Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku

Česká filmová teorie

Teorie

Sociologie filmu

Po 2. sv. válce nastalo krátké období intenzivního rozvoje české sociologie, reprezentované osobnostmi jako Inocenc Arnošt Bláha, Emanuel Chalupný a Josef Ludvík Fišer (v letech 1945-46 děkan FF MU). Pro českou sociologii filmu mělo největší význam dílo I. A. Bláhy, vůdčího představitele brněnské sociologické školy, který se zabýval mj. sociologií umění a masové zábavy. Bláhův výzkum se věnoval otázkám života v moderní společnosti, sociologii města, rodiny, dětství, volného času. Klíčovým východiskem byl pro Bláhu funkcionalismus – hledisko funkcí, které slouží k uspokojování potřeb společnosti. Nejvýše v hierarchii funkcí stála podle něj v případě filmu funkce zábavní (dále rozlišoval funkci estetickou, sociálně-pedagogickou, kulturněpropagační, či kompenzační – tu nabízelo vzrušení a akce, kompenzující stereotyp moderní společnosti).

V roce 1947 organizoval Bláha Sociologický výzkum města Brna, který byl koncipovaný velmi široce a zaměřoval se na kvalitu městského života. Ovšem vzhledem k zastavení sociologických výzkumů po únoru 1948 byla zpracována a publikována pouze ta část, která se týkala hudebních a čtenářských preferencí obyvatel Brna.

Pro nepublikovanou zprávu o výzkumu filmových preferencí od Bláhova spolupracovníka Milana Ptáčka a pro další literaturu k výzkumu v Brně srov.

http://www.phil.muni.cz/dedur/?id=9208

Sociologické metody aplikoval na film Bláhův žák Jiří Kolaja. Jeho kvantitativní obsahová analýza Osmnáct let švédského filmu (1930-47) srovnává jevy jako instituce manželství či sociální mobilita se skutečným stavem společnosti. V roce 1948 dokončil Kolaja svoji disertační práci K problematice filmu, v níž čerpá mj. z poznatků české strukturalistické estetiky. Věnuje se zde mj. filmu jako „charakteristickému kulturnímu a sociálnímu jevu doby“, který vykazuje strukturní podobnosti s charakteristickými rysy soudobého života a moderního průmyslu, jakými jsou strojovost, demokratičnost a sugestivnost.

Československý filmový ústav (ČSFÚ)

Byl založen v roce 1945. V rámci ČSFÚ se r. 1948 osamostatnil úsek pro výzkum diváka, kde vznikl (ovšem po únorovém převratu už realizovaný jen v minimálním rozsahu) program sociologické analýzy zvyků a postojů diváckých skupin na základě sběru dat pomocí anket a jejich kvantitativní analýzy. Publikované informace o aktivitách ČSFÚ v prvních poúnorových letech naznačují, že určitou činnost ještě mohl vykonávat, např. byl údajně proveden průzkum obecenstva na festivalu v Mariánských Lázních, nebo návštěvníků kina krátkých filmů, zpracována data o divácích filmu Pan Novák, vypracovány byly zprávy pro ústřední ředitelství ČSF o výzkumu diváků Daleké cesty nebo o průzkumu dvou představení Večerů filmové minulosti v kinu Olympic. Tyto zprávy byly ale v průběhu roku 1950 stále neurčitější a namísto referencí o vypracovaných výzkumech a závěrečných zprávách se s blížícím koncem činnosti oddělení omezovaly na informace o „přípravách“, „nástinech“ či „pokračováních ve zkoumání“.

Koncem roku 1950 bylo oddělení spolu s celým ČSFÚ zrušeno. V roce 1963 byl ČSFÚ obnoven (společně s ním vznikl i Slovenský filmový ústav) a členil se na čtyři úseky: badatelský, kulturně-politický, dokumentační a ekonomicko-správní. V rámci badatelského kabinetu se pokračovalo v projektu Výzkum a výchova filmového diváka (který byl zahájen v rámci Ústřední půjčovny filmů již v r. 1961).

V letech 1966-1968 byl realizován kolektivní projekt „Proměny filmového hlediště v ČSR“ (1966–1968), jehož vedoucími byli psycholog Ivo Pondělíček a sociolog Karel Morava. Výzkum byl založen na poměrně širokém vzorku respondentů a míst a pracoval s různorodými experimentálními i interpretačními technikami: přímých rozhovorů, dotazníků, sociologického pozorování, socio-estetické expertizy, psychologických testů atd. V roce 1967 vydal Morava první výstup z výzkumu, práci o návštěvnosti československých kin, ve které shrnul a komentoval řadu statistických dat o počtech diváků, o jejich skladbě a způsobech rozhodování, a současně zpracoval i kvalitativní data o popularitě a recepci konkrétních typů filmů a dokonce i jednotlivých titulů (srov. Filmové obecenstvo dnes a zítra). Druhá publikace týmu, označená za hlavní výstup projektu, vyšla roku 1969 (Proměny filmového hlediště v ČSR /1966-1968/) a její charakter je ovlivněn snahou Ivo Pondělíčka o propojení empirické sociologie s psychologií a fenomenologií estetického prožitku. Moravova práce popisuje statistiky návštěvnosti jako nástroj, který umožní zvýšit počet diváků, nikoli napravovat jejich vkus. Na rozdíl od kulturní politiky 50. let už tedy nejde primárně o to, umět přesvědčit publikum o nabízených hodnotách, ale spíš přizpůsobit nabízené hodnoty poptávce. Divák je chápán jako autonomní činitel, kauzální vazba se obrací: místo aby distribuce formovala diváka, je to divák – tedy alespoň „vyspělý divák“, do té míry hodnotová diferenciace zachována je –, kterému se musí distribuce přizpůsobit. Pro zastavení poklesu návštěvnosti je podle Moravy potřeba „přísně vycházet z požadavků a potřeb vyspělých filmových diváků, respektovat jejich vysokou intelektuální a citovou úroveň“.

V roce 1968 se Karel Morava explicitně distancoval od pojetí publika v období „kultu osobnosti“:

Jestliže se tedy u nás v minulosti zabydlel názor, že obecenstvo je jednolitá hmota bez individuálních znaků, zájmů, potřeb a úrovně, nešlo o tvrzení zcela nepravdivé. Mohla totiž kulturní nabídka, tak jak se utvářela v době kultu osobnosti, působit a spoluutvářet diferencovanou kulturní veřejnost? Uniformní tvorba či spíše jen filmová produkce mohla mít za následek pouze nivelizaci vkusu a potřeb konzumentské obce. […]. Dnes můžeme mluvit o procesu, který probíhá uvnitř filmového obecenstva ve formě složité vertikální a horizontální diferenciace. Je to proces stálého vznikání a zanikání nových zájmů a potřeb, rozpadání zdánlivě kompaktních skupin a podskupin diváků.

Výsledkem výzkumu má být podle Moravy poznání publika – a to s cílem zvýšit předvídatelnost přijetí filmu. Diametrální odlišnost od diskurzu pozdního stalinismu spočívá v pojetí kauzální vazby mezi dílem a divákem. Ideálem stalinistického období bylo vystavit diváka působení takových děl, která jej budou co nejefektivněji ideově formovat, a diferenciace publika se omezovala na kategorie diváka ideově vyspělého na jednom pólu a měšťáckého na druhém. Mezi nimi pak osciloval divák, který je z důvodu věku nebo sociálního původu ještě nezformovaný. Po různých ideologických výkyvech druhé poloviny padesátých let převládá v diskurzu šedesátých let stále zřetelněji pojetí, kdy diferencované publikum s různými preferencemi, vkusem a hodnotami je autonomní veličina, kterou je potřeba studovat a přizpůsobit se jí nabízenými filmy, nikoli ji formovat pro ideální umění socialistického realismu.

Další výzkumy publika a kin realizoval v letech 1970-71, tedy na počátku normalizace, Jaromír Bulíček (Sociální situace v kině; Kinokavárny. Zpráva o průzkumu kinokaváren v ČSR). První výzkum byl založen na standardizovaném pozorování, cílem bylo poznání funkce kina, definování filmového diváka, vytvoření modelu filmového diváka v různých lokalitách (127 kin, 267 pozorování; funkce: filmové, společenské, eroticko-kompenzační a tělesně-rekreační). Druhý se týkal kinokaváren: první kinokavárna vznikla v českých zemích už v roce 1958 v Karlových Varech, další ale následovaly až koncem 60. let: Karviná a Mariánské Lázně – 1967, Ostrov nad Ohří – 1968, Brno, Česká Lípa a Náchod – 1969, Hronov – 1970. Díky výzkumu kinokaváren, který realizoval Český filmový ústav v letech 1970–1971, máme k dispozici poměrně podrobné informace o provozu brněnské kinokavárny v Černých Polích, včetně některých kuriózních detailů (o publikum se staral dívčí personál v modrých pláštích, včetně cídičky bot, která u vchodu očistila každému příchozímu boty. Místa nebyla číslovaná, což mělo diváky vést k dřívějšímu příchodu do kavárny a konzumaci, při které si mohli objednat například tatarský biftek pana Septima, mražený dort se šlehačkou à la Natalie Woodová nebo grog Belmondo. Projekce filmů byla přerušována půlhodinovou přestávkou, při které bylo možné udělat nové objednávky).

Jiným výzkumným úkolem ČSFÚ bylo zpracování Dějin československé kinematografie, Luboš Bartošek a Zdeněk Štábla připravili první dva svazky Dějin (do r. 1945). K řešení úkolu proběhlo na Zvíkově několik odborných seminářů a knižními výstupy úkolu byly publikace Zděňka Štábly Otazníky kolem hořického pašijového filmu (1971), Český kinematograf Jana Kříženeckého (1973) a L. Bartoška Náš film (Kapitoly z dějin 1896–1945, 1985). Podklady a výstupy seminářů byly též publikovány jako interní tisky: Otazníky nad dějinami čs. kinematografie Stanislava Zvoníčka (1965), Bartoškova studie K teoretickým problémům české filmové historiografie (1967), Rozšířené teze k dějinám čs. kinematografie (Bartošek, Boček, Malík, Štábla 1968) a Zápis ze semináře k rozšířeným tezím Dějin české a slovenské kinematografie (1969).

ČMFÚ se dále podílel na Výzkumu filmového hrdiny (Filmový hrdina a téma životního úspěchu ve filmech různých zemí) (návrh výzkumu byl schválen na konferenci UNESCO o sociologických aspektech mírové spolupráce konané v Moskvě v roce 1958). Jednalo se o mezinárodní výzkumný program pod záštitou UNESCO, který proběhl v letech 1961–1969 v řadě zemí (kromě Československa také ve Francii, v Itálii, Jugoslávii, Polsku a v USA) na základě jednotného dotazníku, vypracovaného na Institute of Communication Research v Illinois. Českým výsledkem zpracování dotazníku, interně vydaného v řadě filmologických sborníků (č. I, II, 1967), byla obsáhlá cyklostylovaná studie Obraz člověka v české kinematografii 1922–1963 (1969), zpracovaná M. Benešovou, Z. Štáblou, I. Svitákem a externisty Stanislavem Dvorským, Vratislavem Effenbergerem, Romanem Erbenem a Petrem Králem. Na novější vzorek filmů (1962–1965) byl dotazník uplatněn pro dílčí studii Filmový hrdina v mladé vlně československého filmu z r. 1966, vypracované Benešovou, Pondělíčkem, Svitákem a Štáblou a přednesené Svitákem jako referát na IV. světovém sociologickém kongresu v Evianu v září 1966.

Vztah člověka a společnosti byl zkoumán na vzorcích obsahujících vždy deset filmů vybraných z jednotlivých období po desetiletých intervalech, přičemž analyzovaný obraz člověka měl charakterizovat ideologické základy celé kinematografie a nepřímo i československé společnosti. Podle Ivana Svitáka bylo cílem výzkumu „zkoumat film jako moderní mýtus, který vytváří část masové kultury“. V případě studie Obraz člověka v české kinematografii 1922–1963 autoři srovnávací metodou dospěli k závěru, že zobrazení životního úspěchu filmových hrdinů v době mezi lety 1960 a 1965 přineslo přechod od schematického pojetí dělnického hrdiny k demokratičtějšímu, pluralističtějšímu a nemoralizujícímu přístupu nové vlny. Výraznou převahu získaly hodnoty týkající se lidských vztahů na úkor hodnot kolektivního a sociálního řádu, případně náboženství, vlastenectví, slávy, moci, materiálního bohatství, komfortu, vědění atd.

Vzrůstal zájem československých filmologů o aktuálně probíhající sémiotické a filmově-lingvistické diskuse, probíhající na kulatých stolech při Mezinárodních přehlídkách nového filmu v Pesaru. Referáty Ch. Metze, P-P. Pasoliniho, U. Eca a dalších byly otištěny ve Filmu a době a v r. 1967 přednesl v Pesaru hudební vědec Antonín Sychra český příspěvek (Obsah a forma z hlediska integrujících sémantických tendencí), s nástupem normalizace ale kontakt se světovou filmovou vědou na dlouho skončil.

Na počátku normalizace byly badatelské týmy rozehnány, ale ČSFÚ postupně rekonstruoval většinu bývalých výzkumných činností, jen s požadavkem zásadního ideového pohledu. K hlavním úkolům ČSFÚ patřily: "analýza čs. filmu; vztah kinematografie, televize a nových audiovizuálních technických prostředků z hlediska uspokojování kulturních potřeb; dějiny čs. kinematografie; pojmosloví; prognóza čs. kinematografie do r. 2000; současná kultura filmového diváka". Pokračoval úkol zpracování dějin čs. kinematografie, jehož dílčím výstupem byl interně vydaný materiál pracovníků českého i slovenského filmového ústavu Teze "30 let československé kinematografie" (1975), stručně zpracovávající vývoj od r. 1945 do r. 1975. Na teze navázal výzkum vedený P. Taussigem a J. Bernardem, výstupem byla Taussigova zpráva Dějiny kinematografie v datech a událostech 1945–48 (1980), jeho a Klosova Česká filmová komedie (1983) a Bernardovy Filmy FAMU (1982). Z. Štábla sepsal Rámcový projekt úkolu zpracování dějin čs. kinematografie (1979), poté interně publikoval dva svazky Kinematografie v českých zemích za Rakousko – Uherska 1896–1918 (1980) a čtyři svazky Rozšířených tezí k dějinám československé kinematografie 1919–1939 (1982). Později ještě vydal Data a fakta z dějin československé kinematografie 1896–1945 I – IV (1988–1990). Na podzim r. 1982 byla vedením ústavu celá práce zastavena a tým rozpuštěn.

Práce na sociologii filmu pokračovala empirickým šetřením vzorku diváků v Ponrepu v polovině 70. let, z nějž vyšla závěrečná výzkumná zpráva R. Hájka a J. Bulíčka Současná kultura filmového diváka ČSR (Texty č. 17, 1981). Výsledky práce ČSFÚ byly nejrozsáhleji presentovány v interních Textech.


Povinná četba

Jiří Kolaja: K problematice filmu.
In: Karoslav Anděl - Petr Szczepanik, Stále kinema: antologie českého myšlení o filmu 1904-1950.
Přístupné pouze studentům kurzu
Marie Benešová - Zdeněk Štábla: Obraz člověka v české kinematografii z let 1922, 1932, 1942, 1952, 1963.
Praha: Filmový ústav 1969
Přístupné pouze studentům kurzu

Literatura

  • Benešová, Marie (ed.): Filmologický sborník II - Film a divák. ČFÚ, 1967
  • Bernard, Jan: Oborová studie – film. Teoretická a kritická reflexe oboru, věda a výzkum. In: Studie současného stavu podpory umění. Divadelní ústav, 2012
  • Bulíček, Jaromír: Kinokavárny. Zpráva o průzkumu kinokaváren v ČSR. In: Film jako fenomén masové kultury. Eds. Ivo Pondělíček, Jan Svoboda, Jaroslav Bulíček. ČFÚ 1971, s. 119–167.
  • Čížek, Tomáš: Empirická sociologie filmu v Československu do roku 1989. Iluminace 22, 2010, č. 4, s. 91-105
  • Morava, Karel: Filmové obecenstvo dnes a zítra. ČFÚ, 1967
  • Pondělíček, Ivo – Morava, Karel: Proměny filmového hlediště v ČSR (1966-1968). Empirický sociologický výzkum. Český filmový ústav 1969
  • Skopal, Pavel: Spolužáci jdou do kina. Dětská filmová kultura po 2. světové válce. In: Pavel Skopal – Lucie Česálková (eds.), Filmové Brno. Dějiny lokální filmové kultury. Národní filmový archiv, 2017
  • Sviták Ivan (ed.): Filmologický sborník I - Sociologie filmu. ČFÚ, 1967
  • Szczepanik, Petr – Anděl, Jaroslav: Hra hledající pravidla: peripetie české filmové vědy. In: Szczepanik – Anděl (eds.), Czeska myśl Filmowa. Tom 2: Reguly gry. Gwóźdź – Szczepanik – Anděl (eds.), slowo/obraz/teritoria, 2007