Z0012 Vedení geografické výuky

Přírodovědecká fakulta
jaro 2002
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Alois Hynek, CSc. (přednášející)
Garance
RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Alois Hynek, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Z0012/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Z0012/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Předpoklady
Z7011 Geografické kurikulum
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Geograf-pedagog je připravován především pro výuku geografie na středních školách, ale základním typem školy, na níž vede výuku geografie je víceleté gymnázium. Zvláštní pozornost je věnována obchodním akademiím a odborným školám s výukou geografie (cestovní ruch, ekologie/životní prostředí aj.) Výuka navazuje na profilovou přípravu v geografických disciplinách a předchází praktické výuce na školách ? pedagogické praxi.
Osnova
  • 1. Výuka a učení v geografickém vzdělávání, cíle geografického vzdělávání 2. Vybavení, pomůcky, školní kabinet a učebna 3. Využívání masmédií, Internetu a jiných informačních zdrojů, jejich kritická interpretace 4. Strategie vedení výuky, styl, řešení problémových situací 5. Plánování vyučovací hodiny, obsah a postupy 6. Hodnocení žáků, prověřování znalostí a dovedností, standardní testy, maturita 7. Role kartografie v geografickém vzdělávání, školní mapy a atlasy, mapování 8. Aktivizace žáků, důraz na učení, participace 9. Projektová výuka/učení, terénní práce, sociální interview 10. Skupinové učení, debaty, besedy, kroužky 11. Sebekritická reflexe vedení výuky, plánování, inovace, personální rozvoj 12. Mezinárodní charta geografického vzdělávání, učební osnovy 13. Svět v pohybu a proměny geografie
Informace učitele

Výstupní znalosti, dovednosti a způsobilost:

Znalost geografie současného světa, Evropy, České republiky, místního regionu především na typologické úrovni s respektem k proměnám, globalizaci, konfliktům, ale také k možnostem, jež nabízí např. idea trvalé udržitelnosti. Profesní kvality pro vedení výuky, výchovy založené na psychologii učení, hodnotách demokratické společnosti, pedagog jako manažer. Sebevzdělávání, kontakt s inovacemi ve vzdělávání, překonávání encyklopedičnosti ve výuce, praktická geografie pro občana.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2001, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.