POL505 Marketing politických kampaní

Fakulta sociálních studií
podzim 2009
Rozsah
1/1/0. 9 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Otto Eibl, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Anna Shavit, Ph.D. (přednášející)
Ing. Lenka Follerová (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Lubomír Kopeček, Ph.D.
Oddělení politologie – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Pospíšilová
Rozvrh
Út 12:00–13:30 U41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Student will critically evaluate and compare campaigning style of various actors. Student will distinguish, analyze and categorize electoral campaigns from the perscpective of a social scientist and consultant. They will discover how to formulate an electoral strategy and explain how to use it.
Osnova
  • 1.Key concepts and models - B. Newman, J. Lees-Marshment,R. Ormrod 2.Political marketing as a tool - how marketing permeated political arena 3. Theory of rational choice and economical concepts in politics (A. Downs, J. Schumpeter, W. Riker concepts). 4. History chapters of political marketing - US, UK, Germany 5. Theory of Electoral Cycles, permanent campaigning 6. Electoral Market Analysis - segmentatin – how to recognize a segment, how to target and positioning 7. Electoral Market Analysis (seminar) Data analysis – application (how to make a sample segment, measuring, analysing etc.), work with GSS data (General Social Survey) 8. Product, Message and Strategy Preparation 9. New media as a tool of political communication Web 2.0, its application and role in the campaign
Literatura
  • SAVIGNY, Heather. The problem of political marketing. New York: Continuum, 2008, 147 s. ISBN 9780826428561. info
  • The SAGE handbook of political advertising. Edited by Lynda Lee Kaid - Christina Holtz-Bacha. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2006, xi, 492. ISBN 1412917956. info
  • Winning elections with political marketing. Edited by Philip Davies - Bruce I. Newman. New York: Haworth Press, 2006, xiii, 239. ISBN 0789033704. info
  • Political marketing : a comparative perspective. Edited by Darren G. Lilleker - Jennifer Lees-Marshment. Manchester: Manchester University Press, 2005, xvii, 230. ISBN 0719068711. info
  • Handbook of political communication research. Edited by Lynda Lee Kaid. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates, 2004, xviii, 541. ISBN 0805837752. URL info
  • The idea of political marketing. Edited by Nicholas J. O'Shaughnessy - Stephan C. M. Henneberg. 1st pub. Westport: Praeger, 2002, xx, 258. ISBN 0275975959. info
  • Handbook of political marketing. Edited by Bruce I. Newman. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 1999, xxiv, 792. ISBN 076191109X. info
  • NEWMAN, Bruce. The marketing of the president : political marketing as campaign strategy. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1994, xvii, 165. ISBN 0803951388. info
Výukové metody
teoretická příprava, přednášky, laboratorní cvičení, diskuse v hodinách
Metody hodnocení
účast na odborném semináři, závěrečná práce (20 normostran), referát, písemná zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.