Průchod studijním plánem
PdF BZE3Shp Zeměpis se zaměřením na vzdělávání
Název anglicky: Geography for Education
bakalářský prezenční hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF B-ZE3S Zeměpis se zaměřením na vzdělávání
bakalářský prezenční hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF B-ZE3S Zeměpis se zaměřením na vzdělávání
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahSZZ se skládá ze dvou částí – obhajoba práce a přezkoušení z teoretických znalostí. Okruhy pro státní závěrečné zkoušky z geografie vycházejí z profilových disciplín geografie – kartografie a GIS, fyzické geografie a socioekonomické geografie. Součástí jsou i otázky týkající se geografie jako vědy, metod výzkumu a oborové didaktiky. Příprava i odpovědi probíhají za pomoci atlasu.
Student si losuje jedno z témat a odpovídá na dílčí otázky v nich uvedených:
Okruhy otázek státní závěrečné zkoušky z předmětu zeměpis se skládají ze čtyř částí, které odpovídají skladbě předmětů v bakalářském studiu.
Otázky A) Kartografie, geoinformatika.
Otázky B) Fyzická geografie.
Otázky C) Socioekonomická geografie.
Otázky D) Geografie jako věda, základní metody geografického a pedagogického výzkumu a oborová didaktika
Bakalářská státní zkouška pedagogickopsychologického modulu se koná formou písemného testu s 60 položkami s výběrem jedné správné odpovědi. Na test je k dispozici 60 minut. Testové položky jsou v rozsahu odpovídajícímu kreditové zátěži předmětů: úvod do pedagogiky a psychologie, teorie a metodika výchovy, pedagogická komunikace, výzkum v pedagogické praxi, speciální a inkluzivní pedagogika, základy pedagogické diagnostiky, vývojová a sociální psychologie, asistentská praxe. U každého předmětu jsou stanoveny tematické okruhy s odpovídající literaturou ke studiu. Podrobný přehled tematických okruhů je zveřejněn na stránkách katedry pedagogiky. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíStudent si pro svoji závěrečnou práci volí jeden z následujících okruhů:
– Fyzická geografie, nauka o krajině
– Kartografie, GIS, DPZ
– Socioekonomická geografie
– Regionální geografie světa
– Didaktika geografie
Obhájené bakalářské práce:
1) Ševčíková, K. (2022). Bezpečnost terénní výuky [Bakalářská práce, Masarykova univerzita]. Institucionální repozitář MU. https://is.muni.cz/th/r92c8/
2) LNovoměstská, P. (2021). Analýza vybraných animací pro výuku planetární geografie [Bakalářská práce, Masarykova univerzita]. Institucionální repozitář MU. https://is.muni.cz/th/yvhtq/
3) Petráš, O. (2022). Analýza úloh ověřujících mapové dovednosti v Zeměpisné olympiádě kategorie B v ročníku 2020/2021 [Bakalářská práce, Masarykova univerzita]. Institucionální repozitář MU. https://is.muni.cz/th/qhrho/
4) Grénarová, A. (2021). Problematické učební úlohy u českých žáků v šetření TIMSS [Bakalářská práce, Masarykova univerzita]. Institucionální repozitář MU. https://is.muni.cz/th/hlq8a/
5) Vlček, O. (2021). Doprava žáků do základních škol ve Zlíně [Bakalářská práce, Masarykova univerzita]. Institucionální repozitář MU. https://is.muni.cz/th/tryjh/
Doporučený průchod studijním plánem
Učitelská propedeutika (36 kr.)
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6000 | Úvod do pedagogiky a psychologie | zk | 4 | 1 | Z |
PdF:SZ6001 | Seminář k úvodu do pedagogiky a psychologie | z | 2 | 1 | Z |
PdF:SZ6003 | Vývojová psychologie | k | 3 | 2 | Z |
PdF:SZ6004 | Teorie a metodika výchovy | k | 2 | 2 | Z |
PdF:SZ6005 | Speciální a inkluzivní pedagogika | z | 3 | 3 | Z |
PdF:SZ6006 | Výzkum v pedagogické praxi | zk | 4 | 3 | Z |
PdF:SZ6010 | Základy pedagogické diagnostiky | z | 2 | 4 | Z |
PdF:SZ6012 | Pedagogická komunikace | k | 3 | 4 | Z |
PdF:SZ6009 | Sociální psychologie | k | 3 | 5 | Z |
26 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Pravidla pro výběr: 1 předmět za studium
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6013 | Dramatická výchova v pedagogické praxi | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6014 | Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6015 | Metodika průřezových témat v RVP | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6016 | Metodika respektující výchovy | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6018 | Osobnostní a sociální příprava | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6019 | Podpora seberozvoje žáka skrze koučovací techniky | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6020 | Specifika práce v multietnické třídě | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6022 | Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6023 | Výchova nadaných žáků | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6118 | Učíme (se) v kruhu | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6119 | Projekty jako nástroj rozvoje kompetencí k podnikavosti | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6120 | Výchovné situace ve škole: kazuistiky, analýza a interpretace | z | 2 | 2 | - |
24 kreditů |
Cizí jazyk
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVp001 | Vstupní test A2 - AJ | z | 1 | 1 | - |
PdF:JVp011 | Angličtina pro pedagogy - A | z | 2 | 2 | - |
PdF:JVp012 | Angličtina pro pedagogy - B | zk | 3 | 3 | - |
6 kreditů |
Sportovní aktivity
Oborová část (61 kr.)
Povinné předměty (P+PV 55 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:Ze0103 | Reliéf a stavba Země | zk | 4 | 1 | P |
PdF:Ze0108 | Atmosféra a hydrosféra Země | zk | 4 | 2 | P |
PdF:Ze0109 | Terénní cvičení z kartografie | z | 3 | 2 | P |
PdF:Ze0112 | Půda a biota Země | zk | 4 | 3 | P |
PdF:Ze0116 | Geografie výrobní sféry | zk | 4 | 4 | P |
PdF:Ze0118 | Terénní cvičení ze sociální geografie | z | 3 | 4 | P |
PdF:Ze0119 | Terénní cvičení z fyzické geografie | z | 3 | 3 | P |
PdF:Ze0121 | Geografie nevýrobní sféry | zk | 4 | 5 | P |
PdF:Ze0123 | Zahraniční terénní praxe - Evropa | z | 4 | 5 | - |
PdF:Ze0127 | Úvod do studia geografie | z | 2 | 1 | - |
PdF:Ze0128 | Kartografie | zk | 5 | 1 | P |
PdF:Ze0129 | Kartografie a geoinformatika | zk | 5 | 2 | P |
PdF:Ze0130 | Geoinformatika a dálkový průzkum Země | k | 3 | 3 | P |
PdF:Ze0131 | Aplikované metody výzkumu | k | 3 | 4 | - |
PdF:Ze0132 | Geografie obyvatelstva a sídel | zk | 4 | 3 | P |
55 kreditů |
Volitelné předměty (6 kr.)
Studující si z nabídky Masarykovy univerzity volí volitelné předměty v celkové hodnotě 6 kreditů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:Ze0110 | Svět pohledem geografa | z | 3 | 3 | - |
PdF:Ze0133 | Geografie Brna a okolí | z | 3 | 4 | - |
6 kreditů |
Oborové didaktiky (5 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:Ze0122 | Didaktika geografie pro bakalářské studium | zk | 5 | 5 | Z |
5 kreditů |
Praxe (10 kr.)
Pravidla pro výběr: Student vybírá jednu z dvojic předmětů SZ6055+SZ6085 nebo SZ6007+SZ6086, všichni pak povinně plní SZ6008, SZ6011 a SZ6084.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6055 | Asistentská praxe - asistent pedagoga 1 | z | 2 | 3 | - |
PdF:SZ6085 | Asistentská praxe - asistent pedagoga 2 | z | 2 | 4 | - |
PdF:SZ6007 | Asistentská praxe - doučování 1 | z | 2 | 3 | - |
PdF:SZ6086 | Asistentská praxe - doučování 2 | z | 2 | 4 | - |
PdF:SZ6008 | Sebezkušenostní příprava na profesi I | z | 2 | 3 | - |
PdF:SZ6011 | Sebezkušenostní příprava na profesi II | z | 2 | 4 | - |
PdF:SZ6084 | Asistentská praxe - asistent pedagoga 3 | z | 2 | 5 | - |
14 kreditů |
Bakalářská práce (8 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:ZE_BP | Bakalářská práce | z | 2 | 5 | - |
PdF:ZE_BPd | Bakalářská práce - Dokončení | z | 4 | 6 | - |
PdF:ZE_BPp | Bakalářská práce - Projekt | z | 2 | 4 | - |
8 kreditů |