Průchod studijním plánem
PdF NNJ2vk Učitelství německého jazyka pro základní školy
Název anglicky: Lower Secondary School Teacher Training in German Language
navazující kombinovaný vedlejší, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-NJ2 Učitelství německého jazyka pro základní školy
navazující kombinovaný vedlejší, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-NJ2 Učitelství německého jazyka pro základní školy
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahStátní závěrečná zkouška zahrnuje tyto části:
- Německý jazyk a literatura včetně oborové didaktiky
Oborová ústní SZZK prověřuje znalosti ze základních oblastí studia:
Lingvistika
jazyk jako základní komunikační prostředek: základní přístupy k popisu jazyka; význam lingvistiky pro didaktiku cizího jazyka: hlavní teoretické disciplíny, ze kterých didaktika a metodologie výuky jazyka čerpá; jazykové normy; teoretické lingvistické disciplíny, jejich význam pro výuku jazyků a učení se cizím jazykům; základní literatura; sémantika a sémiotika, jejich role v interkulturní komunikaci; pragmatický pohled na jazyk: jazyk jako nástroj konání, příp. manipulace, mluvní akty a jejich realizace; jazyková a pragmatická specifika němčiny, sociolingvistické aspekty němčiny; srovnání s češtinou/slovenštinou; zdroje a nástroje lingvistického výzkumu, moderní výstupy a aplikace pro výuku.
Literatura a kulturní studia
Literárně-kulturní část SZZK se odvíjí od seznamu přečtených textů Tento seznam musí obsahovat minimálně 20 titulů, z toho 5 z literatury pro děti a mládež. Literárně-kulturní část zkoušky se soustředí na jeden text ze seznamu četby předloženého kandidátem a bude spočívat v interpretaci textu a v zasazení textu do kulturního, tematického, resp. žánrového kontextu. Z tohoto důvodu určujeme 8 epoch, z nichž jedna by měla být při zkoušce použita jako primární vztahový rámec interpretovaného textu.
Didaktika
vymezení cílů a obsahů didaktiky cizích jazyků a didaktiky němčiny jako cizího jazyka; příbuzné disciplíny didaktiky cizích jazyků; metodické směry výuky cizích jazyků; plánování, příprava, reflexe, sebereflexe a evaluace vyučovací jednotky; analýza učebnic; techniky a strategie učení cizímu jazyku; aktivizující a motivující výukové metody; využití různých médií ve výuce cizího jazyka; informační technologie a výuka cizích jazyků; nácvik správné výslovnosti; práce se slovní zásobou; zprostředkování gramatiky; práce s textem; nácvik poslechu s porozuměním; nácvik čtení s porozuměním; rozvoj psaného projevu; rozvoj mluveného projevu; didaktika literatury; didaktika reálií, interkulturní učení; výuka němčiny u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; testování a zkoušení; problematika chyby. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíRozpisy témat jsou uveřejněny na: https://is.muni.cz/auth/rozpis/tema?fakulta=1441;obdobi=6343;studium=30293;sorter=vedouci;balik=43712;omezeni=vse_aktualni
Doporučený průchod studijním plánem
Povinné předměty (P+PV 23 kr.)
U předmětů Jazyková cvičení je nutná posloupnost splnění NJ_C101, NJ_C102, NJ_C201. Další průchod je pouze doporučený (viz katalog).
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:NJ_C101 | Jazyková cvičení C1 | z | 2 | 1 | - |
PdF:NJ_C102 | Jazyková cvičení C1+ | z | 2 | 2 | - |
PdF:NJ_C201 | Jazyková cvičení C2 | zk | 4 | 3 | - |
PdF:NJ_G500 | Lingvistické koncepty pro učitele němčiny | zk | 4 | 2 | P |
PdF:NJ_K200 | Kulturní studia pro učitele němčiny | z | 2 | 2 | P |
PdF:NJ_L400 | Literatura pro děti a mládež | zk | 4 | 1 | P |
18 kreditů |
Povinně-volitelné předměty
Z povinně volitelných předmětů je nutno zvolit minimálně 5 kreditů. U předmětů s dvojím ukončením (typicky zápočet nebo kolokvium) je možno získat +2 kr. navíc za vyšší ukončení.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:NJ_G970 | Bilingvismus ve školství | z | 2 | 2 | - |
PdF:NJ_K501 | Autentické materiály ve výuce němčiny | z | 2 | 3 | - |
PdF:NJ_M130 | Jazykové portfolio jako nástroj autonomního učení | z | 2 | 1 | - |
PdF:NJ_M501 | Didaktika mnohojazyčnosti | z | 2 | 3 | - |
PdF:NJ_M610 | Textová kompetence | z | 2 | 2 | - |
10 kreditů |
Oborové didaktiky (10 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:NJ_M001 | Didaktika pro učitele němčiny 1 | k | 3 | 1 | Z |
PdF:NJ_M002 | Didaktika pro učitele němčiny 2 | k | 3 | 2 | Z |
PdF:NJ_M003 | Didaktika pro učitele němčiny 3 | zk | 4 | 3 | Z |
10 kreditů |
Praxe (7 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6050 | Učitelská praxe 1 | z | 2 | 1 | P |
PdF:SZ6056 | Reflexe praxe | z | 1 | 1 | P |
PdF:NJ6005 | Učitelská praxe 2 | z | 2 | 2 | P |
PdF:NJ6006 | Učitelská praxe 3 (kombinované studium) | z | 2 | 3 | P |
7 kreditů |