Průchod studijním plánem
PdF BVV3Shp Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání
Název anglicky: Arts and Visual Artsfor Education
bakalářský prezenční hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF B-VV3S Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání
bakalářský prezenční hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF B-VV3S Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahObsah státní závěrečné zkoušky je následující:
- Pedagogicko-psychologický základ pro bakalářské studium:
Bakalářská státní zkouška se koná formou písemného testu s 60 položkami s výběrem jedné správné odpovědi. Na test je k dispozici 60 minut. Testové položky jsou v rozsahu odpovídajícímu kreditové zátěži předmětů: úvod do pedagogiky a psychologie, teorie a metodika výchovy, pedagogická komunikace, výzkum v pedagogické praxi, speciální a inkluzivní pedagogika, základy pedagogické diagnostiky, vývojová a sociální psychologie, asistentská praxe. U každého předmětu jsou stanoveny tematické okruhy s odpovídající literaturou ke studiu. Podrobný přehled tematických okruhů je zveřejněn na stránkách katedry pedagogiky.
Bakalářská státní závěrečná zkouška v rámci dvouoborového studijního plánu programu Výtvarná výchova a vizuální tvroba se zaměřením na vzdělávání:
Probíhá ústní formou. Zkoušený si vylosuje jeden tematický okruhu ze souboru Základní okruhy. Ty jsou zaměřeny na ověření přehledových znalostí dějin umění (umění pravěku, starověku, středověku, raného novověku, moderny a postmoderny, současné umění). Vychází z náplně předmětů: Dějiny umění 1, 2, 3, 4 a Současné umění 1, 2. K vylosovanému okruhu dostane zkoušený 6 neoznačených obrazových reprodukcí tematických uměleckých děl. Ty využije při výkladu a určí název, autorství, kulturní nebo stylovou příslušnost (pokud jsou tyto údaje známy, podstatné a nevyplývají ze samotného tématu).
Podrobný přehled tematických okruhů je zveřejněn na stránkách katedry výtvarné výchovy: http://www.ped.muni.cz/kvv/cz/studium/byt-bakalarem
Obhajoba bakalářské práce. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíNávrhy okruhů témat:
- Rytmus a repetitivní procesy v přírodních systémech a jejich odezva v současném umění.
- Použití výzdobných prvků, motivů, znaků a symbolů a jejich stylizací ve výtvarném umění v historických obdobích a v současném umění.
- Papír v rozmanitých formách jako materiál a prostředek výtvarné výchovy.
- Umění jako sociální komunikace v soudobém výtvarném projevu.
- Autorská kniha.
- Ilustrace.
- Výtvarné vyjadřovací prostředky a možnosti jejich uplatnění v pedagogické praxi.
- Současné trendy ve výtvarné výchově.
- Výtvarné projekty na ZŠ a SŠ.
- Výtvarná výchova v integrovaném pojetí.
- Dětský výtvarný projev ve výtvarné výchově.
- Dokument – video jako demokratické medium.
- Jazyk výtvarného umění a smysl výtvarné výchovy.
- Profil současné výtvarné pedagogiky v kontextu holistické pedagogiky.
- Socializační a individualizační aspekty výtvarné tvorby dětí a mládeže.
- Výtvarnost odpadového materiálu.
- Portrét hlavy jako sochařský problém.
- Pojetí sochařské figury v dějinách umění.
- Proces v čase jako téma grafické tvorby.
- Možnosti malířské tvorby.
- Experiment v umění.
- Materiál podnětem a inspirací tvorby, tvůrčí postupy a objevování nových možností.
Obhájené práce:
SMÍŠKOVÁ, Veronika. Exercise [online]. Brno, 2016 [cit. 2017-12-08]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/426134/pedf_b/>. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Petr Kamenický.
BLAŽENKOVÁ, Monika. Výtvarný projev Lenky a Vladimíra, pacientů trpících schizofrenií [online]. Brno, 2016 [cit. 2017-12-08]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/426105/pedf_b/>. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Hana Stehlíková Babyrádová.
KALOUSKOVÁ, Iveta. Experimental videomapping [online]. Brno, 2016 [cit. 2017-12-08]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/399634/pedf_b_b1/>. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Jana Francová.
RYŠKOVÁ, Petra. Preventivní program ve výtvarné výchově [online]. Brno, 2016 [cit. 2017-12-08]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/411245/pedf_b_c1/>. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Hana Stehlíková Babyrádová.
ELFMARKOVÁ, Diana. Babička [online]. Brno, 2015 [cit. 2017-12-08]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/323564/pedf_b/>. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Jana Francová.
KLEPÁČKOVÁ, Eva. Bezzásahová oblast [online]. Brno, 2014 [cit. 2017-12-08]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/396700/pedf_b/>. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Petr Kamenický.
TOMŠŮ, Magdalena. Interpretace výtvarné tvorby pacientů se schizofrenií a možnosti práce s touto cílovou skupinou [online]. Brno, 2014 [cit. 2017-12-08]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/383097/pedf_b/>. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Hana Stehlíková Babyrádová.
Doporučený průchod studijním plánem
Učitelská propedeutika (36 kr.)
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6000 | Úvod do pedagogiky a psychologie | zk | 4 | 1 | Z |
PdF:SZ6001 | Seminář k úvodu do pedagogiky a psychologie | z | 2 | 1 | Z |
PdF:SZ6003 | Vývojová psychologie | k | 3 | 2 | Z |
PdF:SZ6004 | Teorie a metodika výchovy | k | 2 | 2 | Z |
PdF:SZ6005 | Speciální a inkluzivní pedagogika | z | 3 | 3 | Z |
PdF:SZ6006 | Výzkum v pedagogické praxi | zk | 4 | 3 | Z |
PdF:SZ6010 | Základy pedagogické diagnostiky | z | 2 | 4 | Z |
PdF:SZ6012 | Pedagogická komunikace | k | 3 | 4 | Z |
PdF:SZ6009 | Sociální psychologie | k | 3 | 5 | Z |
26 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Pravidla pro výběr: 1 předmět za studium
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6013 | Dramatická výchova v pedagogické praxi | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6014 | Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6015 | Metodika průřezových témat v RVP | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6016 | Metodika respektující výchovy | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6018 | Osobnostní a sociální příprava | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6019 | Podpora seberozvoje žáka skrze koučovací techniky | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6020 | Specifika práce v multietnické třídě | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6022 | Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6023 | Výchova nadaných žáků | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6118 | Učíme (se) v kruhu | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6119 | Projekty jako nástroj rozvoje kompetencí k podnikavosti | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6120 | Výchovné situace ve škole: kazuistiky, analýza a interpretace | z | 2 | 2 | - |
24 kreditů |
Cizí jazyk
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVp001 | Vstupní test A2 - AJ | z | 1 | 1 | - |
PdF:JVp011 | Angličtina pro pedagogy - A | z | 2 | 2 | - |
PdF:JVp012 | Angličtina pro pedagogy - B | zk | 3 | 3 | - |
6 kreditů |
Sportovní aktivity
Oborová část (61 kr.)
Povinné předměty (P+PV 55 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:VVb003 | Dějiny umění 1 | z | 2 | 1 | Z |
PdF:VVb002 | Současné umění 1 | zk | 4 | 1 | Z |
PdF:VVb001 | Malba 1 | z | 3 | 1 | P |
PdF:VVb022 | Kresba a grafika | zk | 6 | 1 | P |
PdF:VVb005 | Dějiny umění 2 | z | 2 | 2 | Z |
PdF:VVb007 | Malba 2 | zk | 6 | 2 | P |
PdF:VVb009 | Prostorová tvorba 1 | z | 3 | 2 | P |
PdF:VVb008 | Dějiny umění 3 | z | 2 | 3 | Z |
PdF:VVb012 | Prostorová tvorba 2 | zk | 6 | 3 | P |
PdF:VVb010 | Grafický design | z | 3 | 3 | P |
PdF:VVb011 | Dějiny umění 4 | zk | 4 | 4 | Z |
PdF:VVb014 | Současné umění 2 | z | 2 | 5 | Z |
PdF:VVb013 | Nová média | z | 3 | 4 | P |
PdF:VVb016 | Výtvarná akce | z | 3 | 4 | P |
PdF:VVb017 | Ateliér klauzura | zk | 4 | 5 | P |
PdF:VVb023 | Komunikační aspekty tvorby | z | 2 | 6 | P |
55 kreditů |
Volitelné předměty (6 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:VIb023 | Ateliér kresby a grafiky | z | 3 | 2 | - |
PdF:VIb006 | Ateliér malby | z | 3 | 3 | - |
PdF:VIb008 | Ateliér prostorové tvorby | z | 3 | 4 | - |
PdF:VIb011 | Ateliér grafického designu | z | 3 | 4 | - |
PdF:VIb016 | Ateliér nových médií | z | 3 | 5 | - |
PdF:VIb028 | Portfolio 1 | k | 3 | 5 | - |
PdF:VIb029 | Portfolio 2 | z | 2 | 6 | - |
20 kreditů |
Oborové didaktiky (5 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:VVb020 | Výtvarná výchova v teorii a praxi | k | 3 | 6 | Z |
PdF:VVb021 | Zprostředkování umění | z | 2 | 5 | Z |
5 kreditů |
Praxe (10 kr.)
Pravidla pro výběr: Student vybírá jednu z dvojic předmětů SZ6055+SZ6085 nebo SZ6007+SZ6086, všichni pak povinně plní SZ6008, SZ6011 a SZ6084.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6055 | Asistentská praxe - asistent pedagoga 1 | z | 2 | 3 | P |
PdF:SZ6085 | Asistentská praxe - asistent pedagoga 2 | z | 2 | 4 | P |
PdF:SZ6007 | Asistentská praxe - doučování 1 | z | 2 | 3 | P |
PdF:SZ6086 | Asistentská praxe - doučování 2 | z | 2 | 4 | P |
PdF:SZ6008 | Sebezkušenostní příprava na profesi I | z | 2 | 3 | P |
PdF:SZ6011 | Sebezkušenostní příprava na profesi II | z | 2 | 4 | P |
PdF:SZ6084 | Asistentská praxe - asistent pedagoga 3 | z | 2 | 5 | P |
14 kreditů |
Bakalářská práce (8 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:VV_BPp | Bakalářska práce - Projekt | z | 2 | 4 | P |
PdF:VV_BP | Bakalářska práce | z | 2 | 5 | P |
PdF:VV_BPd | Bakalářska práce - Dokončení | z | 4 | 6 | P |
8 kreditů |