PřF:Z0012 Vedení geografické výuky - Informace o předmětu
Z0012 Vedení geografické výuky
Přírodovědecká fakultajaro 2004
- Rozsah
- 1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. RNDr. Alois Hynek, CSc. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Alois Hynek, CSc. - Rozvrh
- St 13:00–13:50 Z2
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- Z7011 Geografické kurikulum
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, M-GR)
- Učitelství zeměpisu pro střední školy (program PřF, M-SS)
- Cíle předmětu
- Geograf-pedagog je připravován především pro výuku geografie na středních školách, ale základním typem školy, na níž vede výuku geografie je víceleté gymnázium. Zvláštní pozornost je věnována obchodním akademiím a odborným školám s výukou geografie (cestovní ruch, ekologie/životní prostředí aj.) Výuka navazuje na profilovou přípravu v geografických disciplinách a předchází praktické výuce na školách ? pedagogické praxi.
- Osnova
- 1. Výuka a učení v geografickém vzdělávání, cíle geografického vzdělávání 2. Vybavení, pomůcky, školní kabinet a učebna 3. Využívání masmédií, Internetu a jiných informačních zdrojů, jejich kritická interpretace 4. Strategie vedení výuky, styl, řešení problémových situací 5. Plánování vyučovací hodiny, obsah a postupy 6. Hodnocení žáků, prověřování znalostí a dovedností, standardní testy, maturita 7. Role kartografie v geografickém vzdělávání, školní mapy a atlasy, mapování 8. Aktivizace žáků, důraz na učení, participace 9. Projektová výuka/učení, terénní práce, sociální interview 10. Skupinové učení, debaty, besedy, kroužky 11. Sebekritická reflexe vedení výuky, plánování, inovace, personální rozvoj 12. Mezinárodní charta geografického vzdělávání, učební osnovy 13. Svět v pohybu a proměny geografie
- Informace učitele
Výstupní znalosti, dovednosti a způsobilost: Znalost geografie současného světa, Evropy, České republiky, místního regionu především na typologické úrovni s respektem k proměnám, globalizaci, konfliktům, ale také k možnostem, jež nabízí např. idea trvalé udržitelnosti. Profesní kvality pro vedení výuky, výchovy založené na psychologii učení, hodnotách demokratické společnosti, pedagog jako manažer. Sebevzdělávání, kontakt s inovacemi ve vzdělávání, překonávání encyklopedičnosti ve výuce, praktická geografie pro občana.- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2004, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2004/Z0012