PSB_82 Specific learning disabilities, diagnostics and improvement

Faculty of Arts
Spring 1999
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Jarmila Burešová (lecturer), doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Prerequisites (in Czech)
PSA_29 && PSB_05.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Témata: 1. Úvod, seznámení s obsahem semináře, se závažností problematiky SPU 2. Specifické poruchy učení: definice, vymezení pojmů, etiologie, výskyt poruch v populaci 3. Dyslexie - charakteristika poruchy - normální postup osvojování čtení a zvláštnosti u dítěte s dyslexií - některé používané diagnostické metody a práce s nimi (např. reverzní test Edíeldové, Gestalt test Benderové; Matějčkův test obkreslování, zkouška čtení Matějčka a kol., Diagnostika specií. poruch učení J. Nováka) - metody nápravy 4. Dysgrafie - charakteristika poruchy - diagnostika, ukázky písma - metody nápravy (rozvíjení jemné a hrubé motoriky, držení psacího náčiní, uvolňovací cviky, průpravné cviky pro písmena) - zásady pro práci s dysgrafikem, přístup rodiny a školy - kazuistiky 5. Dysortografie - charateristika poruchy - diagnostika: některé používané metodu a práce s nimi (např: zkoušky sluchové analýzy a syntézy, sluchové diferenciace, rytmu, diagnostické diktáty, přepisy, rozbor školních a domácích písemných prací - vzájemný vztah motorické a pravopisné stránky psaní - nápravné metody a jejich použití - kazuistiky 6. Dyskalkulie - charakteristika poruchy - vývoj matem. schopností u dětí - diagnostika: některé používané metody a práce s nimi (např. Rey -Osrerreithova figura, číselný trojúhelník, Koščova Kalkulie III, Novákův soubor Vyšetření matem. schopností u dětí - nápravné metody: kazuistiky 7. Práce s dětmi se specifickými poruchami učení na školách, výchovné přístupy, prognóza. 8. Diskuze k problematice.
Literature
  • Novák, J., Kumorovitzová, M.: Nauč mě počítat. Augusta, Litomyšl, 1994
  • Tymichová, H.: Nauč mě číst a psát. SPN, Praha, 1985
  • Poruchy učení. Edited by Olga Zelinková. 3. vyd. Praha: Portál, 1998, 196 s. ISBN 80-7178-242-4. info
  • NOVÁK, Josef. Dyskalkulie :specifické poruchy počítání; metodika rozvíjení početních dovedností se souborem pracovních listů. Vyd. 1. Litomyšl: Augusta, 1997, 111 s. +. ISBN 80-86048-03-9. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 310 s. ISBN 80-7178-135-5. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení [Matějček, 1995]. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany: H & H, 1995, 270 s. ISBN 80-85787-27-X. info
  • BALŠÍKOVÁ, Olga and Jiří DAN. Náprava čtení a psaní. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 41 s. ISBN 8004250793. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
  • LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991, 284 s. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 1998, Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Autumn 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Autumn 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010.
  • Enrolment Statistics (Spring 1999, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring1999/PSB_82