FF:VIKBB09 Základy marketingu - Informace o předmětu
VIKBB09 Základy marketingu
Filozofická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ing. Zdeněk Kadlec, Dr.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Dušová - Rozvrh
- Čt 15:00–16:35 C128
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50 - Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurs klade důraz na vystihnutí specifik marketingu veřejného, resp. neziskového sektoru, kam patří oblast knihovnictví a veřejných informačních služeb. Pozornost se kromě analýzy jednotlivých marketingových kroků, které se doporučují při práci ve veřejném, resp. neziskovém sektoru, věnuje také aktuálnímu "marketing - managementu" v pojetí Fribourské koly managementu pro neziskové organizace, který je předmětem studií na partnerské univerzitě ve Svýcarsku. Dále budou posluchači krátce seznámeni s teorií i praxí komunikace, PR, reklamy, public affairs, fundraisingu (získávání peněz pro neziskové organice) a new public managementu, zabývajícího se aktuálními trendy efektivního řízení veřejné správy. Pozadavky ke zkousce: obhajoba závěrečné práce - projektu marketingové studie.
- Osnova
- P 1 21/2 Zahájení výuky základní informace o obsahu předmětu a průběhu jeho výuky. Základní a doporučená literatura. Předpoklady pro udělení zkoušky projekt marketingové studie. Základy marketingu, historie marketingu, obsah marketingu, orientace marketingu, Marketingový mix v ziskovém marketingu produkt, price, place, promotion a jejich charakteristika. P 2 28/2 Specifika marketingu veřejného (neziskového) sektoru. Marketingový postup pro neziskové organizace a jeho jednotlivé kroky. Dva přístupy k marketingovému mixu neziskových organizací (americký a švýcarský). SWOT-analýza. P 3 7/3 Cíle organizace jako základ marketingu. Charakter produktu a jeho realizace. Proč je marketing nehmotného produktu složitější. Životní cyklus produktu (podle Kotlera). Positioning a Repositioning. P 4 14/3 Komunikace v marketingu interní, externí a interaktivní marketing. Informační šumy a marketing. Veřejnost a veřejné mínění. Veřejné mínění a komunikace jako východisko úspěšných PR. Prostředky práce s veřejností. Zvláštní prostředky komunikace. P 5 21/3 Public Relation a jejich okolí. Hlavní cíle v práci s veřejností. Postavení organizace na veřejnosti. Public Relations a reklama. Perspektivy Public Relations ve veřejném sektoru. Public affairs nová reklamní strategie. Zavedení systematické práce s veřejností. Kampaně v Public Relations analýza, tvorba projektu, realizace kampaní, plán komunikace a komunikačních prostředků. P 6 28/3 VELIKONOČNÍ PONDĚLÍ P 7 4/4 Přednáška hosta Marketing a komunikace České zemědělské a potravinářské inspekce (RNDr. Daniela Kolejková, CSc. tisková mluvčí ČZPI) P 8 11/4 Nástroj marketingové komunikace Reklama: Druhy reklamy. Stadia tvorby reklamní kampaně. Kreativní strategie. Mediální plánování. Psychologie reklamy. P 9 18/4 Nástroje marketingové komunikace - Sponzorství: Sponzorství versus dárcovství. Trendy ve sponzorství. Plánování sponzorství. Typy sponzorství. P10 25/4 Fundraising získávání prostředků pro činnost neziskových organizací. Hlavní druhy příjmů. Dary jako zdroj příjmů. Veřejné sbírky. Komunikace s individuálními sponzory. Členské příspěvky. Vlastní podnikatelská činnost. Důvody a motivy dárcovství. Metody fundraisingu. P 11 2/5 Strategické plánování jeho podstata, přínosy, obavy a omezení. Příprava procesu. Možné analýzy. Tvorba strategie. Naplňování strategie. P 12 9/5 Marketing-management v NNO pojetí Fribourské školy marketing-managementu pro NNO. Podstata a struktura. Zapojení marketingu do řízení NNO. Marketingový koncept. Operativní marketingové plánování. New Public Management alternativní řízení institucí veřejného sektoru. Trendy, prostředky a cíle New Public Managementu. P 13 16/5 Obhajoba seminárních prací.
- Literatura
- PELSMACKER, Patrick de. Marketingová komunikace. Translated by Vlasta Šafaříková. Praha: Grada, 2003, 581 s. ISBN 8024702541. info
- Marketing management. Edited by Philip Kotler. 10. rozšířené vyd. Praha: Grada, 2001, 719 s. ISBN 8024700166. info
- JANEČKOVÁ, Lidmila a Miroslava VAŠTÍKOVÁ. Marketing služeb. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 179 s. ISBN 8071699950. info
- SMITH, P. R. Moderní marketing. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2000, xxiv, 518. ISBN 8072262521. info
- HANNAGAN, Tim J. Marketing pro neziskový sektor. Translated by Jana Novotná. Vyd. 1. Praha: Management Press, 1996, 205 s. ISBN 80-85943-07-7. info
- Metody hodnocení
- obhajoba závěrečné práce - projektu marketingové studie.
- Informace učitele
- http://www.is.muni.cz
Powepointove prezentace k přednáškám naleznete na ISu, ve Studijních materialech k prislusnemu predmetu. - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2008/VIKBB09