PdF BSPZPck Speciální pedagogika
Název anglicky: Special Education
bakalářský kombinovaný jednooborový, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: PdF B-SPZP Speciální pedagogika

Informace o studiu

  • Součásti SZZ a jejich obsah
    Povinný předmět
    Pedagogika a psychologie
    Inkluzivní speciální pedagogika (test)
    Obhajoba bakalářské práce

    Povinně volitelný předmět ze skupiny A (jeden)
    Logopedie
    Psychopedie

    Povinně volitelný předmět ze skupiny B (jeden)
    Surdopedie
    Somatopedie
    Oftalmopedie
    Etopedie

    Pozn. Pro studium specializace logopedie – srudopedie v navazujícím magisterském studiu Speciální pedagogika je povinný výběr předmětu ze skupiny A logopedie a ze skupiny B surdopedie. Pokud student volí ze skupiny A předmět psychopedie, předmět ze skupiny B volí podle svého zájmu a se zřetelem na volbu specializace v navazujícím magisterském studiu.

    SZZ je tematickými okruhy zaměřena na získání přehledu a základních poznatků o problematice inkluzivní a speciální pedagogiky a z patopsychologie. Dále je zaměřena na následující kompetence studentů ovládat pomocné edukační, výchovné a práce, mít komunikační vědomosti a dovednosti, umět aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově dětí se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na děti s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením na pozici asistenta pedagoga (logopedického asistenta).

    Obsah tematických okruhů navazuje na níže uvedené studijní předměty
    Obor: Logopedie 1, 2
    Obor: Psychopedie 1,2
    Obor: Surdopedie 1, 2
    Obor: Etopedie 1, 2
    Obor: Somatopedie 1, 2
    Obor: Oftalmopedie 1, 2
    Metodika logopedické intervence u dětí s narušeným vývojem řeči
    Komunikace osob se sluchovým postižením
    Aplikace metod sociální práce
    Rehabilitace osob se zdravotním postižením 1, 2, 3

    Bakalářská státní zkouška (Pedagogicko-psychologický základ) se koná formou písemného testu s 50 položkami s výběrem jedné správné odpovědi. Na test je k dispozici 60 minut. Testové položky jsou v rozsahu odpovídajícímu kreditové zátěži předmětů: úvod do pedagogiky a psychologie, teorie a metodika výchovy, pedagogická komunikace, výzkum v pedagogické praxi, speciální a inkluzivní pedagogika, základy pedagogické diagnostiky, vývojová a sociální psychologie, asistentská praxe. U každého předmětu jsou stanoveny tematické okruhy s odpovídající literaturou ke studiu. Podrobný přehled tematických okruhů je zveřejněn na stránkách katedry pedagogiky.
  • Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
    Návrh témat kvalifikačních <br/>Analýza komunikační schopnosti dítěte předškolního věku s narušeným vývojem řeči<br/>Analýza speciálních potřeb u žáků se sluchovým postižením<br/>Simulace komunikační schopnosti u žáka se sluchovým postižením<br/>Význam sluchové výchovy pro děti s těžkým sluchovým postižením a pro jejich rodiny<br/>Stimulace komunikační schopnosti u dětí s opožděným vývojem řeči se zřetelem k obsahové složce řeči.<br/>Podpora učitelů dítěte s ADHD<br/>Podpora, posilování, provázení dítěte externalizovanou poruchou chování se zaměřením na rodinu, školu, vrstevníky<br/>Inkluzivní škola<br/>Rizika/problémy/porucha chování v různých formách a projevech v kontextu výuky a učení<br/>Využití programu SymWriter pro rozvoj slovní zásoby dětí se specificky narušeným vývojem řeči<br/><br/>Témata obhájených prací<br/>Environmentální vzdělávání žáka s mentálním postižením <<a href="https://is.muni.cz/th/358105/pedf_b" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/th/358105/pedf_b</a>><br/>Inkluzivní škola pro efektivní vzdělávání všech dětí v hlavním vzdělávacím proudu <<a href="https://is.muni.cz/th/56539/pedf_b_b1/BP_Inkluze_E.V.Maxova_3_.pdf" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/th/56539/pedf_b_b1/BP_Inkluze_E.V.Maxova_3_.pdf</a>><br/>Komunikační dovednosti dítěte s kochleárním implantátem <<a href="http://is.muni.cz/th/345020/pedf_b/" target="_blank" class="okno">http://is.muni.cz/th/345020/pedf_b/</a>><br/>Komunikativní kompetence u žáků 1. stupně běžné základní školy z hlediska pragmatické jazykové roviny <<a href="http://is.muni.cz/th/382445/pedf_b/%3Cbr/" target="_blank" class="okno">http://is.muni.cz/th/382445/pedf_b/<br/</a>>Možnosti uplatnění etopedie na dětském oddělení psychiatrické léčebny <<a href="https://is.muni.cz/auth/th/362303/pedf_b/" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/auth/th/362303/pedf_b/</a>><br/>Problematika agresivity a šikany na základní škole <<a href="https://is.muni.cz/th/350916/pedf_b/Bakalarska_prace.pdf" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/th/350916/pedf_b/Bakalarska_prace.pdf</a>><br/>Rozvoj komunikační schopnosti u osob s mozkovou obrnou <<a href="https://is.muni.cz/th/407486/pedf_b/Bakalaska_prace_Andrea_Hladikova_pqdidaxi.pdf" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/th/407486/pedf_b/Bakalaska_prace_Andrea_Hladikova_pqdidaxi.pdf</a>><br/>Rozvoj komunikačních schopností žáků s mentálním postižením s využitím systémů AAK <a href="http://is.muni.cz/th/392005/pedf_b/" target="_blank" class="okno">http://is.muni.cz/th/392005/pedf_b/</a><br/>Rozvoj slovní zásoby u dětí se sluchovým postižením pomocí her a cvičení <<a href="https://is.muni.cz/th/389088/pedf_b/Bakalarska_prace_ev6n7.pdf" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/th/389088/pedf_b/Bakalarska_prace_ev6n7.pdf</a>><br/>Šikana v souvislostech morální kognice <<a href="https://is.muni.cz/auth/th/362439/pedf_b/" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/auth/th/362439/pedf_b/</a>><br/>Třídní klima v městských a malotřídních školách <<a href="https://is.muni.cz/th/391970/pedf_b/" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/th/391970/pedf_b/</a>><br/>Uplatnění dospělé ženy s mentálním postižením na trhu práce <<a href="https://is.muni.cz/th/406861/pedf_b/" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/th/406861/pedf_b/</a>><br/>Vliv dramatické výchovy na psychickou a emoční stránku dětí v riziku poruch chování <<a href="https://is.muni.cz/auth/th/371530/pedf_b/" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/auth/th/371530/pedf_b/</a>><br/>Volnočasové aktivity osob s mentálním postižením <<a href="https://is.muni.cz/auth/th/407019/" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/auth/th/407019/</a>><br/>Využití osobnostní a sociální výchovy jako prevence poruch chování na základní škole <<a href="https://is.muni.cz/th/361430/pedf_b/" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/th/361430/pedf_b/</a>><br/>Vývoj kresebného projevu u dítěte s PAS <<a href="https://is.muni.cz/th/385421/pedf_b/Bakalarska_prace.pdf" target="_blank" class="okno">https://is.muni.cz/th/385421/pedf_b/Bakalarska_prace.pdf</a>><br/><br/>Obhájené práce jsou uloženy v archivu závěrečných prací včetně posudků is.muni.cz

Doporučený průchod studijním plánem

Pedagogicko-psychologická propedeutika (35 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP3000Základy zdravotních nauk P. Kachlíkk 1/0/0 1 blok pro kombinované studium.2 1-
PdF:SP3001Sociologie pro speciální pedagogy L. Slepičkovák 0/1/0 1 blok pro kombinované studium.2 1-
PdF:SP3007Metodologie speciálněpedagogického výzkumu 1 K. Pančochak 2/0/0 2 bloky pro kombinované studium.3 2Z
PdF:SP3099Inkluzivní speciální pedagogika L. Gajzlerovázk 0/1/0 1 blok pro kombinované studium.3 5P
PdF:SZ6026Úvod do pedagogiky a psychologie J. Bradovázk 0/0/.7 8 hodin.6 1-
PdF:SZ6028Vývojová psychologie T. Kohoutekk 0/0/.5 6 hodin.3 2-
PdF:SZ6029Teorie a metodika výchovy J. Němeczk 0/0/.5 6 hodin.4 2Z
PdF:SZ6034Sociální psychologie J. Krásak 0/0/.5 6 hodin.3 4-
PdF:SZ6038Pedagogická komunikace L. Škarkovák 0/0/.5 6 hodin.3 5-
29 kreditů

Cizí jazyk

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:JVk001Vstupní test A2 - AJk R. Heroutz 0/0/0 Úvodní konzultace na začátku semestru, dále samostudium.1 1-
PdF:JVk013Angličtina pro speciální pedagogy I R. Heroutzk 0/0/1.3 15 hodin.5 2-
6 kreditů

Speciálněpedagogický základ (P+PV 78 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP3003Specifické poruchy učení – základy oboru I. Jůzovázk 0/3/0 3 bloky pro kombinované studium.4 2-
PdF:SP3009Patopsychologie 1 V. Vojtovázk 2/0/0 2 bloky pro kombinované studium.4 2P
PdF:SP3010Logopedie – základy oboru V. Vojtovázk 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.4 1-
PdF:SP3020Oftalmopedie – základy oboru P. Röderovázk 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.4 1-
PdF:SP3030Etopedie – základy oboru K. Červenkazk 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.4 2-
PdF:SP3040Psychopedie – základy oboru B. Bazalovázk 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.4 1-
PdF:SP3050Sociální práce L. Slepičkovák 1/0/0 1 blok pro kombinované studium.2 4-
PdF:SP3066Speciálně pedagogická diagnostika B. Bazalovák 0/2/03 3-
PdF:SP3070Surdopedie – základy oboru M. Štibrányiovázk 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.4 1-
PdF:SP3080Somatopedie – základy oboru I. Fialovázk 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.4 2-
PdF:SP3600Žák se speciálními vzdělávacími potřebami P. Pitnerováz 0/1/0 1 blok pro kombinované studium.2 1-
PdF:SP3699Inkluzivní vzdělávání I. Fialovák 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.2 6Z
PdF:SP3999Internacionalizace oboru speciální pedagogika V. Vojtováz 0/0/0- 3-
41 kreditů

Skupina A

Student si zvolí předměty logopedie (sekce A1) nebo psychopedie (sekce A2).

Pozn. Studenti, kteří si v navazujícím magisterském studiu Speciální pedagogiky zvolí specializaci logopedie – surdopedie je povinný výběr předmětů ze skupiny A (sekce A1 - Logopedie) a předměty ze skupiny B (sekce B1 - Surdopedie). Pokud student volí ze skupiny A předměty psychopedie (sekce A2), předměty ze skupiny B volí podle svého zájmu a se zřetelem na budoucí volbu specializace v navazujícím magisterském studiu (sekce B2, B3 nebo B4).

Sekce A1 - Logopedie
Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP3911Obor: Logopedie 1 I. Bytešníkovázk 0/3/0 3 bloky pro kombinované studium.5 2P
PdF:SP3912Obor: Logopedie 2 I. Bytešníkovázk 0/3/0 3 bloky pro kombinované studium.5 4P
10 kreditů
Sekce A2 - Psychopedie
Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP3941Obor: Psychopedie 1 B. Bazalovázk 0/3/0 3 bloky pro kombinované studium.5 2P
PdF:SP3942Obor: Psychopedie 2 B. Bazalovázk 0/3/0 3 bloky pro kombinované studium.5 4P
10 kreditů

Skupina B

Student si zvolí předměty jedné ze 4 nabízených sekcí (B1, B2, B3, B4) skupiny B.

Pozn. Studenti, kteří si v navazujícím magisterském studiu Speciální pedagogiky zvolí specializaci logopedie – surdopedie je povinný výběr předmětů ze skupiny A (sekce A1 - Logopedie) a předměty ze skupiny B (sekce B1 - Surdopedie). Pokud student volí ze skupiny A předměty psychopedie (sekce A2), předměty ze skupiny B volí podle svého zájmu a se zřetelem na budoucí volbu specializace v navazujícím magisterském studiu (sekce B2, B3 nebo B4).

Sekce B1 - Surdopedie
Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP3913Metodika logopedické intervence u dětí s narušeným vývojem řeči I. Bytešníkovázk 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.4 5P
PdF:SP3971Obor: Surdopedie 1 L. Vrbecká Doležalovázk 0/3/0 3 bloky pro kombinované studium.5 3P
PdF:SP3972Obor: Surdopedie 2 R. Horákovázk 0/3/0 3 bloky pro kombinované studium.5 4P
PdF:SP3973Komunikace osob se sluchovým postižením L. Vrbecká Doležalovázk 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.4 5P
18 kreditů
Sekce B2 - Etopedie
Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP3900Aplikace metod sociální práce K. Pančochazk 0/4/0 4 bloky pro kombinované studium.8 5P
PdF:SP3931Obor: Etopedie 1 K. Červenkazk 0/3/0 3 bloky pro kombinované studium.5 3P
PdF:SP3932Obor: Etopedie 2 K. Červenkazk 0/3/0 3 bloky pro kombinované studium.5 4P
18 kreditů
Sekce B3 - Somatopedie
Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP3081Obor: Somatopedie 1 D. Zámečníkovázk 0/3/0 3 bloky pro kombinované studium.5 3P
PdF:SP3082Obor: Somatopedie 2 D. Zámečníkovázk 0/3/0 3 bloky pro kombinované studium.5 4P
PdF:SP3900Aplikace metod sociální práce K. Pančochazk 0/4/0 4 bloky pro kombinované studium.8 5P
18 kreditů
Sekce B4 - Oftalmopedie
Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP3900Aplikace metod sociální práce K. Pančochazk 0/4/0 4 bloky pro kombinované studium.8 5P
PdF:SP3921Obor: Oftalmopedie 1 P. Röderovázk 0/3/0 3 bloky pro kombinované studium.5 3P
PdF:SP3922Obor: Oftalmopedie 2 P. Röderovázk 0/3/0 3 bloky pro kombinované studium.5 4P
18 kreditů

Povinně volitelné předměty

Studující si ve 2., 3. a 4. semestru volí vždy jeden z nabízených předmětů.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP3919Komunikační schopnost v kontextu speciálních vzdělávacích potřeb V. Vojtovák 0/1/0 1 blok pro kombinované studium.3 2-
PdF:SP3929Dílčí funkce V. Vojtovák 0/1/0 1 blok pro kombinované studium.3 4-
PdF:SP3939Agrese a šikana V. Vojtovák 0/1/0 1 blok pro kombinované studium.3 2-
PdF:SP3949Downův syndrom B. Bazalovák 0/1/0 1 blok pro kombinované studium.3 3-
PdF:SP3959Poruchy autistického spektra – základy oboru B. Bazalovák 0/1/0 1 blok pro kombinované studium.3 4-
PdF:SP3969ICT ve speciální pedagogice P. Pitnerovák 0/1/0 1 blok pro kombinované studium.3 3-
18 kreditů

Medicínská propedeutika (15 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP3002Oftalmologie M. Vrubelzk 1/0/0 1 blok pro kombinované studium.3 3-
PdF:SP3004Neurologie P. Kachlíkzk 1/0/0 1 blok pro kombinované studium.3 3P
PdF:SP3005Pediatrie P. Kachlíkzk 1/0/0 1 blok pro kombinované studium.3 3-
PdF:SP3006Psychiatrie P. Kachlíkk 1/0/0 1 blok pro kombinované studium.3 3P
PdF:SP3017ORL – Foniatrie P. Kachlíkzk 1/0/0 1 blok pro kombinované studium.3 4P
15 kreditů

Praxe (34 kr.)

praxe pro studenty oboru Lo + Su

Uvedené předměty praxe volí studenti zaměření Logopedie + Surdopedie

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP3810Odborná praxe průběžná – L, S V. Vojtováz 0/0/14 3-
PdF:SP3811Odborná praxe souvislá 1 – L, S V. Vojtováz 0/0/0 4 týdny.10 4-
PdF:SP3812Odborná praxe souvislá 2 – L, S V. Vojtováz 0/0/0 4 týdny.10 6-
PdF:SP3815Reflektivní seminář k odborné praxi 1 – L, S V. Vojtováz 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.5 4-
PdF:SP3816Reflektivní seminář k odborné praxi 2 – L, S V. Vojtováz 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.5 6-
34 kreditů

praxe pro studenty oboru P + E, So, Of

Uvedené předměty praxe volí studenti zaměření Psychopedie + Etopedie / Somatopedie / Oftalmopedie

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP3840Odborná praxe průběžná – P, E, So, Of D. Zámečníkováz 0/0/14 3-
PdF:SP3841Odborná praxe souvislá 1 – P, E, So, Of D. Zámečníkováz 0/0/0 4 týdny.10 4-
PdF:SP3842Odborná praxe souvislá 2 – P, E, So, Of D. Zámečníkováz 0/0/0 4 týdny.10 6-
PdF:SP3845Reflektivní seminář k odborné praxi 1 – P, E, So, Of D. Zámečníkováz 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.5 4-
PdF:SP3846Reflektivní seminář k odborné praxi 2 – P, E, So, Of D. Zámečníkováz 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.5 6-
34 kreditů

Závěrečná práce (10 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP3008Jednopřípadové studie pro bakalářskou práci K. Pančochak 0/2/0 2 bloky pro kombinované studium.2 5P
PdF:SP_BPBakalářská práce I. Bytešníkováz 0/0/1 individuálně.2 5P
PdF:SP_BPdBakalářská práce - Dokončení D. Zámečníkováz 0/0/1 Odevzdání BP.4 6P
PdF:SP_BPpBakalářská práce - Projekt D. Opatřilováz 0/0/1 individuálně.2 4P
10 kreditů

Volitelné předměty

Studující si zbývající počet 8 kreditů doplní z fakultní/ univerzitní nabídky volitelných předmětů.