MPMP071 Úvod do moderní pedagogiky

Lékařská fakulta
podzim 2012
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 9:20–11:00 F01B1/309
Předpoklady
žádné, jedná se o úvod do pedagogiky jako vědecké disciplíny
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Úvod do moderní pedagogiky je úvodním předmětem ve studiu učitelského minima. Seznamuje studenty s pedagogikou jako vědeckou disciplínou, jejími základními kategoriemi (eduakce, výchova, vzdělávání, cíle, metody, prostředky, podmínky, subjekty edukace, kurikulum atd.), strukturou pedagogických disciplín, metodologií, problémy,které pedagogika řeší. Diskutovány jsou současné trendy v oblasti vzdělávání a školství (RVP, nový školský zákon, integrace aj.). Studenti jsou seznámeni se strukturou českého školského systému a s rozličnými koncepcemi vzdělávání, alternativními směry a trendy ve vývoji vzdělávání a školských systémů v rámci EU. Cílem předmětu je porozumět základním pojmům studované disciplíny a použít informace oboru k rozšíření vlastního náhledu na studovanou problematiku.
Osnova
  • Pedagogika jako vědní disciplína. Předmět pedagogiky (výchova). Struktura pedagogiky (soustava pedagogických disciplín). Význam pedagogiky pro společnost (teoretický a praktický). Výchova, pojetí výchovy (významná sociální činnost, rozvoj základních kvalit osobnosti, příprava jedince pro sociální role, rozvoj v kulturních oblastech - složky výchovy). Obecné rysy výchovy. Etapy výchovy. Možnosti a hranice výchovy. Základní pedagogické kategorie (cíle, obsah, formy, prostředky, podmínky, činitelé, principy, výchova, vyučování, učení). Základy pedagogického výzkumu, výzkumné metody. LITERATURA - literatura základní , tematicky členěná, www-odkazy viz elektronické studijní materiály k předmětu
Literatura
  • JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 2., rozš. vyd. Brno: Paido, 1995, 95 s. ISBN 8085931060. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 3. rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2001, 322 s. ISBN 80-7178-579-2. info
  • POSPÍŠIL, Radek a Kateřina VLČKOVÁ. Úvod do pedagogiky. E-Portál. Brno: MU, 2006, roč. 1, č. 1, s. 1-88. ISSN 1802-128X. E-Portál MU info
Výukové metody
teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů a využitím distančních materiálů v elektronické podobě
Metody hodnocení
písemný test má 15 otázek, k úspěšnému splnění je nutné zodpovědět 12 otázek správně, zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.