S geometrickými útvary se děti setkávají již od nejútlejšího věku na předmětech, které je obklopují. Učí se orientovat v prostoru, sledováním obrázků v knihách se učí vnímat vztah rovina – prostor. Postupně se vytváří geometrické představy. Jde zejména o tyto:
Již v předškolním věku si hrají se stavebnicemi, míči apod. a nejprve se učí rozlišovat věci a předměty hranaté, kulaté a špičaté.
Např. pod pojem “kulaté” se vejde:
Postupně se děti učí diferencovat útvary rovinné a prostorové:
Hierarchie pojmů:
Hry s různými stavebnicemi přispívají k rozlišování geometrických útvarů i chápání různých prostorových vztahů. Stavby provádějí buď podle vlastní fantazie nebo podle předlohy. Využívá se přitom různých zákonitostí, opakování tvarů, symetrie aj.
Diferenciace rovinných útvarů předpokládá, že děti postupně rozliší jednotlivé tvary – trojúhelník, čtverec, obdélník, kruh. K vytvoření správných představ by měly útvary vidět vždy jako části roviny, tedy vystřižené např. z papíru nebo barevné fólie a teprve potom nakreslené na papíře nebo tabuli pomocí jejich hranice. Pochopení geometrických útvarů v rovině může napomoci skládání různých předmětů z papíru, kdy děti útvary vidí a při vhodném využití i správně vnímají a dokážou je pojmenovat (např. skládání čepice, lodičky aj.).
Velmi vhodnou činností k určování geometrických útvarů je využití tvaru dopravních značek.
Některým dětem činí problém rozlišit čtverec a obdélník, některé děti mají problémy s rozlišením kruhu a kružnice.
K rozlišování geometrických tvarů v rovině můžeme sestavovat koláže, např.
Při kreslení obrázků se děti učí vnímat různé čáry (přímé, křivé, lomené), např. kreslí cestu, schody, zuby pily, vlny, spirály apod.
Děti se učí znázornit vztahy a vzájemné polohy objektů. Postupně vnímají proporce (např. poměr částí těla osob nebo zvířat) a perspektivu (jak se znázorní prostorová situace v rovině). Na obrázcích vnímají intuitivně shodnost úseček, rovnoběžnost a kolmost přímek, symetrie. Shodnosti geometrických útvarů vnímají např. při vykrajování různých tvarů pečiva. Symetrie se mohou využívat při zhotovování různých přáníček (např. k Vánocům svíčky, stromečky, ozdoby, andílci, ke dni matek srdíčka, k Velikonocům kraslice aj.)
Také se připravují na chápání měření délek úseček, určení vzdálenosti pomocí odhadu. Vhodné je např. svislé umístění měřidla – metru – a měření výšky dětí.
Činnosti, které podporují geometrické vnímání:
Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.