, moderní výstupy a aplikace pro výuku.
Literatura a kulturní studia
Literárně-kulturní část SZZK se odvíjí od seznamu přečtených textů Tento seznam musí obsahovat minimálně 20 titulů, z toho 5 z literatury pro děti a mládež. Literárně-kulturní část zkoušky se soustředí na jeden text ze seznamu četby předloženého kandidátem a bude spočívat v interpretaci textu a v zasazení textu do kulturního, tematického, resp. žánrového kontextu. Z tohoto důvodu určujeme 8 epoch, z nichž jedna by měla být při zkoušce použita jako primární vztahový rámec interpretovaného textu.
Didaktika
vymezení cílů a obsahů didaktiky cizích jazyků a didaktiky němčiny jako cizího jazyka; příbuzné disciplíny didaktiky cizích jazyků; metodické směry výuky cizích jazyků; plánování, příprava, reflexe, sebereflexe a evaluace vyučovací jednotky; analýza učebnic; techniky a strategie učení cizímu jazyku; aktivizující a motivující výukové metody; využití různých médií ve výuce cizího jazyka; informační technologie a výuka cizích jazyků; nácvik správné výslovnosti; práce se slovní zásobou; zprostředkování gramatiky; práce s textem; nácvik poslechu s porozuměním; nácvik čtení s porozuměním; rozvoj psaného projevu; rozvoj mluveného projevu; didaktika literatury; didaktika reálií, interkulturní učení; výuka němčiny u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; testování a zkoušení; problematika chyby.
Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíGeschichte der tschechischen und deutschen Literaturreziprozität und ihr Bild im zeitgenössischen Litraturunterricht in Tschechien und in Deutschland
Potenzial des literarischen Textes “Neu in der Stadt” von Paul Rusch zur Förderung der Sprachfertigkeit Schreiben
Sprachmittlung im DaF-Unterricht mit Fokus auf das Thema Tourismus
Stellung der Faux Amis im Deutschunterricht an tschechischen Schulen
Stellung der Faux Amis im Deutschunterricht an tschechischen Schulen
Rozpisy témat jsou uveřejněny na: https://is.muni.cz/auth/rozpis/tema?fakulta=1441;obdobi=6343;studium=30293;sorter=vedouci;balik=43712;omezeni=vse_aktualni
Doporučený průchod studijním plánem
Učitelská propedeutika (20 kr.)
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6039 | Pedagogická psychologie | zk | 4 | 1 | Z |
PdF:SZ6042 | Školní pedagogika | zk | 2 | 2 | Z |
PdF:SZ6046 | Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele | k | 3 | 3 | Z |
PdF:SZ6061 | Seminář ke školní pedagogice | z | 2 | 1 | Z |
11 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Student během studia zapisuje jeden z nabízených předmětů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6047 | Školský a školní management | z | 2 | 2 | P |
PdF:SZ6048 | Inkluzivní vzdělávání | z | 2 | 2 | P |
PdF:SZ6069 | Alternativní a inovativní pedagogika | z | 2 | 2 | P |
6 kreditů |
Cizí jazyk
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVp013 | Angličtina pro pedagogy - C | z | 3 | 1 | - |
PdF:JVp014 | Angličtina pro pedagogy - D | zk | 4 | 2 | - |
7 kreditů |
Oborová část (60 kr.)
Povinné předměty (P+PV 53 kr.)
U předmětů Jazyková cvičení je nutná posloupnost splnění NJ_C101, NJ_C102, NJ_C201. Další průchod je pouze doporučený (viz katalog).
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:NJ_C101 | Jazyková cvičení C1 | z | 2 | 1 | - |
PdF:NJ_C102 | Jazyková cvičení C1+ | z | 2 | 2 | - |
PdF:NJ_C201 | Jazyková cvičení C2 | zk | 4 | 3 | - |
PdF:NJ_G500 | Lingvistické koncepty pro učitele němčiny | zk | 4 | 2 | P |
PdF:NJ_K200 | Kulturní studia pro učitele němčiny | z | 2 | 2 | P |
PdF:NJ_L400 | Literatura pro děti a mládež | zk | 4 | 1 | P |
18 kreditů |
Povinně-volitelné předměty
Z povinně volitelných předmětů je nutno zvolit minimálně 35 kreditů. U předmětů s dvojím ukončením (typicky zápočet nebo kolokvium) je možno získat +2 kr. navíc za vyšší ukončení. Předměty Studentská konference (NJ_S100) a Semestrální práce (NJ_S200) lze zapisovat opakovaně.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:NJ_G390 | Valence v teorii a praxi | k | 2+2 | 1 | - |
PdF:NJ_G700 | Pragmalingvistika | z | 2 | 3 | - |
PdF:NJ_G800 | Vývoj německého jazyka | z | 2 | 3 | - |
PdF:NJ_G970 | Bilingvismus ve školství | z | 2 | 2 | - |
PdF:NJ_K501 | Autentické materiály ve výuce němčiny | z | 2 | 3 | - |
PdF:NJ_L700 | Komplexní analýza vybraného literárního díla | z | 2 | 1 | - |
PdF:NJ_M130 | Jazykové portfolio jako nástroj autonomního učení | z | 2 | 3 | - |
PdF:NJ_M501 | Didaktika mnohojazyčnosti | z | 2 | 3 | - |
PdF:NJ_M610 | Textová kompetence | z | 2 | 2 | - |
PdF:NJ_P100 | Zprostředkování komunikace - jazyková mediace | k | 2+1 | 2 | - |
PdF:NJ_S100 | Studentská konference | k | 4 | 2 | - |
PdF:NJ_S200 | Semestrální práce | k | 6 | 2 | - |
33 kreditů |
Volitelné předměty (7 kr.)
Uvedené předměty jsou pouze příkladem, student si vybírá z nabídky volitelných předmětů Pedagogické fakulty MU předměty v hodnotě 7 kreditů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:NJ_D520 | E-learning: tutorial | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_L150 | Současná literatura a společnost | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_M303 | Videoweb | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_M306 | Vzdělávací politika v Berlíně | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_P001 | Překladatelský seminář | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_P002 | Překladatelský seminář - pasivní překlad | z | 2 | - | - |
PdF:NJ_P003 | Překladatelský seminář 3 (aktivní překlad) | z | 2 | - | - |
14 kreditů |
Oborové didaktiky (10 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:NJ_M001 | Didaktika pro učitele němčiny 1 | k | 3 | 1 | Z |
PdF:NJ_M002 | Didaktika pro učitele němčiny 2 | k | 3 | 2 | Z |
PdF:NJ_M003 | Didaktika pro učitele němčiny 3 | zk | 4 | 3 | Z |
10 kreditů |
Praxe (14 kr.)
Předmět SZ6041 studenti absolvují dvakrát (v 1. a 2. semestru) a získají celkem 2 kredity.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6099 | Učitelská praxe 1 | z | 4 | 1 | P |
PdF:SZ6041 | Seminář k učitelské praxi | z | 1*2 | 1 | P |
PdF:NJ6007 | Učitelská praxe 2 | z | 4 | 2 | P |
PdF:NJ6008 | Učitelská praxe 3 | z | 4 | 3 | P |
14 kreditů |
Diplomová práce (16 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:NJ_DPp | Diplomová práce - Projekt | z | 4 | 2 | P |
PdF:NJ_DP | Diplomová práce | z | 4 | 3 | P |
PdF:NJ_DPd | Diplomová práce - Dokončení | z | 8 | 4 | P |
16 kreditů |