Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Geometrické představy

S geometrickými útvary se děti setkávají již od nejútlejšího věku na předmětech, které je obklopují. Učí se orientovat v prostoru, sledováním obrázků v knihách se učí vnímat vztah rovina – prostor. Postupně se vytváří geometrické představy. Jde zejména o tyto:

  1. Orientace v rovině a v prostoru – vztahy nahoře, dole, před, nad, pod, za, vedle, mezi, vlevo, vpravo, uprostřed.
  2. Poznávání tvarů – hranaté, kulaté, špičaté, trojúhelník, kruh, čtverec, obdélník.
  3. Poznávání těles – krychle, válec, koule, kvádr, hranol.
  4. Vytváření koláží podle vlastní fantazie.
  5. Stavby podle vlastní fantazie.
  6. Kreslení, vybarvování.
  7. Řešení bludišť.
  8. Zhotovování přáníček, využívání symetrie.

Již v předškolním věku si hrají se stavebnicemi, míči apod. a nejprve se učí rozlišovat věci a předměty hranaté, kulaté a špičaté.

Např. pod pojem “kulaté” se vejde:

  • míč – koule
  • kostka ze stavebnice – válec
  • dopravní značka zákazová – kruh
  • náušnice, obruč – kružnice

Postupně se děti učí diferencovat útvary rovinné a prostorové:

Hierarchie pojmů:

Hierarchie pojmů

Hry s různými stavebnicemi přispívají k rozlišování geometrických útvarů i chápání různých prostorových vztahů. Stavby provádějí buď podle vlastní fantazie nebo podle předlohy. Využívá se přitom různých zákonitostí, opakování tvarů, symetrie aj.

Diferenciace rovinných útvarů předpokládá, že děti postupně rozliší jednotlivé tvary – trojúhelník, čtverec, obdélník, kruh. K vytvoření správných představ by měly útvary vidět vždy jako části roviny, tedy vystřižené např. z papíru nebo barevné fólie a teprve potom nakreslené na papíře nebo tabuli pomocí jejich hranice. Pochopení geometrických útvarů v rovině může napomoci skládání různých předmětů z papíru, kdy děti útvary vidí a při vhodném využití i správně vnímají a dokážou je pojmenovat (např. skládání čepice, lodičky aj.).

Velmi vhodnou činností k určování geometrických útvarů je využití tvaru dopravních značek.

Některým dětem činí problém rozlišit čtverec a obdélník, některé děti mají problémy s rozlišením kruhu a kružnice.

K rozlišování geometrických tvarů v rovině můžeme sestavovat koláže, např.

koláž
trojúhelníky: 2, čtverce: 2, obdélníky: 4, kruhy: 1, půlkruhy: 2
koláž
trojúhelníky: 12, čtverce: 3, obdélníky: 4, kruhy: 2, půlkruhy: 6

Při kreslení obrázků se děti učí vnímat různé čáry (přímé, křivé, lomené), např. kreslí cestu, schody, zuby pily, vlny, spirály apod.

Děti se učí znázornit vztahy a vzájemné polohy objektů. Postupně vnímají proporce (např. poměr částí těla osob nebo zvířat) a perspektivu (jak se znázorní prostorová situace v rovině). Na obrázcích vnímají intuitivně shodnost úseček, rovnoběžnost a kolmost přímek, symetrie. Shodnosti geometrických útvarů vnímají např. při vykrajování různých tvarů pečiva. Symetrie se mohou využívat při zhotovování různých přáníček (např. k Vánocům svíčky, stromečky, ozdoby, andílci, ke dni matek srdíčka, k Velikonocům kraslice aj.)

Také se připravují na chápání měření délek úseček, určení vzdálenosti pomocí odhadu. Vhodné je např. svislé umístění měřidla – metru – a měření výšky dětí.

Činnosti, které podporují geometrické vnímání:

  • vystřihování z papíru
  • dokreslování obrázků (například silueta auta, silueta panenky apod.)
  • obkreslování podle vzoru
  • vymalovávání obrázků
  • kreslení čar při spojování stejných útvarů nebo obrázků
  • řešení bludišť
  • skládání z papíru
  • nalepování geometrických útvarů
  • stavby ze stavebnic (Lego, Merkur aj.)
RNDr. Růžena Blažková, CSc. |
Pedagogická Fakulta, Masarykova univerzita |
Návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
Stránky Pedagogické fakulty MU
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2010

Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.