FSS:POL505 Marketing kampaní - Informace o předmětu
POL505 Marketing politických kampaní
Fakulta sociálních studiípodzim 2011
- Rozsah
- 1/1/0. 9 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Otto Eibl, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Anna Shavit, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Bc. Jana Drdlová (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Lubomír Kopeček, Ph.D.
Oddělení politologie – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Petříková - Rozvrh
- Út 14:00–15:40 U33
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Politologie (program FSS, N-PL)
- Cíle předmětu
- Student will critically evaluate and compare campaigning style of various actors. Student will distinguish, analyze and categorize electoral campaigns from the perscpective of a social scientist and consultant. They will discover how to formulate an electoral strategy and explain how to use it.
- Osnova
- 1.Key concepts and models - B. Newman, J. Lees-Marshment,R. Ormrod 2.Political marketing as a tool - how marketing permeated political arena 3. Theory of rational choice and economical concepts in politics (A. Downs, J. Schumpeter, W. Riker concepts). 4. History chapters of political marketing - US, UK, Germany 5. Theory of Electoral Cycles, permanent campaigning 6. Electoral Market Analysis - segmentatin – how to recognize a segment, how to target and positioning 7. Electoral Market Analysis (seminar) Data analysis – application (how to make a sample segment, measuring, analysing etc.), work with GSS data (General Social Survey) 8. Product, Message and Strategy Preparation 9. New media as a tool of political communication Web 2.0, its application and role in the campaign
- Literatura
- SAVIGNY, Heather. The problem of political marketing. New York: Continuum, 2008, 147 s. ISBN 9780826428561. info
- The SAGE handbook of political advertising. Edited by Lynda Lee Kaid - Christina Holtz-Bacha. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2006, xi, 492. ISBN 1412917956. info
- Winning elections with political marketing. Edited by Philip Davies - Bruce I. Newman. New York: Haworth Press, 2006, xiii, 239. ISBN 0789033704. info
- Political marketing : a comparative perspective. Edited by Darren G. Lilleker - Jennifer Lees-Marshment. Manchester: Manchester University Press, 2005, xvii, 230. ISBN 0719068711. info
- Handbook of political communication research. Edited by Lynda Lee Kaid. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates, 2004, xviii, 541. ISBN 0805837752. URL info
- The idea of political marketing. Edited by Nicholas J. O'Shaughnessy - Stephan C. M. Henneberg. 1st pub. Westport: Praeger, 2002, xx, 258. ISBN 0275975959. info
- Handbook of political marketing. Edited by Bruce I. Newman. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 1999, xxiv, 792. ISBN 076191109X. info
- NEWMAN, Bruce. The marketing of the president : political marketing as campaign strategy. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1994, xvii, 165. ISBN 0803951388. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, přednášky, laboratorní cvičení, diskuse v hodinách
- Metody hodnocení
- 2 position papery (2x 10 bodů), průběžný test (10 bodů), závěrečná písemná zkouška (30 bodů). Pro úspěšné ukončení kurzu je třeba získat 36 bodů.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2011/POL505