Průchod studijním plánem
PdF BSOCPck Sociální pedagogika a volný čas
Název anglicky: Social pedagogy
bakalářský kombinovaný jednooborový, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF B-SOCP Sociální pedagogika a volný čas
bakalářský kombinovaný jednooborový, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF B-SOCP Sociální pedagogika a volný čas
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahStudenti jednodoborového studijního plánu jsou připuštěni k Státní záverečné zkoušce (SZZ) poté, co absolvovali povinné a povinně volitelné předměty a dosáhli příslušného počtu kreditů. V rámci studia studenti prošli systémem praxí. Proto se SZZ soustředí na teoretickou bázi studia a je skládána 1) písemnou formou - testem - a 2) ústní zkouškou.
Ad 1) V testové části SZZ studenti musí prokázat znalosti z tematických okruhů Sociální pedagogika, Aplikovaná psychologie, Pedagogika. Tyto okruhy jsou vymezeny teoretickými předměty profilujícího základu - např. Sociální pedagogika v teorii a praxi, Sociologické a psychologické aspekty sociální pedagogiky, Základy pedagogiky, Základy psychologie atd. (podrobněji viz Sebehodnoticí zpráva studijního programu Sociální pedagogika a volný čas, s. 11).
Ad 2) Ústní SZZ vychází z moderních postupů způsobu atestace. Klade důraz na znalost základních odborných textů studijního programu Sociální pedagogika a volný čas obohacené o základní texty tvořící "profilace" tohoto studijního plánu: Buď A) profilace zaměřené na osobnostní rozvoj a výchovu ve volném čase, anebo B) profilace dramatická výchova aplikovaná do prostředí sociální pedagogiky, (podrobněji viz Sebehodnoticí zpráva studijního programu Sociální pedagogika a volný čas, s. 8-9). Studenti v kombinovaném studiu mají ještě možnost výběru profilace C) Sociálně - aktivizační profilace, jejíž jádro tvoří oblasti sociální práce. V rámci SZZ musí student prokázat znalost obsahu a schopnost kreativní práce s vybraným textem, během které dokáže propojit obsah vybraného textu s dalšími znalostmi a kompetencemi, jež tvoří jádro vedlejšího, hlavního a jednooborového studijního plánu (k tomu podrobněji viz Sebehodnoticí zpráva studijního programu Sociální pedagogika a volný čas, s. 9-10). - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíV jednooborovém studijním plánu se počítá s bakalářskou prací a jeho obhajobou.
Vybraná témata (a názvy obhájených prací):
Aplikované drama jako sociálně pedagogický nástroj
- Playback divadlo jako osobnostní rozvoj
- Tvorba neviditelného divadla v kontextu uprchlické krize
Osobnostní rozvoj a zážitková pedagogika
- Osobnostní a sociální výchova v rukou učitelů základních škol
Sociální aspekty formálního vzdělávání
- Hejného metoda výuky matematiky a její sociální aspekt
Sociální aspekty informálního a neformálního vzdělávání
- Děti vyrůstají s obrazovkami! Podíl rodičů na této „problematice“
- Squaty v České republice jako kulturně-sociální centra
Sociální aspekty gerontagogiky
- Ageismus aneb Senioři jako "druhořadí" občané?
- Vnímání a význam volného času v pravém stáří
Sociálně pedagogické aspekty sociální práce
- Delikvence a kriminalita mladistvých
- Změny v sebevědomí uživatelů nelegálních návykových látek při odvykací léčbě
Multikulturní výchova
- Náročná situace dětí v Angole v oblasti výchovy a vzdělávání
Doporučený průchod studijním plánem
Společný univerzitní základ (15 kr.)
Student doplní 8 kreditů mezi volitelnými předměty.
Jazyky
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVp001 | Vstupní test A2 - AJ | z | 1 | 1 | - |
PdF:JVp019 | Angličtina pro sociální pedagogy - A | z | 2 | 2 | - |
PdF:JVp020 | Angličtina pro sociální pedagogy - B | zk | 4 | 3 | - |
7 kreditů |
Bakalářská práce (min. 10 kr)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SO_BPp | Bakalářská práce - Projekt | z | 3 | 4 | - |
PdF:SO_BP | Bakalářská práce | z | 3 | 5 | - |
PdF:SO_BPd | Bakalářská práce - Dokončení | z | 4 | 6 | - |
10 kreditů |
Povinné předměty (P+PV více než 135kr.)
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SO101 | Sociální pedagogika v teorii a praxi | k | 4 | 1 | Z |
PdF:SO102 | Základy dramatické výchovy | z | 2 | 1 | Z |
PdF:SO103 | Základy psychologie a sociologie I. | zk | 5 | 1 | P |
PdF:SO104 | Dějiny sociální pedagogiky | zk | 5 | 1 | P |
PdF:SO105 | Kurz 1 - seznamovací | z | 2 | 1 | - |
PdF:SO106 | Osobnostní příprava 1 | k | 3 | 1 | Z |
PdF:SO107 | Kurz 2 (zimní) | z | 3 | 1 | - |
PdF:SO108k | Exkurze do odborných zařízení | z | 2 | 2 | - |
PdF:SO109 | Metody sociální pedagogiky | zk | 5 | 2 | Z |
PdF:SO110 | Základy psychologie a sociologie II. | zk | 5 | 2 | P |
PdF:SO111 | Základy pedagogiky | zk | 5 | 2 | P |
PdF:SO112 | Osobnostní příprava 2 | k | 3 | 2 | Z |
PdF:SO113 | Výchova ve volném čase | zk | 3 | 2 | P |
PdF:SO114 | Výchova ve volném čase 1 - Metodika aktivit | z | 2 | 2 | - |
PdF:SO115k | Aplikovaná improvizace | z | 2 | 2 | - |
PdF:SO116k | Hlasová výchova | z | 2 | 2 | - |
PdF:SO117 | Projektování v sociální pedagogice I (praxe) | k | 3 | 3 | Z |
PdF:SO118 | Pedagogická a sociálně psychologická východiska práce se sociálními skupinami | k | 4 | 3 | Z |
PdF:SO119 | Vývojová psychologie | zk | 5 | 3 | P |
PdF:SO120 | Praxe souvislá volnočasová | z | 3 | 3 | - |
PdF:SO121 | Osobnostní příprava 3 | k | 4 | 3 | Z |
PdF:SO122 | Propedeutika vědecké práce a pedagogického výzkumu | zk | 6 | 3 | P |
PdF:SO123 | Výchova ve volném čase 2 - Metodika her | k | 3 | 3 | Z |
PdF:SO124 | Projektování v sociální pedagogice II (praxe) | k | 3 | 4 | Z |
PdF:SO125 | Normalita a duševní zdraví jako psychosociální fenomén | zk | 4 | 4 | P |
PdF:SO126 | Vzájemné souvislosti sociální politiky, sociální práce a sociální patologie | zk | 5 | 4 | P |
PdF:SO127 | Praxe sociální souvislá | z | 3 | 4 | - |
PdF:SO128 | Metodický kurz | k | 5 | 4 | Z |
PdF:SO129 | Speciální pedagogika | zk | 4 | 4 | - |
PdF:SO130 | Vedení zážitkově orientovaných kurzů | k | 2 | 4 | Z |
PdF:SO131 | Vypravěčství | z | 2 | 5 | - |
PdF:SO132 | Medializace a prezentace projektů | z | 2 | 5 | Z |
PdF:SO133 | Inkluzivní a globální vzdělávání | k | 4 | 5 | P |
PdF:SO134 | Interkulturní psychologie | zk | 4 | 5 | Z |
PdF:SO135 | Proměny moderní společnosti | zk | 5 | 5 | P |
PdF:SO136 | Praxe výběrová | z | 4 | 5 | - |
PdF:SO137 | Internacionalizace | z | - | 6 | - |
128 kreditů |
Povinně-volitelné předměty
Studenti musí absolvovat libovolné předměty v celkové minimální výši 17 kreditů z nabízených povinně volitelných předmětů (napříč všemi třemi profilacemi), přičemž dalších 10 kreditů si mohou doplnit z volitelných předmětů. Právě tak, aby tak aby celkový součet ve studijním programu činil 180 kreditů.
Studenti se zájmem absolvovat i SZZ z oboru Dramatická výchova musí absolvovat všechny povinně-volitelné předměty v sekci Dramatická výchova v celkové hodnotě 27 kreditů (v tomto případě si již nemusí zapisovat volitelné předměty).
Zážitková pedagogika
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SO151 | Herní principy | z | 3 | 2 | - |
PdF:SO152 | Praktické činnosti s moderními technologiemi | k | 3 | 3 | - |
PdF:SO153 | Reflektivní učení | k | 3 | 3 | - |
PdF:SO154 | Fundraising, marketing a PR v NNO | k | 3 | 2 | - |
PdF:SO155 | Artefiletika | k | 3 | 4 | - |
PdF:SO156 | Supervize a intervize zážitkově orientovaných kurzů | k | 3 | 6 | - |
18 kreditů |
Sociálně aktivizační
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SO161 | Terapeutické zahrady jako sociální služba | z | 3 | 2 | - |
PdF:SO162 | Sociálně právní ochrana dětí | k | 3 | 2 | - |
PdF:SO163 | Přírodní zahrady jako bezpečné sociální prostředí | z | 3 | 3 | - |
PdF:SO164 | Krizová intervence a poradenství | k | 4 | 3 | - |
PdF:SO165 | Mediace a probace | k | 3 | 4 | - |
PdF:SO166 | Terénní a komunitní sociální práce | z | 2 | 5 | - |
18 kreditů |
Dramatická výchova
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SO171 | Herecká výchova | z | 2 | 2 | - |
PdF:SO172 | Strukturování dramatické hry | k | 4 | 2 | - |
PdF:SO173 | Dílna aplikovaného dramatu | z | 2 | 3 | - |
PdF:SO174 | Aplikované drama | k | 4 | 3 | - |
PdF:SO175 | Divadlo utlačovaných | zk | 5 | 3 | - |
PdF:SO176 | Tvorba divadelní inscenace s neprofesionální skupinou | k | 4 | 4 | - |
PdF:SO177 | Loutka jako nástroj komunikace | z | 2 | 4 | - |
PdF:SO178 | Playback divadlo | z | 2 | 5 | - |
PdF:SO179 | Tvůrčí psaní | z | 2 | 5 | - |
27 kreditů |
Volitelné předměty
Zbytek kreditů (tzn. 10 kreditů) si mohou doplnit libovolnými předměty z nabídky MU.