Průchod studijním plánem
navazující prezenční hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PřF N-UCM Učitelství matematiky pro střední školy
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahStátní závěrečná zkouška sestává z obhajoby diplomové práce, písemné a ústní zkoušky z matematiky, praktické zkoušky z didaktiky matematiky a dále z testu z pedagogicko-psychologického základu.
Zpracováním diplomové práce student prokazuje orientaci v problematice dané tématem práce a schopnost odborné práce pod vedením vedoucího. U obhajoby diplomové práce se hodnotí porozumění tématu a úroveň prezentace.
Písemná část zkoušky z matematiky testuje zvládnutí metod středoškolské matematiky.
Účelem ústní části zkoušky z matematiky je prověřit, že absolvent je schopen vést debatu na jisté odborné úrovni. Cílem ústní zkoušky není opakovat zkoušky z jednotlivých předmětů a zkoušet detailní znalost teorie a důkazů. Smyslem je prokázat všeobecný přehled o základních pojmech a výsledcích z jednotlivých oborů a širších souvislostech mezi nimi. Rozsah otázek je vymezen takto:
1. Diferenciální počet funkce jedné proměnné;
2. Integrální počet funkce jedné proměnné;
3. Metrické prostory;
4. Diferenciální počet funkcí dvou a více proměnných;
5. Diferenciální rovnice;
6. Nekonečné řady;
7. Základní algebraické struktury, homomorfismy;
8. Matice, soustavy lineárních rovnic;
9. Vektorové prostory, lineární zobrazení;
10. Polynomy a algebraické rovnice;
11. Teorie čísel;
12. Základy teorie množin;
13. Základy kombinatoriky;
14. Afinní prostory, afinní zobrazení;
15. Eukleidovský prostor, shodná a podobná zobrazení;
16. Kuželosečky a kvadriky v eukleidovských prostorech.
Praktická zkouška z didaktiky matematiky testuje zvládnutí praktického výkladu u tabule na zadané téma (tj. včetně motivace, vlastního výkladu, příkladů atd.). Seznam oblastí středoškolské matematiky, ze kterých se budou témata zadávat je totožný s názvy učebnic matematiky pro gymnázia řady Prométheus:
1. Základní poznatky z matematiky;
2. Planimetrie;
3. Funkce;
4. Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika;
5. Komplexní čísla;
6. Rovnice a nerovnice;
7. Goniometrie;
8. Posloupnosti a řady;
9. Stereometrie;
10. Diferenciální a integrální počet;
11. Analytická geometrie.
Test z pedagogicko-psychologického základu se skládá z těchto částí:
1. Školní pedagogika a obecná didaktika – navazující část;
2. Speciální pedagogika;
3. Pedagogická psychologie. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíPetra Čechová: Základní věta algebry a její důkazy (2013),
http://is.muni.cz/th/326140/prif_m/Vedoucí: doc. RNDr. Josef Kalas, CSc.
Alena Filipčuková: Matematické modely ve fyzice (2013),
http://is.muni.cz/th/323668/prif_m/
Vedoucí: RNDr. Lenka Přibylová, Ph.D.
Marek Sas: Paradoxní rozklady, Banach-Tarského věta (2013),
http://is.muni.cz/th/324052/prif_m/
Vedoucí: Mgr. Michal Bulant, Ph.D.
Jana Stránská: Mocniny a logaritmy ve školské matematice (2014),
http://is.muni.cz/th/357219/prif_m/
Vedoucí: doc. RNDr. Jaromír Šimša, CSc.
Jan Martiník: Svazky kuželoseček (2016),
http://is.muni.cz/th/357333/prif_m/
Vedoucí: RNDr. Jan Vondra, Ph.D.
Jana Vrtílková: Fyzikální úlohy v učebnicích matematiky (2016),
http://is.muni.cz/th/370743/prif_m/
Vedoucí: RNDr. Pavel Šišma, Dr.
Petra Bušková: Elektronický materiál pro podporu výuky matematiky na SŠ (2017),
http://is.muni.cz/th/408590/prif_m/
Vedoucí: Mgr. Michal Bulant, Ph.D.
Jakub Novák: Základy teorie konečných geometrií (2017),
http://is.muni.cz/th/408115/prif_m/
Vedoucí: doc. RNDr. Jaromír Šimša, CSc.
Drahoslava Rybová: Gröbnerovy báze
http://is.muni.cz/th/371818/prif_m/
Vedoucí: prof. RNDr. Radan Kučera, DSc.
Doporučený průchod studijním plánem
Společný fakultní základ
Povinně volitelné jazykové
Student si vybírá jeden předmět za 2 kredity z nabídky Centra jazykového vzdělávání MU.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PřF:JA002 | Pokročilá odborná angličtina - zkouška | zk | 2 | - | - |
PřF:JF002 | Pokročilá odborná francouzština - zkouška | zk | 2 | - | - |
PřF:JN002 | Pokročilá odborná němčina - zkouška | zk | 2 | - | - |
PřF:JR002 | Pokročilá odborná ruština - zkouška | zk | 2 | - | - |
PřF:JS002 | Pokročilá odborná španělština - zkouška | zk | 2 | - | - |
10 kreditů |
Povinně volitelné fakultní
Student si vybírá z nabídky předmětů Univerzitní základ-přírodovědný blok v minimální hodnotě 5 kreditů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PřF:Bi5080 | Základy ekologie | zk | 2+2 | 1 | - |
PřF:Bi8710 | Ochrana přírody | zk | 2+2 | 1 | - |
PřF:C9500 | Užitá chemie | k | 2+1 | 1 | - |
PřF:F2130 | Fyzika v živé přírodě | k | 2+1 | 2 | - |
PřF:F7200 | Moderní fyzika a její aplikace | z | 2 | 1 | - |
PřF:M0001 | Matematika kolem nás | z | 2 | 2 | - |
PřF:ZX401 | Klimatické změny | zk | 5 | 2 | - |
PřF:ZX402 | Globální problémy lidstva | k | 3 | 1 | - |
26 kreditů |
Společný PPD základ
Povinné
Povinně volitelné
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6004 | Teorie a metodika výchovy | k | 2 | 2 | P |
PdF:SZ6016 | Metodika respektující výchovy | z | 2 | 2 | P |
PřF:XS093 | Pedagogická činnost s nadanými žáky | k | 2 | 1 | P |
PřF:XS095 | Seminář z praktické pedagogiky | z | 2 | 2 | P |
PřF:XS130 | Psychologie osobnosti | z | 2 | 2 | P |
PřF:XS152 | Pedagogická komunikace | z | 2 | 1 | P |
PřF:XS490 | Didaktika environmentální výchovy | z | 2 | 2 | - |
14 kreditů |
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PřF:C8995 | Týmová práce, komunikace a řízení | z | 2 | 1 | - |
PřF:XS021 | Inspiratorium pro učitele 2 | z | 2 | 2 | - |
PřF:XS350 | Práce se skupinovou dynamikou | z | 2 | 1 | - |
PřF:XS450 | Komunikační trénink | z | 2 | 2 | - |
PřF:XS450a | Communication skills training | z | 2 | 2 | - |
PřF:XS451 | Komunikační trénink 2 | z | 2 | 1 | - |
PřF:XS451a | Communication skills training 2 | z | 2 | 1 | - |
PřF:XS460 | Sebezkušenostní kurz | z | 2 | 2 | - |
PřF:XS470 | Komunikace v konfliktních situacích | z | 2 | 2 | - |
18 kreditů |
Diplomová práce
Povinné.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PřF:MUC07 | Diplomový seminář 1 | z | 1 | 3 | - |
PřF:MUC08 | Diplomový seminář 2 | z | 1 | 4 | - |
PřF:MUC_DP1 | Diplomová práce 1 | z | 4 | 1 | P |
PřF:MUC_DP2 | Diplomová práce 2 | z | 4 | 2 | P |
PřF:MUC_DP3 | Diplomová práce 3 | z | 5 | 3 | P |
PřF:MUC_DP4 | Diplomová práce 4 | z | 5 | 4 | P |
20 kreditů |
Praxe
Povinné
Povinně volitelné
Student získá alespoň 1 kredit z následujících předmětů.
Oborové předměty
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PřF:MUC42 | Seminář z kombinatoriky | z | 2 | 2 | Z |
PřF:MUC61 | Logická výstavba matematických teorií | zk | 4 | 1 | Z |
PřF:MUC62 | Teorie množin | zk | 4 | 2 | Z |
PřF:MUC71 | Informační technologie ve středoškolské matematice | z | 1 | 1 | Z |
PřF:MUC91 | Historie matematiky 1 | z | 2 | 3 | Z |
PřF:MUC92 | Seminář z historie a didaktiky matematiky | z | 1 | 4 | - |
14 kreditů |
Povinně volitelné profilové předměty - blok 1
Student musí získat alespoň 2 kredity z následujících předmětů.
Povinně volitelné předměty - blok 2
Student musí získat alespoň 2 kredity z následujících předmětů.
Oborová didaktika
Povinné.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PřF:MUC25 | Geometrie prostoru na SŠ | z | 1 | - | - |
PřF:MUC81 | Didaktika matematiky 1 | zk | 4 | 2 | Z |
PřF:MUC82 | Didaktika matematiky 2 | zk | 4 | 3 | Z |
PřF:MUC83 | Moderní trendy ve výuce středoškolské matematiky | z | 1 | 2 | Z |
PřF:MUC85 | Praktický seminář z didaktiky matematiky 1 | z | 2 | - | - |
12 kreditů |