PřF:Z0012 Vedení geografické výuky - Informace o předmětu
Z0012 Vedení geografické výuky
Přírodovědecká fakultajaro 2011
- Rozsah
- 1/2/0. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. RNDr. Alois Hynek, CSc. (přednášející)
RNDr. Vladimír Herber, CSc. (cvičící) - Garance
- RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Alois Hynek, CSc. - Rozvrh
- Pá 12:00–12:50 Z2,01032
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- Z7011 Geografické kurikulum
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, M-GR)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-GK)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je příprava studentů na profesní dráhu učitele zeměpisu na střední škole, popř. i na víceletém gymnáziu.
Na konci kurzu je Student schopen použít tradiční i nové vyučovací metody a formy v geografickém vzdělávání.
Výstupní znalosti, dovednosti a způsobilost: Znalost geografie současného světa, Evropy, České republiky, místního regionu především na typologické úrovni s respektem k proměnám, globalizaci, konfliktům, ale také k možnostem, jež nabízí např. idea trvalé udržitelnosti.
Profesní kvality pro vedení výuky, výchovy založené na psychologii učení, hodnotách demokratické společnosti, pedagog jako manažer. Sebevzdělávání, kontakt s inovacemi ve vzdělávání, překonávání encyklopedičnosti ve výuce, praktická geografie pro občana. - Osnova
- 1. Výuka a učení v geografickém vzdělávání, cíle geografického vzdělávání
- 2. Vybavení, pomůcky, školní kabinet a učebna
- 3. Využívání masmédií, Internetu a jiných informačních zdrojů, jejich kritická interpretace
- 4. Strategie vedení výuky, styl, řešení problémových situací
- 5. Plánování vyučovací hodiny, obsah a postupy
- 6. Hodnocení žáků, prověřování znalostí a dovedností, standardní testy, maturita
- 7. Role kartografie v geografickém vzdělávání, školní mapy a atlasy, mapování
- 8. Aktivizace žáků, důraz na učení, participace
- 9. Projektová výuka/učení, terénní práce, sociální interview
- 10. Skupinové učení, debaty, besedy, kroužky
- 11. Sebekritická reflexe vedení výuky, plánování, inovace, personální rozvoj
- 12. Mezinárodní charta geografického vzdělávání, učební osnovy
- 13. Svět v pohybu a proměny geografie
- Literatura
- LAMBERT, David a David BALDERSTONE. Learning to teach geography in the secondary school : a companion to school experience. 2nd ed. New York, N.Y.: Routledge, 2010, xxiii, 455. ISBN 9780415437868. info
- Aspects of teaching secondary geography : prespectives on practice. Edited by Maggie Smith. 1st pub. London: RoutledgeFalmer, 2002, ixx, 361. ISBN 0415260868. info
- Teaching geography in secondary schools : a reader. Edited by Maggie Smith. 1st publ. London: RoutledgeFalmer, 2002, xx, 330 s. ISBN 0-415-26079-5. info
- http://www.hawaii.edu/hga/Standard/Standard.html
- VALENTA, Václav a Vladimír HERBER. Maturita ze zeměpisu :otázky a testy k přípravě na maturitu a přijímací zkoušky na VŠ. 2. upr. a rozš. vyd. Praha: Česká geografická společnost, 2004, 127 s. ISBN 80-86034-57-7. info
- KÜHNLOVÁ, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha: Karolinum, 1999, 145 s. ISBN 8071849952. info
- KÜHNLOVÁ, Hana. Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 55 s. ISBN 8071843768. info
- Plans for revision of the 1992, CGE Charter on Geographical Education, http://igu-cge.tamu.edu/cgecharter2005.pdf
- Výukové metody
- Bloomova (Krathwohl+Anderson)taxonomie vzdělávacích cílů dovednosti: organizace vyučovací hodiny, výukový plán předmětu - kurikulum, uplatnění adekvátních metod hodnocení žáků, důraz na učení, schopnost učit se, využívání pomůcek, médií, průběžné rozvíjení a hodnocení předmětu. Znalosti a dovednosti vývoje geografie (pojmy, témata, postoje, dovednosti), společenské souvislosti vzdělávání/výchovy, potřeb žáků, jejich zájmů, očekávání a práv, proces učení - kognitivní, afektivní a psychomotorické aspekty. Školní vzdělávací plán.
- Metody hodnocení
- kolokvium hodnotí 12 příprav na vyučovací hodinu geografie a 6 mikrovýstupů
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2011/Z0012