Při snaze identifikovat základní vzorce popularity filmů a jejich odlišnosti v jednotlivých národních prostředích zde navazujeme na výzkum Josepha Garncarze, který přistupuje k návštěvnosti jako k měřítku popularity. Garncarz předpokládá, že filmy si diváci volí v závislosti na preferovaných hodnotách a dávají přednost takovým snímkům, které potvrzují jejich postoje a názory. Toto pojetí tak účelně propojuje dva dominantní modely popularity:
Přelomový Garncarzův výzkum ukázal, že kvantitativní dominance hollywoodských filmů na evropských trzích neznamenala nutně také jejich popularitu u příslušného publika. Dosavadní široce sdílené předpoklady o tržní a kulturní dominanci hollywoodské kinematografie, která měla být nastolena ve většině evropských zemí už od desátých let 20. století, tak prošla zásadní revizí. Garncarzův výzkum je založen na empiricko-komparativně formulovaném konceptu popularity: populárnější je ten film, který zhlédlo větší množství diváků.
Ti si vybírají filmy na základě jejich zábavní hodnoty, a ta je přímo úměrná míře, v jako tyto snímky odrážejí hodnotový systém příslušného publika a potvrzují jeho názory a postoje. Takovýto model tak zahrnuje i předpoklad antropologického přístupu – „tržní“ popularita, tedy návštěvnost, je výsledkem toho, že daný film odpovídá hodnotám diváků, že je tedy „populární“ i v antropologickém smyslu.
Zprávy popularitě filmů u českých diváků z provenience pražské centrály zpravodajské složky nacistického Německa – bezpečnostní služby říšského vůdce SS (Sicherheitsdienst des Reichsführers-SS/SD).
Roční a měsíční zprávy SD onlineČeské filmy | německé filmy | americké filmy | |
1939: | 4 | 1,7 | 2,5 |
1940: | 5,3 | 1,9 | 2,8 |
1941: | 5,9 | 2,2 | |
1942: | 8,7 | 2,9 | |
1943: | 7,4 | 3,8 | |
1944: | 9 | 5 | |
1945 (do dubna): | 9 | 4,6 |
rok/počet českých filmů/německých filmů/celkem v distribuci/půjčovné české filmy v %/ půjčovné německé filmy
1938: 41, tj. 13% nabídky; 46, tj. 14% nabídky; 318 v distribuci; 34% rentals pro český film; 11% rentals pro německý film
1940: 31 – tj. 17%; 98 – tj. 59%; 174 v distr.; 53,4% půjčovné české filmy; 27,4% německé filmy
1944: 9, tj. 10%; 58, tj. 67%; 87 celkem; 44% půjčovné pro české, 52% pro německé
V průměrné hrací době v premiérových kinech si český film udržoval výrazné prvenství až do konce války (průměrná délka premiérování je uvedena v počtu týdnů):
Film | 1941 | 1942 | 1943 | 1944 |
český | 5,9 | 8,7 | 7,4 | 9,0 |
německý | 2,2 | 2,9 | 3,8 | 5,0 |
italský | 2,2 | 2,3 | 2,4 | 3,0 |
francouzský | - | - | 3,9 | 3,2 |
švédský | 1,8 | 3,5 | 3,0 | 2,5 |
maďarský | - | - | 1,0 | 2,8 |
16,93 mil. diváků / 19,28 / 19,50 / 19,93 / 24,67 / 32,40
30,9% / 30,6 / 29,7 / 26,3 / 26,4 / 25,5 / 28,4
1939 | 1940 | 1941 | 1942 | 1943 | 1944 | |
Český film: | 32,1 | 42,3 | 43,1 | 43,7 | 40,2 | 36,9 |
Americký film: | 29,8 | 32,2 | 3,8 | |||
Německý film: | 29,2 | 19,7 | 41,4 | 47,7 | 54,7 | 58,4 |
Ostatní: | 8,9 | 5,8 | 12,2 | 8,6 | 5,1 | 4,7 |
To byl český muzikant (Vladimír Slavínský, 1940)