POL505 Marketing politických kampaní

Fakulta sociálních studií
podzim 2011
Rozsah
1/1/0. 9 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Otto Eibl, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Anna Shavit, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Bc. Jana Drdlová (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Lubomír Kopeček, Ph.D.
Oddělení politologie – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Petříková
Rozvrh
Út 14:00–15:40 U33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student will critically evaluate and compare campaigning style of various actors. Student will distinguish, analyze and categorize electoral campaigns from the perscpective of a social scientist and consultant. They will discover how to formulate an electoral strategy and explain how to use it.
Osnova
  • 1.Key concepts and models - B. Newman, J. Lees-Marshment,R. Ormrod 2.Political marketing as a tool - how marketing permeated political arena 3. Theory of rational choice and economical concepts in politics (A. Downs, J. Schumpeter, W. Riker concepts). 4. History chapters of political marketing - US, UK, Germany 5. Theory of Electoral Cycles, permanent campaigning 6. Electoral Market Analysis - segmentatin – how to recognize a segment, how to target and positioning 7. Electoral Market Analysis (seminar) Data analysis – application (how to make a sample segment, measuring, analysing etc.), work with GSS data (General Social Survey) 8. Product, Message and Strategy Preparation 9. New media as a tool of political communication Web 2.0, its application and role in the campaign
Literatura
  • SAVIGNY, Heather. The problem of political marketing. New York: Continuum, 2008, 147 s. ISBN 9780826428561. info
  • The SAGE handbook of political advertising. Edited by Lynda Lee Kaid - Christina Holtz-Bacha. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2006, xi, 492. ISBN 1412917956. info
  • Winning elections with political marketing. Edited by Philip Davies - Bruce I. Newman. New York: Haworth Press, 2006, xiii, 239. ISBN 0789033704. info
  • Political marketing : a comparative perspective. Edited by Darren G. Lilleker - Jennifer Lees-Marshment. Manchester: Manchester University Press, 2005, xvii, 230. ISBN 0719068711. info
  • Handbook of political communication research. Edited by Lynda Lee Kaid. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates, 2004, xviii, 541. ISBN 0805837752. URL info
  • The idea of political marketing. Edited by Nicholas J. O'Shaughnessy - Stephan C. M. Henneberg. 1st pub. Westport: Praeger, 2002, xx, 258. ISBN 0275975959. info
  • Handbook of political marketing. Edited by Bruce I. Newman. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 1999, xxiv, 792. ISBN 076191109X. info
  • NEWMAN, Bruce. The marketing of the president : political marketing as campaign strategy. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1994, xvii, 165. ISBN 0803951388. info
Výukové metody
teoretická příprava, přednášky, laboratorní cvičení, diskuse v hodinách
Metody hodnocení
2 position papery (2x 10 bodů), průběžný test (10 bodů), závěrečná písemná zkouška (30 bodů). Pro úspěšné ukončení kurzu je třeba získat 36 bodů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.