Průchod studijním plánem
PdF BMA3Shp Matematika se zaměřením na vzdělávání
Název anglicky: Mathematics for Education
bakalářský prezenční hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF B-MA3S Matematika se zaměřením na vzdělávání
bakalářský prezenční hlavní, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF B-MA3S Matematika se zaměřením na vzdělávání
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahObsah státní závěrečné zkoušky je následující:
- Matematika včetně oborové didaktiky.
- Obhajoba bakalářské práce.
- Pedagogicko-psychologický základ pro bakalářské studium.
Okruhy a otázky státní zkoušky matematiky včetně oborové didaktiky vychází z pilířových disciplín matematiky a úvodu do didaktiky matematiky. Tato část zkoušky je pouze ústní. V rámci zkoušky z oborové didaktiky si každý adept vylosuje jednu slovní úlohu ze školské matematiky a provede její didaktický rozbor.
Každý adept si dále vylosuje jednu otázku z každého níže uvedeného oddílu a po přípravě pojedná o daných tématech:
1. Matematická analýza
2. Algebra
3. Geometrie, kombinatorika, teorie pravděpodobnosti
Okruhy otázek podle jednotlivých oddílů:
Matematická analýza
– Reálné funkce reálné proměnné
– Limita posloupnosti a funkce, spojitost funkce
– Derivace funkce a její aplikace
– Primitivní funkce, základní integrační metody
– Riemannův integrál a jeho aplikace
– Funkce více proměnných
– Posloupnosti a rady čísel a funkcí, mocninné rady
– Diferenciální rovnice
Algebra
– Množinové operace a jejich vlastnosti, vztahy mezi množinami
– Binární relace, uspořádání, ekvivalence. Zobrazení množin
– Algebraické struktury s jednou a dvěma operacemi
– Vektorové prostory, lineární zobrazení
– Matice a determinanty, soustavy lineárních rovnic
– Polynomy
– Konstrukce číselných oborů
Geometrie a kombinatorika a pravděpodobnost
– Klasická konstrukční geometrie
– Zobrazovací metody
– Afinní a projektivní geometrie
– Eukleidovská geometrie
– Geometrická zobrazení
– Kombinatorika
– Teorie pravděpodobnost
Bakalářská státní zkouška z pedagogicko-psychologického základu se koná formou písemného testu s 60 položkami s výběrem jedné správné odpovědi. Na test je k dispozici 60 minut. Testové položky jsou v rozsahu odpovídajícímu kreditové zátěži předmětů: úvod do pedagogiky a psychologie, teorie a metodika výchovy, pedagogická komunikace, výzkum v pedagogické praxi, speciální a inkluzivní pedagogika, základy pedagogické diagnostiky, vývojová a sociální psychologie, asistentská praxe. U každého předmětu jsou stanoveny tematické okruhy s odpovídající literaturou ke studiu. Podrobný přehled tematických okruhů je zveřejněn na stránkách katedry pedagogiky. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíVšechny práce jsou uloženy v archivu MU, přístup k pracím je prostřednictvím informačního systému IS MUNI.
Vybrané obhájené bakalářské práce:
–Ingrštová, M. (2012). Číslo pí v učivu matematiky na Základní škole.
–Pospíšilová, L. (2015). Posloupnosti a řady ve školské matematice.
–Števko, J. (2015). Porovnanie učebníc matematiky českého a japonského školství.
–Mokrá, T. (2015). Lineární diofantické rovnice.
- Plodíková, L. (2016). Dyskalkulie a jiné specifické poruchy učení v matematice
Doporučený průchod studijním plánem
Učitelská propedeutika (36 kr.)
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6000 | Úvod do pedagogiky a psychologie | zk | 4 | 1 | Z |
PdF:SZ6001 | Seminář k úvodu do pedagogiky a psychologie | z | 2 | 1 | Z |
PdF:SZ6003 | Vývojová psychologie | k | 3 | 2 | Z |
PdF:SZ6004 | Teorie a metodika výchovy | k | 2 | 2 | Z |
PdF:SZ6005 | Speciální a inkluzivní pedagogika | z | 3 | 3 | Z |
PdF:SZ6006 | Výzkum v pedagogické praxi | zk | 4 | 3 | Z |
PdF:SZ6010 | Základy pedagogické diagnostiky | z | 2 | 4 | Z |
PdF:SZ6012 | Pedagogická komunikace | k | 3 | 4 | Z |
PdF:SZ6009 | Sociální psychologie | k | 3 | 5 | Z |
26 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Pravidla pro výběr: 1 předmět za studium
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6013 | Dramatická výchova v pedagogické praxi | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6014 | Globální rozvojové vzdělávání v přípravě učitele | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6015 | Metodika průřezových témat v RVP | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6016 | Metodika respektující výchovy | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6018 | Osobnostní a sociální příprava | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6019 | Podpora seberozvoje žáka skrze koučovací techniky | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6020 | Specifika práce v multietnické třídě | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6022 | Výchova k hodnotám jako součást pedagogické profese | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6023 | Výchova nadaných žáků | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6118 | Učíme (se) v kruhu | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6119 | Projekty jako nástroj rozvoje kompetencí k podnikavosti | z | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6120 | Výchovné situace ve škole: kazuistiky, analýza a interpretace | z | 2 | 2 | - |
24 kreditů |
Cizí jazyk
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVp001 | Vstupní test A2 - AJ | z | 1 | 1 | - |
PdF:JVp011 | Angličtina pro pedagogy - A | z | 2 | 2 | - |
PdF:JVp012 | Angličtina pro pedagogy - B | zk | 3 | 3 | - |
6 kreditů |
Sportovní aktivity
Oborová část (61 kr.)
Povinné předměty (P+PV 55 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:MA0001 | Základy matematiky | zk | 5 | 1 | P |
PdF:MA0002 | Diskrétní matematika | zk | 4 | 1 | - |
PdF:MA0003 | Algebra 1 | zk | 5 | 2 | P |
PdF:MA0004 | Matematická analýza 1 | zk | 5 | 2 | P |
PdF:MA0005 | Algebra 2 | zk | 5 | 3 | P |
PdF:MA0006 | Matematická analýza 2 | zk | 5 | 3 | P |
PdF:MA0007 | Geometrie 1 | zk | 5 | 4 | P |
PdF:MA0008 | Teorie pravděpodobnosti | zk | 5 | 4 | P |
PdF:MA0009 | Geometrie 2 | zk | 5 | 5 | P |
PdF:MA0011 | Algebra 3 | k | 3 | 6 | P |
PdF:MA0012 | Matematická analýza 3 | k | 3 | 6 | P |
PdF:MA0013 | Geometrie 3 | k | 3 | 6 | P |
PdF:MA0018 | Využití ICT ve vyučování matematice | z | 2 | 5 | - |
55 kreditů |
Volitelné předměty (6 kr.)
Uvedené předměty jsou pouze příkladem, student si vybírá z nabídky volitelných předmětů Pedagogické fakulty MU předměty v hodnotě 6 kreditů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:MA0014 | Repetitorium středoškolské matematiky 1 | z | 2 | 1 | - |
PdF:MA0015 | Repetitorium středoškolské matematiky 2 | z | 2 | 2 | - |
PdF:MA0016 | Počítače jako matematické stroje | z | 2 | 4 | - |
PdF:MA0017 | Specifické vzdělávací potřeby v matematice | k | 4 | 6 | - |
10 kreditů |
Oborové didaktiky (5 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:MA0010 | Úvod do didaktiky matematiky | zk | 5 | 5 | Z |
5 kreditů |
Praxe (10 kr.)
Pravidla pro výběr: Student vybírá jednu z dvojic předmětů SZ6121+SZ6122 nebo SZ6122+SZ6121 nebo zapsat opakovaně SZ6121 nebo SZ6122, všichni pak povinně plní SZ6008, SZ6011 a SZ6084.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6008 | Sebezkušenostní příprava na profesi I | z | 2 | 3 | P |
PdF:SZ6011 | Sebezkušenostní příprava na profesi II | z | 2 | 4 | P |
PdF:SZ6121 | Asistentská praxe - doučování | z | 2 | 3 | P |
PdF:SZ6122 | Asistentská praxe - asistent pedagoga | z | 2 | 3 | P |
PdF:SZ6123 | Asistentská praxe - asistent pedagoga ve škole | z | 2 | 5 | P |
10 kreditů |
Bakalářská práce (8 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:MA_BPp | Bakalářská práce - Projekt | z | 2 | 4 | P |
PdF:MA_BP | Bakalářská práce | z | 2 | 5 | P |
PdF:MA_BPd | Bakalářská práce - Dokončení | z | 4 | 6 | P |
8 kreditů |