Z0012 Vedení geografické výuky

Přírodovědecká fakulta
jaro 2012 - akreditace

Údaje z období jaro 2012 - akreditace se nezveřejňují

Rozsah
1/2/0. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Alois Hynek, CSc. (přednášející)
RNDr. Vladimír Herber, CSc. (cvičící)
Garance
RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Alois Hynek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Předpoklady
Z7011 Geografické kurikulum
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je příprava studentů na profesní dráhu učitele zeměpisu na střední škole, popř. i na víceletém gymnáziu. Na konci kurzu je Student schopen použít tradiční i nové vyučovací metody a formy v geografickém vzdělávání.
Výstupní znalosti, dovednosti a způsobilost:

Znalost geografie současného světa, Evropy, České republiky, místního regionu především na typologické úrovni s respektem k proměnám, globalizaci, konfliktům, ale také k možnostem, jež nabízí např. idea trvalé udržitelnosti.
Profesní kvality pro vedení výuky, výchovy založené na psychologii učení, hodnotách demokratické společnosti, pedagog jako manažer. Sebevzdělávání, kontakt s inovacemi ve vzdělávání, překonávání encyklopedičnosti ve výuce, praktická geografie pro občana.
Osnova
  • 1. Výuka a učení v geografickém vzdělávání, cíle geografického vzdělávání
  • 2. Vybavení, pomůcky, školní kabinet a učebna
  • 3. Využívání masmédií, Internetu a jiných informačních zdrojů, jejich kritická interpretace
  • 4. Strategie vedení výuky, styl, řešení problémových situací
  • 5. Plánování vyučovací hodiny, obsah a postupy
  • 6. Hodnocení žáků, prověřování znalostí a dovedností, standardní testy, maturita
  • 7. Role kartografie v geografickém vzdělávání, školní mapy a atlasy, mapování
  • 8. Aktivizace žáků, důraz na učení, participace
  • 9. Projektová výuka/učení, terénní práce, sociální interview
  • 10. Skupinové učení, debaty, besedy, kroužky
  • 11. Sebekritická reflexe vedení výuky, plánování, inovace, personální rozvoj
  • 12. Mezinárodní charta geografického vzdělávání, učební osnovy
  • 13. Svět v pohybu a proměny geografie
Literatura
  • LAMBERT, David a David BALDERSTONE. Learning to teach geography in the secondary school : a companion to school experience. 2nd ed. New York, N.Y.: Routledge, 2010, xxiii, 455. ISBN 9780415437868. info
  • Aspects of teaching secondary geography : prespectives on practice. Edited by Maggie Smith. 1st pub. London: RoutledgeFalmer, 2002, ixx, 361. ISBN 0415260868. info
  • Teaching geography in secondary schools : a reader. Edited by Maggie Smith. 1st publ. London: RoutledgeFalmer, 2002, xx, 330 s. ISBN 0-415-26079-5. info
  • http://www.hawaii.edu/hga/Standard/Standard.html
  • VALENTA, Václav a Vladimír HERBER. Maturita ze zeměpisu :otázky a testy k přípravě na maturitu a přijímací zkoušky na VŠ. 2. upr. a rozš. vyd. Praha: Česká geografická společnost, 2004, 127 s. ISBN 80-86034-57-7. info
  • KÜHNLOVÁ, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha: Karolinum, 1999, 145 s. ISBN 8071849952. info
  • KÜHNLOVÁ, Hana. Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 55 s. ISBN 8071843768. info
  • Plans for revision of the 1992, CGE Charter on Geographical Education, http://igu-cge.tamu.edu/cgecharter2005.pdf
Výukové metody
Bloomova (Krathwohl+Anderson)taxonomie vzdělávacích cílů dovednosti: organizace vyučovací hodiny, výukový plán předmětu - kurikulum, uplatnění adekvátních metod hodnocení žáků, důraz na učení, schopnost učit se, využívání pomůcek, médií, průběžné rozvíjení a hodnocení předmětu. Znalosti a dovednosti vývoje geografie (pojmy, témata, postoje, dovednosti), společenské souvislosti vzdělávání/výchovy, potřeb žáků, jejich zájmů, očekávání a práv, proces učení - kognitivní, afektivní a psychomotorické aspekty. Školní vzdělávací plán.
Metody hodnocení
kolokvium hodnotí 12 příprav na vyučovací hodinu geografie a 6 mikrovýstupů
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.