Rozvoj matematických pojmů a představ u dětí předškolního věku
S čísly i geometrickými útvary se setkává každý člověk neustále v běžném životě i v profesi, ať už je jeho vztah k matematice jakýkoliv. Avšak pochopit správně, co to vlastně číslo je a jak se s ním pracuje, je náročnější. K tomu, aby se u dětí správně vytvořily číselné a geometrické představy, je třeba, aby měly od nejútlejšího věku dostatek podnětů k jejich vytváření a aby systém vytváření pojmů nebyl narušován nekompetentními zásahy. Určitá úroveň tzv. matematické gramotnosti patří určitě mezi klíčové kompetence každého člověka. Uveďme nejprve, co rozumíme matematickou gramotností. Nejde jen o schopnost počítat s čísly, ale pojem matematické gramotnosti má širší dimenzi.
Co rozumíme matematickou gramotností:
- Schopnost chápat abstraktní matematické pojmy, neboť matematické pojmy jsou abstrakcí reality (např. nikdy nikdo neviděl číslo nebo přímku, ale jejich modely v mysli člověka existují).
- Schopnost chápat vztahy mezi matematickými objekty.
- Schopnost práce s matematickými objekty.
- Schopnost matematizace reálné situace (vytvoření matematického modelu určité reálné situace).
- Schopnost využívání získaných matematických poznatků v jiných, nových situacích.
- Aplikace matematických poznatků v praktických úlohách.
Mezi základní atributy matematického myšlení patří zejména:
- Klasifikace – třídění dle určitého kriteria.
- Zobecňování, abstrakce.
- Indukce, dedukce.
- Logičnost, přesnost usuzování, pružnost myšlení.
- Bystrost úsudku, rychlost osvojování si matematických vztahů.
- Přesnost vyjadřování.
- Aplikovatelnost.
- Formalizace, chápání symbolů.
- Paměť dlouhodobá, krátkodobá, pracovní.
- Prostorová představivost.
- Intuice, vhled.
- Způsobilost k analýze a syntéze.
- Způsobilost odhalit podstatné.
- Schopnost najít nejkratší cestu k řešení.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání uvádí v oblasti Dítě a jeho psychika očekávané kompetence a mezi nimi je také uvedeno, co dítě dokáže na konci předškolního období:
- chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využívat (porovnávat, řadit a třídit soubory předmětů podle určitého pravidla, orientovat se v elementárním počtu zhruba do šesti, chápat číselnou řadu v rozsahu první desítky, poznat více, stejně, méně, první, poslední apod.),
- chápat prostorové pojmy (vpravo, vlevo, dole, nahoře, uprostřed, za, pod, nad, u, vedle, mezi apod. v prostoru i v rovině,
- částečně se orientovat v čase,
- řešit kognitivní problémy, úlohy a situace, myslet kreativně a vymýšlet nápady,
- vyjadřovat svou fantazii v tvořivých činnostech.
Důležité je, že nejde o to systematicky vzdělávat děti v oborech, ale o integrované vzdělávání, jehož smyslem je podpora rozvoje a učení dětí. Pro úspěšnost dětí v matematice je tato cesta nejoptimálnější. Matematické představy a jejich vytváření nejsou odděleny od ostatních činností dětí, které běžně provádějí, ale jsou s nimi úzce spojeny.