Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku

Popularita filmů a (národní) publikum: možnosti výzkumu

Teorie

Při snaze identifikovat základní vzorce popularity filmů a jejich odlišnosti v jednotlivých národních prostředích zde navazujeme na výzkum Josepha Garncarze, který přistupuje k návštěvnosti jako k měřítku popularity. Garncarz předpokládá, že filmy si diváci volí v závislosti na preferovaných hodnotách a dávají přednost takovým snímkům, které potvrzují jejich postoje a názory. Toto pojetí tak účelně propojuje dva dominantní modely popularity:

Přelomový Garncarzův výzkum ukázal, že kvantitativní dominance hollywoodských filmů na evropských trzích neznamenala nutně také jejich popularitu u příslušného publika. Dosavadní široce sdílené předpoklady o tržní a kulturní dominanci hollywoodské kinematografie, která měla být nastolena ve většině evropských zemí už od desátých let 20. století, tak prošla zásadní revizí. Garncarzův výzkum je založen na empiricko-komparativně formulovaném konceptu popularity: populárnější je ten film, který zhlédlo větší množství diváků.

Ti si vybírají filmy na základě jejich zábavní hodnoty, a ta je přímo úměrná míře, v jako tyto snímky odrážejí hodnotový systém příslušného publika a potvrzují jeho názory a postoje. Takovýto model tak zahrnuje i předpoklad antropologického přístupu – „tržní“ popularita, tedy návštěvnost, je výsledkem toho, že daný film odpovídá hodnotám diváků, že je tedy „populární“ i v antropologickém smyslu.

Zprávy popularitě filmů u českých diváků z provenience pražské centrály zpravodajské složky nacistického Německa – bezpečnostní služby říšského vůdce SS (Sicherheitsdienst des Reichsführers-SS/SD).

Roční a měsíční zprávy SD online
http://web.nacr.cz/sd/index_V11.php?session=0616a126c337b46c7c246b9cf87cbfa1&adresar=_

Celková návštěvnost:

Německo:

Návštěvnost v protektorátu:

Nejpopulárnější filmy v jednotlivých zemích:

Německo:

1940-1942:

Dánsko:

Norsko:

Švédsko:

Holandsko

sezóna 1942/43:

Průměrná délka premiér v pražských kinech podle národní provenience:

České filmy německé filmy americké filmy
1939: 4 1,7 2,5
1940: 5,3 1,9 2,8
1941: 5,9 2,2
1942: 8,7 2,9
1943: 7,4 3,8
1944: 9 5
1945 (do dubna): 9 4,6

Popularita v Protektorátu:

rok/počet českých filmů/německých filmů/celkem v distribuci/půjčovné české filmy v %/ půjčovné německé filmy

1938: 41, tj. 13% nabídky; 46, tj. 14% nabídky; 318 v distribuci; 34% rentals pro český film; 11% rentals pro německý film

1940: 31 – tj. 17%; 98 – tj. 59%; 174 v distr.; 53,4% půjčovné české filmy; 27,4% německé filmy

1944: 9, tj. 10%; 58, tj. 67%; 87 celkem; 44% půjčovné pro české, 52% pro německé

V průměrné hrací době v premiérových kinech si český film udržoval výrazné prvenství až do konce války (průměrná délka premiérování je uvedena v počtu týdnů):

Film 1941 1942 1943 1944
český 5,9 8,7 7,4 9,0
německý 2,2 2,9 3,8 5,0
italský 2,2 2,3 2,4 3,0
francouzský - - 3,9 3,2
švédský 1,8 3,5 3,0 2,5
maďarský - - 1,0 2,8

Praha:

návštěvnost:

1939-1944:

16,93 mil. diváků / 19,28 / 19,50 / 19,93 / 24,67 / 32,40

Podíl Prahy na návštěvnosti:

30,9% / 30,6 / 29,7 / 26,3 / 26,4 / 25,5 / 28,4

Praha: % půjčovného v Praze podle národní provenience:

1939 – 1944:
1939 1940 1941 1942 1943 1944
Český film: 32,1 42,3 43,1 43,7 40,2 36,9
Americký film: 29,8 32,2 3,8
Německý film: 29,2 19,7 41,4 47,7 54,7 58,4
Ostatní: 8,9 5,8 12,2 8,6 5,1 4,7
Vzpomínky Erwina Scholze z Liberce/Reichenbergu (r. Štěpán Pech)
https://www.youtube.com/watch?v=GgQxQzYabe0
Tanečnice Janina (Hallo Janine!; Carl Boese, 1939)
https://www.youtube.com/watch?v=G54J4Imb2ss

Povinná četba

Petr Szczepanik: Poněmčený Hollywood v Praze. In: Szczepanik, Konzervy se slovy. Počátky zvukového filmu a česká mediální kultura 30. let.
(Brno: Host 2009), s. 270–327
Přístupné pouze studentům kurzu

Obrazový materiál

Babička – plakát
Babička – plakát
To byl český muzikant – plakát
To byl český muzikant – plakát
To byl český muzikant – propagace
To byl český muzikant – propagace

Videa

To byl český muzikant (Vladimír Slavínský, 1940)